Kabelboom 1 geheel?

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Edgecrusher

Kabelboom 1 geheel?

Bericht door Edgecrusher »

Even een technisch vraagje:

Rover 214i MK3 (k8 8v)
Bouwjaar 1997

De kabelboom, bestaat deze uit 1 geheel?
Of bestaat deze uit meerdere delen?

Oftewel, moet bijna de gehele auto uit elkaar,
of alleen de kabelboom in het motorcompartiment.
En zit er verschil tussen de verschillende types?
K8 of K16 lijkt me wel, maar m.b.t. opties, bijv. ABS?
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Als je de kabelboom er uit wilt halen hoef je niet de auto te demonteren. :mrgreen:
De kabelboom zal idd andere kabels bevatten als je auto ook is uitgerust met airco, abs en dergelijke extra opties.
Waarschijnlijk is het wel mogelijk om de kabelboom van een 214 met ABS te gebruiken op een 214 zonder abs. Je hebt dan alleen een losse stekker in de motorruimte hangen.

Een kabelboom is gewoon een verzameling van draadjes die aan de ene kant naar 1 of 2 stekkers op het motormanagement gaan en aan de andere kant allemaal losse stekkertjes die op de sensoren/actuatoren rond de motor zitten.

vanwaar de vraag?(ben niet nieuwschierig :mrgreen: )
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Ben even benieuwd wat mogelijk is.

Ben namelijk bang dat de koppakking toch aan het hemelen is.

Een optie is om een 214si (k16) blok erin te hangen.
Dan moet ik ook de kabelboom, ecu en het eerste deel van de uitlaat vervangen.

Maar gaat de kabelboom ook door naar het dashboard.
Want als dat er ook in en uit moet is het nog wel veel werk.

Heb zelf wel ABS, dus zal dan ook een kabelboom met ABS moeten hebben?
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Edgecrusher schreef: Maar gaat de kabelboom ook door naar het dashboard.
Want als dat er ook in en uit moet is het nog wel veel werk.

Heb zelf wel ABS, dus zal dan ook een kabelboom met ABS moeten hebben?
Er zal idd wel een kabeltje moeten gaan van de ECU naar je dashboard ivm airbag en ecu waarschuwingslampjes, maar ik denk dat je daarvan het stekkertje gewoon los kunt halen en dan vervangen door de nieuwe.
Een kabelboom van de nieuwe motor moet geschikt zijn voor abs
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Mmmm, 1 kabel van ecu naar het dashboard?

of zit alles achter het dashboard daar weer aan vast.
sorry, ben een beetje een leek in electro.

de vraag is en blijft of een kabelboom van een Mk3 gemakkelijk te wisselen is...

Mischien kan Tummeke hier een antwoord opgeven?
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Waarom niet gelijk upgraden?
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
tummeke

Bericht door tummeke »

je kunt waarschijnlijk gewoon de draadboom van de 216 motor aan de rest van de draadboom van je 214 hangen, zo anders zijn die motoren niet..

wil je een VI kan dat ook, kan als ik het goed heb ook met alleen de motorboom, met kleine aanpassingen aan de rest..

Maar verder is je kabelboom, vanaf de stekker in je motorruimte, vrijwel 1 geheel, zoals ik heb mogen ondervinden ;)

Maar weet waar je aan begint, er is vaak meer anders dan je op het eerste gezicht denkt..
Plaats reactie