Drijfstanglagers vervangen van 220GSI???

214 216 218 220 25
HTS Rover 220 GSi Club

Drijfstanglagers vervangen van 220GSI???

Bericht door HTS Rover 220 GSi Club »

Beste mensen. binnenkort is het zover, we gaan de drijfstanglagers van onze 220 GSI vervangen. Nou is de vraag aan jullie; Wie weet waar je op moet letten of wie heeft er ervaring mee? Als iemand iets nuttigs over dit onderwerp weet.... tips zijn altijd welkom!
HTS Rover 220 GSi Club

Bericht door HTS Rover 220 GSi Club »

niemand???
tummeke

Bericht door tummeke »

Zover heb ik mn blok niet uit elkaar gehad :)

Moet toch kennis over bestaan op HTS AutoT?
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Waarom willen jullie die vervangen?
(hts is jammergenoeg geen sleutelschool ;) )
tummeke

Bericht door tummeke »

Die kennis is wel aanwezig hoor ;)
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik heb het alleen bij K-serie motoren gedaan, maar het is een simpel klusje.

Ik neem overgens wel aan dat je weet WELKE lagerschalen je erin gaat zetten, en hoe je daaraan gekomen bent.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
HTS Rover 220 GSi Club

k- series

Bericht door HTS Rover 220 GSi Club »

die van ons is ook een K-serie motor meen ik.. De lagers hebben we bijna heel nederland voor moeten bellen, maar zowaar was er toch een bedrijf die nog een setje drijfstanglagers had liggen :lol: Dus zo zijn we eraan gekomen.. Maar je hebt het dus al vaker gedaan. zou je wat tips evt. volgorde kunnen geven?? We gaan ze namelijk woensdag avond vervangen, dus met wat tips kom je altijd verder...
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

een 220GSi heeft een M-serie of T-serie motor hoor ;)
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Re: k- series

Bericht door 118GTR »

Je heb zoals hierboven al vermeld GEEN k-serie motor.
HTS Rover 220 GSi Club schreef:toch een bedrijf die nog een setje drijfstanglagers had liggen :lol: Dus zo zijn we eraan gekomen..
Ik weet niet hoe het werkt met een "set" maar als dat niet inhoud dat je 3*8(2 per drijfstang) krijgt ben je de l*l.

Een drijfstang past nooit precies op de kruktap, daarom meten ze die dingen na bij de fabriek en staan er nummertjes op de krukas die aangeven EXACT welke dikte lagers er bij WELKE drijfstang geplaatst moeten worden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
HTS Rover 220 GSi Club

oke dan

Bericht door HTS Rover 220 GSi Club »

en wij maar denken dat we een k-series motor hadden, naja de lager zijn in ieder geval gewoon voor een 220 GSI besteld, dus die zijn in ieder geval goed, nu nog monteren :roll:
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Re: oke dan

Bericht door 118GTR »

HTS Rover 220 GSi Club schreef:de lager zijn in ieder geval gewoon voor een 220 GSI besteld, dus die zijn in ieder geval goed
Ik probeer je nu al twee keer uit te leggen dat ze hoogstwaarschijnlijk NIET goed zijn, tenzij het een erg grote set is met 3x teveel lagerschalen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
HTS Rover 220 GSi Club

Bericht door HTS Rover 220 GSi Club »

als het goed is krijgen we een set van 16 lagerschalen ja.. 2 per zuiger. En de volgorde moet ook duidelijk zijn volgens het bedrijf waar ze gekocht zijn, dus dat moet goed komen..
HTS Rover 220 GSi Club

Bericht door HTS Rover 220 GSi Club »

dan hebben we pech :?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Wat betreft tips heb ik niet veel, omdat ik het M/T-onderblok niet ken.

1: Haal het carter eraf
2: Haal alles eraf zodat je makkelijk bij alle drijfstangen kunt.
3: Laat de krukas zitten als dat mogenlijk is(hoogstwaarschijnlijk geen probleem.
4: Draait gerust de krukas rond, maar doe het voorzichtig, als de zuigers tegen de openstaande kleppen komen, dan voel je dat, forceer het dan niet verder.

5: De 2 bouten waarmee de drijfstangen rondom de tap geklemt zitten hebben hoogstwaarschijnlijk een 12-kantige kop. Zorg dat je ringsleutels in de buurt hebt met 12-kantige ringen.

6: nadat je de 2 lagerschalen hebt geplaatst in de drijfstang resp het drijfstang kapje, smeer de oppervlakken in met motorolie.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

en trek aan op het juiste moment ;)
4: Draait gerust de krukas rond, maar doe het voorzichtig, als de zuigers tegen de openstaande kleppen komen, dan voel je dat, forceer het dan niet verder
je laat de distributieriem e.d. toch zitten, dan kun je je kleppen toch niet om zeep helpen
MG ZR S1800
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat kan wel, omdat de zuiger niet meer aan de krukas zit, blijft de zuiger hoog in de boring. Maar echt fout kan het idd niet gaan met d eriem geplaatst.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie