vreemde kleppen
vreemde kleppen
Hoi,
heb de laatste tijd nogal last van tikkende kleppen. Het is een beetje vreemd, want meestal als ik de auto koud start hoor ik ze 1-2 seconden waarna ze stil zijn. Als ik de auto warm stil zet en start hem daarna start, hoor ik de kleppen nogal luidruchtig tikken... Heb het wel eens eerder gehad maar toen was het genoeg om meer olie erbij te mikken. Heb de peil nagekeken en het ziet er ok uit, mss een beetje laag. Enig idee wat ik hiermee kan doen, ben niet van plan om er geld aan uit te geven als het echt niet nodig is. Als het moet zet ik de radio wel wat harder...
betreft een '92 220GTi (16v)
heb de laatste tijd nogal last van tikkende kleppen. Het is een beetje vreemd, want meestal als ik de auto koud start hoor ik ze 1-2 seconden waarna ze stil zijn. Als ik de auto warm stil zet en start hem daarna start, hoor ik de kleppen nogal luidruchtig tikken... Heb het wel eens eerder gehad maar toen was het genoeg om meer olie erbij te mikken. Heb de peil nagekeken en het ziet er ok uit, mss een beetje laag. Enig idee wat ik hiermee kan doen, ben niet van plan om er geld aan uit te geven als het echt niet nodig is. Als het moet zet ik de radio wel wat harder...
betreft een '92 220GTi (16v)
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
Never !!! 10W40 en niks anders. Tenzij je nogal masochistisch aangelegd bent en dol bent op elke dag olie bijvullen.bam schreef:Ik weet dat bij een f**d cosworth er 5w40 olie in moet anders gaan de kleppen tikken.
Mischien een idee voor de volgende oliewissel.
Bam.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

Ik ga van de week mijn 216GTi een beurtje geven... Is 10W40 halfsynth dan ook de beste olie?
Ik heb nu nl. ook dat hij af en toe wat verbruikt (maar dat komt wsch door mijn rijstijl en dat de toerenbegrenzer pas bij 7200rpm ingrijpt).
Bovendien tikt 'ie ook af en toe bij het starten... Is een FRAM filter hierbij ook uit den bozen?
Ik heb nu nl. ook dat hij af en toe wat verbruikt (maar dat komt wsch door mijn rijstijl en dat de toerenbegrenzer pas bij 7200rpm ingrijpt).
Bovendien tikt 'ie ook af en toe bij het starten... Is een FRAM filter hierbij ook uit den bozen?

- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
5w40 kan je gebruiken vanaf nieuw of gereviseerd.
Als je het op een later tijdstip gebruikt haalt het door het reinigende vermogen aanslag weg die als afdichting werken.
Maar "off the record" je kan er ook een scheut atf in gooien een rondje rijden en dan verversen.
Dit spul reinigd verschrikkelijk goed en maakt de oliekanalen schoon van vernauwingen en aanslag.
Maar moet er wel heel snel weer uit want rubber houdt hier niet van.
Maar let op ik neem hier geen verantwoording voor.
Dus of 5w40 erin en kijken wat hij doet (je kan altijd terug naar 10w40)
Of de jonge onderzoeker spelen en atf erin.
Als je het op een later tijdstip gebruikt haalt het door het reinigende vermogen aanslag weg die als afdichting werken.
Maar "off the record" je kan er ook een scheut atf in gooien een rondje rijden en dan verversen.
Dit spul reinigd verschrikkelijk goed en maakt de oliekanalen schoon van vernauwingen en aanslag.
Maar moet er wel heel snel weer uit want rubber houdt hier niet van.
Maar let op ik neem hier geen verantwoording voor.
Dus of 5w40 erin en kijken wat hij doet (je kan altijd terug naar 10w40)
Of de jonge onderzoeker spelen en atf erin.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
15W40 is op zich niet slecht als je motor al slijtage vertoont. Is dat niet het geval, hou je dan bij 10W40 zoals de fabrikant ook duidelijk voorschrijft. Het verhaal dat 5W40 allerlei dingen zou oplossen is een sprookje. Er zitten geen andere additieven in, dus reageert het ook niet anders. Het is gewoon te dun en olie op druk kruipt waar je het niet wil laten gaan. De T16 motor is stomweg niet gebouwd om 5W40 te kunnen gebruiken. Verder is 10W40 al niet goodkoep, maar 5W40 is pas echt onbetaalbaar. Dus weggegooid geld.rover220GTi schreef:ok bedankt voor de tips. Heb orginele filter er langer weer opzitten, kwam eerst niet door de keuring en het effect kan me gestolen worden (als die überhaupt helpt).
Zal eens kijken naar m'n olie, mss aan verversing toe, is 15W 40 ook slecht?
Job.
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
vergeet alleen even niet dat die "5" uit 5W40 alleen een indicatie is voor de stroperigheid van de olie wanneer deze KOUD is.
Oftewel het oliegebruik bij een warme motor is exact hetzelfde als met 10W40.
Bij dit koude weer reageerd 5W40 waarschijnlijk precies hetzelfde als 10W40 in de zomer.
Bij dit koude weer reageerd 5W40 waarschijnlijk precies hetzelfde als 10W40 in de zomer.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Fanatic
Tijdelijk horen "tikken" van de kleppen kan verschillende oorzaken hebben, o.a : koppakking doorgeslagen waardoor je gasdrukken in het olie systeem krijgt waardoor deze gaat bruisen, geeft idd het zelfde effect als een telaag olie peil, hydraulische klepstoters aan vervanging toe (het tikken zal erger worden met dunnere olie), klepstoters vervuild, nokkenas(sen) versleten, olie druk telaag (verstoping/versleten oliepomp).
Bam schreef:
"Ik weet dat bij een f**d cosworth er 5w40 olie in moet anders gaan de kleppen tikken."
Ik heb toevallig zo'n cosworth...............ik zal het er maar niet in doen goed
, ik denk dat je het over de zetech motoren hebt, die zijn idd gevoelig voor de olie viscositeit.
Bam schreef:
"Ik weet dat bij een f**d cosworth er 5w40 olie in moet anders gaan de kleppen tikken."
Ik heb toevallig zo'n cosworth...............ik zal het er maar niet in doen goed

