Drijfstanglagers vervangen van 220GSI???
Drijfstanglagers vervangen van 220GSI???
Beste mensen. binnenkort is het zover, we gaan de drijfstanglagers van onze 220 GSI vervangen. Nou is de vraag aan jullie; Wie weet waar je op moet letten of wie heeft er ervaring mee? Als iemand iets nuttigs over dit onderwerp weet.... tips zijn altijd welkom!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Ik heb het alleen bij K-serie motoren gedaan, maar het is een simpel klusje.
Ik neem overgens wel aan dat je weet WELKE lagerschalen je erin gaat zetten, en hoe je daaraan gekomen bent.
Ik neem overgens wel aan dat je weet WELKE lagerschalen je erin gaat zetten, en hoe je daaraan gekomen bent.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
k- series
die van ons is ook een K-serie motor meen ik.. De lagers hebben we bijna heel nederland voor moeten bellen, maar zowaar was er toch een bedrijf die nog een setje drijfstanglagers had liggen
Dus zo zijn we eraan gekomen.. Maar je hebt het dus al vaker gedaan. zou je wat tips evt. volgorde kunnen geven?? We gaan ze namelijk woensdag avond vervangen, dus met wat tips kom je altijd verder...

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Re: k- series
Je heb zoals hierboven al vermeld GEEN k-serie motor.
Een drijfstang past nooit precies op de kruktap, daarom meten ze die dingen na bij de fabriek en staan er nummertjes op de krukas die aangeven EXACT welke dikte lagers er bij WELKE drijfstang geplaatst moeten worden.
Ik weet niet hoe het werkt met een "set" maar als dat niet inhoud dat je 3*8(2 per drijfstang) krijgt ben je de l*l.HTS Rover 220 GSi Club schreef:toch een bedrijf die nog een setje drijfstanglagers had liggenDus zo zijn we eraan gekomen..
Een drijfstang past nooit precies op de kruktap, daarom meten ze die dingen na bij de fabriek en staan er nummertjes op de krukas die aangeven EXACT welke dikte lagers er bij WELKE drijfstang geplaatst moeten worden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Re: oke dan
Ik probeer je nu al twee keer uit te leggen dat ze hoogstwaarschijnlijk NIET goed zijn, tenzij het een erg grote set is met 3x teveel lagerschalen.HTS Rover 220 GSi Club schreef:de lager zijn in ieder geval gewoon voor een 220 GSI besteld, dus die zijn in ieder geval goed
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Wat betreft tips heb ik niet veel, omdat ik het M/T-onderblok niet ken.
1: Haal het carter eraf
2: Haal alles eraf zodat je makkelijk bij alle drijfstangen kunt.
3: Laat de krukas zitten als dat mogenlijk is(hoogstwaarschijnlijk geen probleem.
4: Draait gerust de krukas rond, maar doe het voorzichtig, als de zuigers tegen de openstaande kleppen komen, dan voel je dat, forceer het dan niet verder.
5: De 2 bouten waarmee de drijfstangen rondom de tap geklemt zitten hebben hoogstwaarschijnlijk een 12-kantige kop. Zorg dat je ringsleutels in de buurt hebt met 12-kantige ringen.
6: nadat je de 2 lagerschalen hebt geplaatst in de drijfstang resp het drijfstang kapje, smeer de oppervlakken in met motorolie.
1: Haal het carter eraf
2: Haal alles eraf zodat je makkelijk bij alle drijfstangen kunt.
3: Laat de krukas zitten als dat mogenlijk is(hoogstwaarschijnlijk geen probleem.
4: Draait gerust de krukas rond, maar doe het voorzichtig, als de zuigers tegen de openstaande kleppen komen, dan voel je dat, forceer het dan niet verder.
5: De 2 bouten waarmee de drijfstangen rondom de tap geklemt zitten hebben hoogstwaarschijnlijk een 12-kantige kop. Zorg dat je ringsleutels in de buurt hebt met 12-kantige ringen.
6: nadat je de 2 lagerschalen hebt geplaatst in de drijfstang resp het drijfstang kapje, smeer de oppervlakken in met motorolie.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat kan wel, omdat de zuiger niet meer aan de krukas zit, blijft de zuiger hoog in de boring. Maar echt fout kan het idd niet gaan met d eriem geplaatst.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!