Pagina 1 van 2

Drijfstanglagers vervangen van 220GSI???

Geplaatst: za mar 11, 2006 5:20 pm
door HTS Rover 220 GSi Club
Beste mensen. binnenkort is het zover, we gaan de drijfstanglagers van onze 220 GSI vervangen. Nou is de vraag aan jullie; Wie weet waar je op moet letten of wie heeft er ervaring mee? Als iemand iets nuttigs over dit onderwerp weet.... tips zijn altijd welkom!

Geplaatst: ma mar 27, 2006 4:22 pm
door HTS Rover 220 GSi Club
niemand???

Geplaatst: ma mar 27, 2006 4:33 pm
door tummeke
Zover heb ik mn blok niet uit elkaar gehad :)

Moet toch kennis over bestaan op HTS AutoT?

Geplaatst: ma mar 27, 2006 5:03 pm
door schoenie
Waarom willen jullie die vervangen?
(hts is jammergenoeg geen sleutelschool ;) )

Geplaatst: ma mar 27, 2006 5:12 pm
door tummeke
Die kennis is wel aanwezig hoor ;)

Geplaatst: ma mar 27, 2006 5:38 pm
door 118GTR
Ik heb het alleen bij K-serie motoren gedaan, maar het is een simpel klusje.

Ik neem overgens wel aan dat je weet WELKE lagerschalen je erin gaat zetten, en hoe je daaraan gekomen bent.

k- series

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:44 pm
door HTS Rover 220 GSi Club
die van ons is ook een K-serie motor meen ik.. De lagers hebben we bijna heel nederland voor moeten bellen, maar zowaar was er toch een bedrijf die nog een setje drijfstanglagers had liggen :lol: Dus zo zijn we eraan gekomen.. Maar je hebt het dus al vaker gedaan. zou je wat tips evt. volgorde kunnen geven?? We gaan ze namelijk woensdag avond vervangen, dus met wat tips kom je altijd verder...

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:46 pm
door Mark16v
een 220GSi heeft een M-serie of T-serie motor hoor ;)

Re: k- series

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:53 pm
door 118GTR
Je heb zoals hierboven al vermeld GEEN k-serie motor.
HTS Rover 220 GSi Club schreef:toch een bedrijf die nog een setje drijfstanglagers had liggen :lol: Dus zo zijn we eraan gekomen..
Ik weet niet hoe het werkt met een "set" maar als dat niet inhoud dat je 3*8(2 per drijfstang) krijgt ben je de l*l.

Een drijfstang past nooit precies op de kruktap, daarom meten ze die dingen na bij de fabriek en staan er nummertjes op de krukas die aangeven EXACT welke dikte lagers er bij WELKE drijfstang geplaatst moeten worden.

oke dan

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:54 pm
door HTS Rover 220 GSi Club
en wij maar denken dat we een k-series motor hadden, naja de lager zijn in ieder geval gewoon voor een 220 GSI besteld, dus die zijn in ieder geval goed, nu nog monteren :roll:

Re: oke dan

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:58 pm
door 118GTR
HTS Rover 220 GSi Club schreef:de lager zijn in ieder geval gewoon voor een 220 GSI besteld, dus die zijn in ieder geval goed
Ik probeer je nu al twee keer uit te leggen dat ze hoogstwaarschijnlijk NIET goed zijn, tenzij het een erg grote set is met 3x teveel lagerschalen.

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:58 pm
door HTS Rover 220 GSi Club
als het goed is krijgen we een set van 16 lagerschalen ja.. 2 per zuiger. En de volgorde moet ook duidelijk zijn volgens het bedrijf waar ze gekocht zijn, dus dat moet goed komen..

Geplaatst: ma apr 10, 2006 8:59 pm
door HTS Rover 220 GSi Club
dan hebben we pech :?

Geplaatst: ma apr 10, 2006 9:09 pm
door 118GTR
Wat betreft tips heb ik niet veel, omdat ik het M/T-onderblok niet ken.

1: Haal het carter eraf
2: Haal alles eraf zodat je makkelijk bij alle drijfstangen kunt.
3: Laat de krukas zitten als dat mogenlijk is(hoogstwaarschijnlijk geen probleem.
4: Draait gerust de krukas rond, maar doe het voorzichtig, als de zuigers tegen de openstaande kleppen komen, dan voel je dat, forceer het dan niet verder.

5: De 2 bouten waarmee de drijfstangen rondom de tap geklemt zitten hebben hoogstwaarschijnlijk een 12-kantige kop. Zorg dat je ringsleutels in de buurt hebt met 12-kantige ringen.

6: nadat je de 2 lagerschalen hebt geplaatst in de drijfstang resp het drijfstang kapje, smeer de oppervlakken in met motorolie.

Geplaatst: ma apr 10, 2006 10:09 pm
door Frekkel
en trek aan op het juiste moment ;)
4: Draait gerust de krukas rond, maar doe het voorzichtig, als de zuigers tegen de openstaande kleppen komen, dan voel je dat, forceer het dan niet verder
je laat de distributieriem e.d. toch zitten, dan kun je je kleppen toch niet om zeep helpen

Geplaatst: ma apr 10, 2006 10:26 pm
door 118GTR
Dat kan wel, omdat de zuiger niet meer aan de krukas zit, blijft de zuiger hoog in de boring. Maar echt fout kan het idd niet gaan met d eriem geplaatst.