Pagina 1 van 2

pieeeeep?

Geplaatst: za nov 19, 2005 7:53 pm
door arthur623
Als ik mijn motor start hoor ik regelmatig een hele doordringende piep, die naderhand bij nog koude motor meeloopt met het toerental.

Als ik alle electrische shit aan heb (achterruitverwarming,verlichting,blower op stand 5, spiegelverwarming) etc dan is het piepen het ergst.

Is dit mijn dynamo? Zo ja, is het verder schadelijk of kan ik er tot ik die piep zat ben mee doorrijden?

En wat kost een nieuwe dynamo?

Nu ik het toch over kosten heb;

Wat kost een nieuwe dbriem en multiriem etc inc arbeid?

Mijn set is in 2002 bij 91.000 km vervangen. Bij een 600 is het volgens de dealer om de 5 jaar of 100.000km. Kzit nu 3 jaar en 67.000km verder, dus het zou voorlopig nog niet nodig moeten zijn maar goed.

Geplaatst: za nov 19, 2005 8:45 pm
door The Flying Dutchman
Spuit even een beetje olie op je riem. Houdt het dan op dan ben je aan een nieuw riempje toe. Zoniet, is het waarschijnlijk je dynamo.

Geplaatst: zo nov 20, 2005 1:45 am
door D. Buijs
Met een draaiende motor wat WD40 op je riem spuiten kan wonderen doen.

Geplaatst: ma nov 21, 2005 12:31 am
door arthur623
welke riem?

Ik ben niet zo technish

dbriem, vsnaar, multieriem etc

en als het ophoud daarna, dan zegt roverjob dat ik men riem moet vervangen, en dbuijs zegt dat het wonderen doet. Lijkt mij dat je dbriem invetten geen goede oplossing is en dat het slechts uitstel van excecutie is, omdat als dat ding knapt ik men auto naar de sloop kan brengen.

Geplaatst: ma nov 21, 2005 12:38 am
door MoRaX
De riem die om je dynamo zit! :P

Afbeelding

daar dus! :P

Geplaatst: ma nov 21, 2005 8:22 am
door Sikko
D. Buijs schreef:Met een draaiende motor wat WD40 op je riem spuiten kan wonderen doen.
Dit werkt misschien tijdelijk maar verhelpt het probleem niet. Je kunt beter je riem/snaar vervangen en opnieuw spannen.

Geplaatst: ma nov 21, 2005 9:14 am
door The Flying Dutchman
Precies wat ik zeg. Als het gepiep ophoudt is de riem dus het probleem en moet vervangen worden.

Geplaatst: ma nov 21, 2005 12:45 pm
door D. Buijs
Ik bedoelde ook alleen WD40 om het probleem op te sporen, als het inderdaad de riem is, wil spannen vaak helpen.

Heb het ook eens gehad dat wat olie op het lagerhuis van de stuurbekr.pomp hielp. Daar zat een soort koperenlagerbus voor het echte lager en dat was kurkdroog.

Geplaatst: ma nov 21, 2005 2:10 pm
door arthur623
ok, dat is dus niet de dbriem?

Geplaatst: ma nov 21, 2005 2:17 pm
door Dutch
nee

Geplaatst: ma nov 21, 2005 3:31 pm
door MarkBRM
arthur623 schreef:ok, dat is dus niet de dbriem?
zodra die gaat piepen zou ik me pas echt zorgen maken :mrgreen:

(dbriem heeft tanden namelijk :mrgreen: )

Geplaatst: ma nov 21, 2005 5:38 pm
door arthur623
ok, het is dus de V-SNAAR heb ik van een maatje begrepen, zeg dat dan haha

Geplaatst: ma nov 21, 2005 6:37 pm
door Sikko
V-snaar kun je heel makkelijk spannen.

Je moet de bout van de dynamo losdraaien zodat je de dynamo kan bewegen. Dan kun je een mbv een schoevendraaier de dynamo opzij duwen waardoor de snaar op spanning komt. Vervolgens de bout van de dynamo weer vastdraaien et voila: de snaar is gespannen. Na het spannen even controleren of er ongeveer 1 cm speling op de snaar staat. De snaar mag NIET te strak staan.

Geplaatst: ma nov 21, 2005 7:01 pm
door arthur623
ok, ik ga er van de week ff naar kijken! bedankt.

Geplaatst: za feb 11, 2006 6:57 pm
door arthur623
Oke.

Beide riemen (die van de dynamo en die andere) zijn inmiddels vervangen maar toch heb ik bij het starten van de motor nog steeds een vervelende piep.

Dan moet het dus de dynamo zijn.....hoe los ik dit op? De dynamo doet het voor de rest nog goed als ik kijk naar de electrische onderdelen.

Voor nog een vraag van mijn kant zie:
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=7201

manne wederom alvast bedankt!

Geplaatst: za feb 11, 2006 9:34 pm
door Pipmastah216GTi
Ik zou je dynamo laten reviseren door je lokale Beun. Het zou een versleten lagertje kunnen zijn dat die piep veroorzaakt.. Had ik bij mijn 114 ook (totdat de dynamo sluiting gaf en ik hem sowieso moest laten vervangen).

<off topic mode>

By the way, als je ooit een rovertje verkocht hebt en je afvraagt of hij nog leeft: check de RDW site! Daar kun je op kenteken checken of de auto nog gekeurd is en tot wanneer enzo. Ik zag dat mijn ouwe 114 GTA'tje nog steeds vrolijk rondreed in Valkenswaard :mrgreen:

</off topic mode>