Roverloos
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
Fout geredeneerd. De viscositeit varieert van 5 naar 40 i.p.v. van 10 naar 40 al naar gelang de motortemperatuur. Er zijn dus momenten dat de viscositeit 5 is en dat is nu net funest en veroorzaakt lekken, olieverbruik en het verergert, z.a. hierboven al genoemd het tikken van de kleppen.118GTR schreef:vergeet alleen even niet dat die "5" uit 5W40 alleen een indicatie is voor de stroperigheid van de olie wanneer deze KOUD is.
Job.
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Niks fout geredeneerd. Dat is nou net het mooie van motorolie. Een normale olie word dunner als het warmer wordt(let WEL de EIGENSCHAP viscositeit blijft hetzelfde), motorolie begint met een hele lage viscositeit zodat het al lekker dun is op lage temperatuur, en zodra de olie warm word wordt de viscositeit hoger zodat het niet te dun wordt. Als er zoiets was als 10W10 dan zou dat desastreus zijn voor je oliegrbruik, starten gaat prima, maar zodra de olietemp stijgt wordt de olie steeds dunner, totdat het overal doorheen loopt.roverjob800 schreef: Fout geredeneerd. De viscositeit varieert van 5 naar 40 i.p.v. van 10 naar 40 al naar gelang de motortemperatuur. Er zijn dus momenten dat de viscositeit 5 is en dat is nu net funest en veroorzaakt lekken, olieverbruik en het verergert, z.a. hierboven al genoemd het tikken van de kleppen.
Belangrijk is begrijpen dat de "dunheid" van de olie iets anders is dan Viscociteit. Het effect hiervan is dat de olie zich dus zoveel mogenlijk hetzelfde gedraagt ongeacht de temperatuur. Echter hoe beter de olie is in de eigen viscositeit aanpassen(hoe groter de verschillen tussen de tweegetallen), hoe duurder de olie. firtuurvet zou 100W100 zijn, die wordt dus lineaur dunner met het verhogen van de temperatuur.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
*zucht*, omdat sommige mensen toevallig geen appel op hun hoofd krijgen is het niet opeens zo dat newton's wetten niet meer van toepassing zijn.roverjob800 schreef:OK je hebt gelijk en al die mensen met auto's die lekken als de tyfus en ratelen als een gek door het gebruik van 5 ipv 10 hebben het mis.
5W40 is dunner dan 10w40 bij lage temperaturen, oftewel het is heel normaal dat de olie uit de klepstoters loopt als de auto stil staat.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk