Mijn 200si heeft nogal een moeilijk doseerbare koppeling. Je moet het pedaal ver laten komen en dan is het moeilijk zoeken naar het aangrijpingspunt. Ook sportief rijden lukt niet echt . nu hoor ik hier van iemand die net dezelfde gereden heeft en deze had dit euvel absoluut niet!
Nu mijn vraag; kan ik dit wegregelen en/of zijn er hier collega roveristen die dit herkennen?
Neen hoor, want bij versleten koppelingsplaten gaat de koppeling aan het doorslippen en dat is absoluut niet het geval. De auto heeft ook nog maar 86000kms dus...
Pak in je motorruimte de koppelingskabel vast en geef er een flinke ruk aan, je aktiveert daarmee de zelfstellend mechanisme in werking zal bij jouw misschien door roest of vuil niet optimaal meer werken. de koppeling stelt zich zelf weer wat lager. succes lukt dit niet probeer een nieuwe kabel iets van 40 eurie.
Ja maar hoe komt het dat de ene er last van heeft en een identieke rover er geen last van heeft? Het moet dan toch wel kunnen weggeregeld worden denk ik zo...
Ik denk dat de originele kabel van rover niet af te stellen is. Ik heb andere kabel waarvan je de lengte wel kunt regelen en je zo dus alles kunt afstellen. Is dit ineens gekomen of langzaam aan?
naar mijn weten hebben al mijn 200tjes al straffe koppelingen gehad.
haast iedereen die met mijn karretje rijdt valt stil, ik vind het juist leuk zo, is een kwestie van gewenning.
ooit had ik een 200 vi met dit probleem de standaard zelfstellende koppelingskabel was niet in orde en na een tijdje stond het aangrijpingspunt te hoog, door aan de kabel te trekken ( tip van een rover monteur ) kon ik het aangrijpingspunt lager krijgen. Later toch maar een nieuwe standaard rover koppelingskabel gekocht en het aangrijpingspunt is daarna altijd laag geweest.
Een versleten druklager/drukgroep kan dit ook veroorzaken. Als je de pook in z'n vrij zet en vervolgens de koppeling op laat komen: hoor je dan een slepend geluid? Als je een soort slepend/huilend geluid hoort bij het koppelen (vooral in z'n 1) tijdens het wegrijden, dan is je drukgroep niet helemaal 100% meer. Maar misschien is een rukje aan de zelfstellende koppelingskabel al voldoende.. Maar of het aangrijpingspunt daardoor verandert betwijfel ik. Tsja, geen 1 auto is hetzelfde... Hangt er ook vanaf hoe de auto is ingereden enzo....
neen hoor, geen slepende geluiden ...
Het is inderdaad een gewenning , maar omdat ik met verschillende auto's rijd moet ik mij steeds wat aanpassen, zo geef ik meestal teveel gas bij het vertrekken en kan ik moeilijk een vlotte rijdtijl aannemen bij vlot doorschakelen. Laat ons zeggen dat het "voetenwerk" niet als een bus klopt bij een sportieve rijstijl dit terwijl de Rover daar eigenlijk wel om smeekt! lekker hoog in toeren werkt het ding absoluut goed, maar omdat de koppeling roet in het eten gooit lukt dit niet altijd zoals ik zou willen...
M'n 2005 ZR 115 IDT heeft vanaf het begin problemen met de koppeling. Ik heb 'm zelfs al eens af laten slepen omdat de koppeling niet meer oontkoppelde. (toen hij de volgende dag bij de dealer van de sleepwagen rolde deed hij het uiteraard weer...) Probleem uit zich in het bij een koude start - wegrijden de eerste 3 keer ontkoppelen niet goed aangrijpen. Geen slip, nee de koppeling klappert echt. Nu heb ik er 30000 kilometer op staan en het klapperen is ineens verdwenen. Maar! Het aangrijppunt ligt 1) heel hoog en 2) heel marginaal. Kwa gevoel komt dit overeen met een raceclutch, heel kort en agressief, maar goed is het niet ben ik bang. Vanmiddag langs de (nu Subaru ) dealer.
Heb ook da probleem ondervonden bij mn ZS, dacht dat het aan mij lag
Is gewoon wennen hoor, als ik dan is met een andere auto's heb gereden, voelt het raar aan, maar bij de 2de straat ben ik het weer gewoon
Bij het roodlicht is het wel tof dat je aangrijpingspunt zo hoog ligt