Pagina 1 van 3
nokkenas afgebroken van mijn 200VI
Geplaatst: di jan 17, 2006 8:42 pm
door Mighty Mic
Goedeavond

, Nou ja goede?! Ik hoop voor jullie van wel.
Ik hoop dat hier wat mensen zijn die mij kunnen en willen adviseren.
Vorige week heeft mijn 200VI de geest gegeven, in een tijd van 5 min.. 'S morgens vroeg naar mijn werk toe was er totaal niets aan de hand. 'S avonds wil ik achteruit de parkeerplaats af en merk ik vermogen verlies. Goed het was koud en je bent naief dus waarschijnlijk niet veel aan de hand. Er waren ook geen rare geluiden te horen. Vervolgens zakte mijn toeren bij ingetrapte koppeling telkens in tot de motor bijna afsloeg waarna ze weer stegen tot 3000 rpm. maar rijden deed hij nog 'normaal' heel snel daarna begon hij op 3 en/of 2 cilinders te lopen. Ik zocht snel een parkeerplek op waar hij 3 meter ervoor afsloeg en niet meer wilde starten.
Ik kreeg gisteren te horen dat er van 1 van de uitlaat nokassen 'iets' is afgebroken. Ik geloof een aandrijfwiel aan de rechterkant van het blok maar ik was in shock dus dat weet ik niet meer exact.

DAT IS NIET TOF! Volgens de dealer waar ik aan overgeleverd ben (Alfa/Fiat) zijn de kosten min. 981 euro maar de kans op bijkomende schade (kromme kleppies enzo) is zeer hoog. In dat geval kost het zo 3000 euro volgens de dealer.
Nu gaat me dit zeer aan mijn hart maar de vraag is of de auto de reparatie nog waard is (gevoelsmatig wel maar wat is rationeel wijsheid?).
Wie kan me raad geven?
Ik zit te denken om tijdelijk een 'barreltje' te gaan rijden om goed mijn opties na te gaan.
Moet ik:
Inruilen zonder te repareren
ruilmotor laten plaatsen
te koop aanbieden zonder te repareren
zelf proberen te fixen
Wat betreft de laatste optie heb ik weinig sleutel ervaring, wat ik wel heb is tijd, ruimte, alle gegevens van de 200vi op cd-rom en goede wil
Ik hoop dat er mensen zijn die me een beetje op weg kunnen helpen met raad.
Groeten,
Michel
Geplaatst: di jan 17, 2006 8:49 pm
door Frekkel
zelf je blok beginnen reviseren is misschien niet de beste optie als je geen ervaring en geen gereedschap hebt.
wat je eventueel wel zelf kunt doen is alles demonteren en zo naar de garage brengen, das dan al enekel uurlonen uitgespaard.
misschien ook een plan om naar een tweedehandsblok te kijken.
Geplaatst: di jan 17, 2006 8:55 pm
door Striker
Bij de dealer laten repareren zou wat mij betreft in ieder geval geen optie zijn. Voor het geld dat zij rekenen voor een nieuwe kop, heb je ergens anders een nieuwe motor.
Probeer het eens bij een onafhankelijke garage, zoals bv. Van Noort.
Zorg in ieder geval dat het iemand is met verstand van een VVC motor, het is niet echt de eenvoudigste motor om een nokkenas bij te vervangen.
Geplaatst: di jan 17, 2006 9:01 pm
door Mista T
DAmn,
dat is wel erg klote...
Misschien een idee om eens te informeren ofdat van noort nog aan die 1.8 Turbo blokken kan komen...Kan je deze misschien laten plaatsen....
Heb je toch 160 PK, maar wel een berg mee koppel en eventueel elektronisch nog aan te passen.... Heb je een hele unieke wagen...
Geplaatst: di jan 17, 2006 9:22 pm
door lex
Ik heb met mijn Vi ongeveer het zelfde gehad.
de de poelie was afgebroken van de inlaatnokkenas cilinder 1 en 2
De as bestaat uit 2 delen.
vier kleppen vervangen verder geen schade.
Laat eerst een goede diagnose stellen misschien valt de schade mee.
Die grap heeft mij tussen de 1500 en 1700 euro gekost.
Ik heb dit bij een universele vakgarage laten doen Toncar in Berkel en Rodenrijs.
succes er mee
Geplaatst: wo jan 18, 2006 2:09 am
door Pipmastah216GTi
Zo da's goed k#t! Een gebroken nokkenas.. heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Kun je niet een MGF motor ergens vandaan toveren en die monteren? Lijkt me een beter idee dan voor 3000 euro een of andere dealer te spekken.
Geplaatst: wo jan 18, 2006 2:14 am
door 118GTR
Tja, maar wat denk je dat een MGF VVC-blok kost. En dan moet hij er nog in.
Geplaatst: wo jan 18, 2006 11:08 am
door Ramses
Raar voorstel, maar desnoods plaats je een 1.4 blokje? Heb er in engeland op ebay wel eens een aantal gezien en ik weet dat Tom er nog een over heeft. Is nog een hele riedel aan werk maar misschien goedkoper? Tis maar een idee....
Geplaatst: wo jan 18, 2006 2:56 pm
door gekske
Zoals anderen reeds gezegd hebben informeer eerst eens bij van Noort en als je het niet zelf kunt doen (gebrek gereedschap en kennis) spreek dan af dat (wat bijna elke garage doet) ze eerst analyseren wat het gaat kosten zodat je de 3000 euro iig vermijd. Transporteer desnoods je auto van daar naar van Noort. Of idd ook een goed voorstel draai alles zelf uit elkaar maar dan komt het transport nog hè. Mijns inziens is 3000 euro erg duur maar bestaat het is ook grotendeels uurloon.
sterkte en succes
Geplaatst: wo jan 18, 2006 3:56 pm
door Pipmastah216GTi
Ja, of zelf ergens een nokkenas+kleppen regelen en door een beun erin laten zetten. Volgens mij ben je dan in totaal nog geen 600 euro kwijt... Maar het is natuurlijk een VVC motor en da's altijd een geval apart qua kosten en techniek

