Pagina 1 van 2
216si, vraagjes
Geplaatst: za mar 18, 2006 1:41 am
door Mr_Joshua
ik heb sinds enkele maanden een rover 216si, bouwjaar 1997, 5 deurs, antraciet
ik heb momenteel een gemengd verbruik van 1 op 11, ik doe wel veel korte afstanden en stad, maar bvb 130 per uur op snelweg doet ie ook niet beter dan 1 op 12. Mijn vraag is, is dit een normaal verbruik en kan dat nog wat naar beneden ? Want ik rij ZEER rustig, en kom bijna niet aan het pedaal.
Tevens vraag ik me af of ik een goeie koop heb gedaan of niet ; hij had 70000 km op de teller en heb er 2500 euro voor betaald. De sony stereo zat er ook nog in. Alle riemen zijn ook vervangen bij aankoop, aan de helft van de prijs. Was dit een beetje een goeie deal ?
En tenslotte, hoe kan ik weten of 't een honda motor is of een van rover ?
alvast bedankt
Geplaatst: za mar 18, 2006 2:00 am
door tummeke
prima deal, Rover motor, verbruik niet bijzonder hoog maar ook niet bijzonder laag..

verbruik
Geplaatst: za mar 18, 2006 2:14 am
door Mr_Joshua
tummeke schreef:prima deal, Rover motor, verbruik niet bijzonder hoog maar ook niet bijzonder laag..

ja, maar vraag was eigenlijk, kan dit verbruik nog naar beneden ?
kan je een wagen bvb downtunen, zodat ie dan ook minder verbruikt ?
want eigenlijk heb ik die 115 pk niet echt nodig ...
Geplaatst: za mar 18, 2006 2:54 am
door tummeke
vroeger schakelen.. vooral bij een diesel.. schakel bij 2.000 toeren of zelfs 1500 al (ligt aan het blok, bij de een mercedes kan dat goed). Mijn ervaring is dat als je relatief veel gas geeft onderin, en snel schakelt, je zuiniger rijdt dan weinig gas geven en later schakelen..
Nu zullen er wel weer comments komen dat t niet kan etc, maar probeer het maar eens
1e keer dat ik iemand hier over downtunen hoor trouwens

Geplaatst: za mar 18, 2006 3:03 am
door Mr_Joshua
tummeke schreef:vroeger schakelen.. vooral bij een diesel.. schakel bij 2.000 toeren of zelfs 1500 al (ligt aan het blok, bij de een mercedes kan dat goed). Mijn ervaring is dat als je relatief veel gas geeft onderin, en snel schakelt, je zuiniger rijdt dan weinig gas geven en later schakelen..
Nu zullen er wel weer comments komen dat t niet kan etc, maar probeer het maar eens
1e keer dat ik iemand hier over downtunen hoor trouwens

diesel ? mijn 216si is een benzine
Geplaatst: za mar 18, 2006 3:06 am
door Mr_Joshua
tummeke schreef:vroeger schakelen.. vooral bij een diesel.. schakel bij 2.000 toeren of zelfs 1500 al (ligt aan het blok, bij de een mercedes kan dat goed). Mijn ervaring is dat als je relatief veel gas geeft onderin, en snel schakelt, je zuiniger rijdt dan weinig gas geven en later schakelen..
Nu zullen er wel weer comments komen dat t niet kan etc, maar probeer het maar eens
1e keer dat ik iemand hier over downtunen hoor trouwens

en ik schakel al bij 2000 toeren, wat betekent dat ie bij 65km/u al in 5de zit...
Geplaatst: za mar 18, 2006 3:22 am
door tummeke
oh right, dom van me.. heb t wel gelezen maar dacht om 1 of andere reden dat het om de diesel ging bij t lezen van 115pk..
2000 toeren is niet hoog.. probeer eens wat meer gas te geven onderin? klinkt raar, maar met mn swift werkte het om onderin gewoon de motor aan het werk te houden, dan was t blok t zuinigst..
maar toch, met zon rijgedrag zon verbruik, lijkt me niet helemaal 100% als ik t zo hoor.. Al is het natuurlijk wel koud nu, dus verbruik je meer..
Geplaatst: za mar 18, 2006 3:28 am
door Mr_Joshua
tummeke schreef:oh right, dom van me.. heb t wel gelezen maar dacht om 1 of andere reden dat het om de diesel ging bij t lezen van 115pk..
2000 toeren is niet hoog.. probeer eens wat meer gas te geven onderin? klinkt raar, maar met mn swift werkte het om onderin gewoon de motor aan het werk te houden, dan was t blok t zuinigst..
maar toch, met zon rijgedrag zon verbruik, lijkt me niet helemaal 100% als ik t zo hoor.. Al is het natuurlijk wel koud nu, dus verbruik je meer..
ik moet wel zeggen, de bougies en filters zijn nog niet vervangen sinds ik em heb. Zou dit een groot verschil kunnen maken als ik ze laat vervangen ?
Ik hoor hier ook mensen spreken over een cat vervanger, en dat het het verbruik zou minderen... Wat is een cat vervanger precies ?
Geplaatst: za mar 18, 2006 11:36 am
door Striker
90 rijden ipv 130

.
Ik vind 1:12 niet zo slecht als je altijd korte stukjes rijdt en 130 op de snelweg rijdt.
Geplaatst: za mar 18, 2006 12:45 pm
door gast
Downtunen? Wtf? .....

Geplaatst: zo mar 19, 2006 2:41 pm
door danny268
ik heb een verbruik van 1 op 10 met mijn 216 ...
en dat is meestal stad en soms snelweg
ik schakel verder op ongeveer op 2500 ..
dus ik zou content zijn met die 1 op 12 zeneh

Geplaatst: ma mar 20, 2006 12:36 am
door darule
je zou ook je auto een paar cm kunnen verlagen... Dan gaat ie ook wat minder verbruiken..
Die van mij haalt vaak 1 op 13/14 en dan rij ik niet echt rustig... maar ik heb een 214 weet niet of dat erg veel verschil maakt..
Greetz
Roel
Geplaatst: ma mar 20, 2006 9:55 pm
door 216 driver
Gemiddeld 1 op 11 met een 216, maar ik heb ook best een zware voet.
Af en toe 1 op 12 als ik veel snelweg rij.
S'ochtends schakel ik meestal bij de 2500 toeren scheelt ook qua brandstof en beter voor je motorblok als het nog koud is

Geplaatst: ma mar 27, 2006 10:39 pm
door Mr_Joshua
darule schreef:je zou ook je auto een paar cm kunnen verlagen... Dan gaat ie ook wat minder verbruiken..
best een zware investering ?
Geplaatst: di mar 28, 2006 12:46 am
door tummeke
goed 150 euro, plus iemand die t materiaal heeft om de veren erop te klemmen.
Geplaatst: di mar 28, 2006 1:37 am
door 118GTR
Bandenspanning verhogen(2.6~2.

, dunne/nieuwe olie erin(10w30/10w40), airco uitzetten, openluchtfilter + cold-air feed.