Remmen sos spoedje!
Remmen sos spoedje!
Hey jongens, ik dacht weer eens iets zelf te kunnen doen maar het loopt niet lekker. Het volgende probleem met de remschoenen/trommel:
Remschoenen ben ik aan het vervangen. Wiel, remtrommel en remschoenen eraf, en nieuwe schoenen erop. Tot dusver geen probleem. Totdat de trommel er weer op moest. Die loopt dus hartstikke vast op de nieuwe blokken. Handrem is eraf, remcilinders staan volledig naar binnen gedrukt en toch lukt het niet. Trommel is netjes opgeschuurd van binnen, de blokken langs de randjes iets afgevijld. Met wat geweld komt de trommel er een stukje op maar loopt dan echt muurvast.
Ben ik nou gek en zitten m'n blokken er verkeerd op of is er iets anders mis? Iemand enig idee?
Remschoenen ben ik aan het vervangen. Wiel, remtrommel en remschoenen eraf, en nieuwe schoenen erop. Tot dusver geen probleem. Totdat de trommel er weer op moest. Die loopt dus hartstikke vast op de nieuwe blokken. Handrem is eraf, remcilinders staan volledig naar binnen gedrukt en toch lukt het niet. Trommel is netjes opgeschuurd van binnen, de blokken langs de randjes iets afgevijld. Met wat geweld komt de trommel er een stukje op maar loopt dan echt muurvast.
Ben ik nou gek en zitten m'n blokken er verkeerd op of is er iets anders mis? Iemand enig idee?
Er zitten 2 veren op, en die zitten allebij goed. Ook de asjes met veertjes in het midden van de schoen zitten goed. En wat betreft het ontluchten, dat spulletje is niet uit elkaar geweest dus dat lijkt me sterk. Maar dat kan ik evengoed eens proberen (hoe doe ik dat trouwens, ik heb alleen een Rave-cd en die is in alles duidelijk behalve de remmerij
).
Als ik tegen een van de cilinders tik (die dingen die onderaanzitten dus) dan komt'ie er aan de andere kant ietsie uit, ik weet niet of dat normaal is?

Als ik tegen een van de cilinders tik (die dingen die onderaanzitten dus) dan komt'ie er aan de andere kant ietsie uit, ik weet niet of dat normaal is?
Welke stelnok bedoel je? Ik kan namelijk niets vinden dat er op lijkt . . .
Verder is het nu zo dat beide trommels erop zitten maar de remmen nog gigantisch aanlopen (tot bijna vast). Ik kom er zelf niet echt meer uit, heeft er iemand nog enig idee hoe of wat?
Kga morgen in ieder geval het spulletje nog eens ontluchten, het lijkt wel alsof er toch nog lucht in zit (met de motor uit kan ik de rem een klein beetje in blijven trappen, vroeger blokkeerde 'ie na 3 keer).
Verder is het nu zo dat beide trommels erop zitten maar de remmen nog gigantisch aanlopen (tot bijna vast). Ik kom er zelf niet echt meer uit, heeft er iemand nog enig idee hoe of wat?
Kga morgen in ieder geval het spulletje nog eens ontluchten, het lijkt wel alsof er toch nog lucht in zit (met de motor uit kan ik de rem een klein beetje in blijven trappen, vroeger blokkeerde 'ie na 3 keer).
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
er steekt een 4-kant asje uit de remtrommel aan de achterkant. Dat is een stelschroef. Het asje zit vlakbij de draagarm.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Heb ff Tomcat z'n tekeningetje verbouwd:

-Onderaan zit de cilinder (aan de achterkant ontluchting)
-Middenin de remschoenen zitten die asjes met die fijne veertjes
- (1) En bovenin klemmen de remschoenen weer ergens in (en zit er bij mij een vierkant asje aan de achterkant. Hier heb ik al met een sleutel+volle gewicht aan gehangen maar die gaf geen sjoege. Is dat die stelschroef?, en zo ja, moet die gewoon helemaal teruggedraaid worden?)
In ieder geval al hartstikke bedankt voor jullie moeite en geduld!!!!!
Ps, dat ding remt (voorzover rijden mogelijk is) echt als een ik weet niet wat nu. Met 5 km de handrem erop en gewoon weer heerlijk blokken. Ouwe schoenen waren compleet verglaasd.

-Onderaan zit de cilinder (aan de achterkant ontluchting)
-Middenin de remschoenen zitten die asjes met die fijne veertjes
- (1) En bovenin klemmen de remschoenen weer ergens in (en zit er bij mij een vierkant asje aan de achterkant. Hier heb ik al met een sleutel+volle gewicht aan gehangen maar die gaf geen sjoege. Is dat die stelschroef?, en zo ja, moet die gewoon helemaal teruggedraaid worden?)
In ieder geval al hartstikke bedankt voor jullie moeite en geduld!!!!!
Ps, dat ding remt (voorzover rijden mogelijk is) echt als een ik weet niet wat nu. Met 5 km de handrem erop en gewoon weer heerlijk blokken. Ouwe schoenen waren compleet verglaasd.
Onder het motto beter laat dan nooit ff een laatste update: alles doet het weer. Stelnokken zijn losgedraaid, er een kleine dop (je weetwel, uit zo'n doppenset met ratel, kleine dop = met klein vierkant gat) er op gezet, in het andere einde van de dop een grote imbussleutel, en met wat kracht en veel kruipolie kwam het spulletje los. Moet alleen het spulletje nog goed afstellen en waarschijnlijk ook nog een keer ontluchten.
Ook even m'n complimenten voor Roelofsen (Rover) in Utrecht, had een paar boutjes van de voorremmen doorgezaagd omdat ze niet los wilden, nergens te krijgen die dingen. Hij had ze binnen 2 seconden en het koste helemaal niks.
Oowja, en gaat voor remmen niet naar Brezan, scheelde 30 pleuro voor blokken+schoenen met de plaatselijke remmenboer
Ook even m'n complimenten voor Roelofsen (Rover) in Utrecht, had een paar boutjes van de voorremmen doorgezaagd omdat ze niet los wilden, nergens te krijgen die dingen. Hij had ze binnen 2 seconden en het koste helemaal niks.
Oowja, en gaat voor remmen niet naar Brezan, scheelde 30 pleuro voor blokken+schoenen met de plaatselijke remmenboer