Geplaatst: wo jan 18, 2006 4:14 pm
door 118GTR
Pipmastah216GTi schreef:Ja, of zelf ergens een nokkenas+kleppen regelen en door een beun erin laten zetten.

Een tweedehans VVC inlaatnokas regelen
Je enige kans is een ander kapot blok, maar die zijn ook zo zeldzaam als de pest.
Ik denk dat ik zelf in dit geval een piper conversie op de kop zou zetten, zodat er normale nokassen in passen. Maar dan ben je nog steeds de sigaar want dan moet je ook een andere ecu en draadboom regelen.
Geplaatst: wo jan 18, 2006 4:43 pm
door Pipmastah216GTi
Dus...

Geplaatst: wo jan 18, 2006 6:55 pm
door Mighty Mic
Thanks voor al jullie reacties, echt top

,
Ik heb vandaag contact gehad met van Noord zoals door meerdere van jullie geadviseerd.
Ik denk dat ik inderdaad in iedergeval eerst daar de diagnose laat uitvoeren. En vervolgens mijn opties afweeg en ook hun advies meeneem in mijn overwegingen.
Is het echt zo moeilijk om aan een VVC nokkenas te komen? Hoe kan die dan uberhaubt gemaakt worden?
@ 118GTR; Een piper conversie? Dus dan zeg ik gedag tegen het VVC systeem? Dan lever ik zeker koppel bij lage toeren in he? Of heeft het ook nog andere voordelen behalve misschien de verkrijgbaarheid?
Overigens stel ik nog steeds alle adviezen zeer op prijs. Ik zal jullie in iedergeval op de hoogte houden van de voortgang.
Groeten
Geplaatst: wo jan 18, 2006 8:20 pm
door lex
Een uitlaatnokkenas is niet zo ingewikkeld en zeldzaam ,de inlaatnokkenassen zijn een ander verhaal. Er staat op een rover sd1 site een doorsnede met met een verhaaltje over het systeem.
Kun je misschien wat info halen dan weet je mischien ook waar ze over praten als ze de diagnose hebben gesteld.
veel geluk en niet over 2 maanden achteruit in een tunnnel parkeren zoals ik gedaan heb na de reparatie.
Geplaatst: wo jan 18, 2006 8:23 pm
door lex
http://www.roversd1.nl/sd1web/
klik de daarna de link k-serie vvc
Geplaatst: wo jan 18, 2006 11:17 pm
door 118GTR
Mighty Mic schreef:
Is het echt zo moeilijk om aan een VVC nokkenas te komen? Hoe kan die dan uberhaubt gemaakt worden?
@ 118GTR; Een piper conversie? Dus dan zeg ik gedag tegen het VVC systeem? Dan lever ik zeker koppel bij lage toeren in he? Of heeft het ook nog andere voordelen behalve misschien de verkrijgbaarheid?
De dealer kan ze natuurlijk wel bestellen, maar die dingen moet inc het mechanisme worden geleverd. En ze zijn loei-duur.
Een conversie is zeker niet ideaal, je leverd er idd vermogen mee in bij lage toerentallen. En hoewel het meer vermogen geeft bovenin, gaat dat pas op als je wat meer aandacht aan het blok hebt besteed. En behoorlijk heftige nokassen plaatst.
Een uitlaatnokas is een stuk minder exotisch, en kost rond de 300 euro. (nieuw dan, maar niet bij een dealer)