pieeeeep?
pieeeeep?
Als ik mijn motor start hoor ik regelmatig een hele doordringende piep, die naderhand bij nog koude motor meeloopt met het toerental.
Als ik alle electrische shit aan heb (achterruitverwarming,verlichting,blower op stand 5, spiegelverwarming) etc dan is het piepen het ergst.
Is dit mijn dynamo? Zo ja, is het verder schadelijk of kan ik er tot ik die piep zat ben mee doorrijden?
En wat kost een nieuwe dynamo?
Nu ik het toch over kosten heb;
Wat kost een nieuwe dbriem en multiriem etc inc arbeid?
Mijn set is in 2002 bij 91.000 km vervangen. Bij een 600 is het volgens de dealer om de 5 jaar of 100.000km. Kzit nu 3 jaar en 67.000km verder, dus het zou voorlopig nog niet nodig moeten zijn maar goed.
Als ik alle electrische shit aan heb (achterruitverwarming,verlichting,blower op stand 5, spiegelverwarming) etc dan is het piepen het ergst.
Is dit mijn dynamo? Zo ja, is het verder schadelijk of kan ik er tot ik die piep zat ben mee doorrijden?
En wat kost een nieuwe dynamo?
Nu ik het toch over kosten heb;
Wat kost een nieuwe dbriem en multiriem etc inc arbeid?
Mijn set is in 2002 bij 91.000 km vervangen. Bij een 600 is het volgens de dealer om de 5 jaar of 100.000km. Kzit nu 3 jaar en 67.000km verder, dus het zou voorlopig nog niet nodig moeten zijn maar goed.
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
welke riem?
Ik ben niet zo technish
dbriem, vsnaar, multieriem etc
en als het ophoud daarna, dan zegt roverjob dat ik men riem moet vervangen, en dbuijs zegt dat het wonderen doet. Lijkt mij dat je dbriem invetten geen goede oplossing is en dat het slechts uitstel van excecutie is, omdat als dat ding knapt ik men auto naar de sloop kan brengen.
Ik ben niet zo technish
dbriem, vsnaar, multieriem etc
en als het ophoud daarna, dan zegt roverjob dat ik men riem moet vervangen, en dbuijs zegt dat het wonderen doet. Lijkt mij dat je dbriem invetten geen goede oplossing is en dat het slechts uitstel van excecutie is, omdat als dat ding knapt ik men auto naar de sloop kan brengen.
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
V-snaar kun je heel makkelijk spannen.
Je moet de bout van de dynamo losdraaien zodat je de dynamo kan bewegen. Dan kun je een mbv een schoevendraaier de dynamo opzij duwen waardoor de snaar op spanning komt. Vervolgens de bout van de dynamo weer vastdraaien et voila: de snaar is gespannen. Na het spannen even controleren of er ongeveer 1 cm speling op de snaar staat. De snaar mag NIET te strak staan.
Je moet de bout van de dynamo losdraaien zodat je de dynamo kan bewegen. Dan kun je een mbv een schoevendraaier de dynamo opzij duwen waardoor de snaar op spanning komt. Vervolgens de bout van de dynamo weer vastdraaien et voila: de snaar is gespannen. Na het spannen even controleren of er ongeveer 1 cm speling op de snaar staat. De snaar mag NIET te strak staan.
Oke.
Beide riemen (die van de dynamo en die andere) zijn inmiddels vervangen maar toch heb ik bij het starten van de motor nog steeds een vervelende piep.
Dan moet het dus de dynamo zijn.....hoe los ik dit op? De dynamo doet het voor de rest nog goed als ik kijk naar de electrische onderdelen.
Voor nog een vraag van mijn kant zie:
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=7201
manne wederom alvast bedankt!
Beide riemen (die van de dynamo en die andere) zijn inmiddels vervangen maar toch heb ik bij het starten van de motor nog steeds een vervelende piep.
Dan moet het dus de dynamo zijn.....hoe los ik dit op? De dynamo doet het voor de rest nog goed als ik kijk naar de electrische onderdelen.
Voor nog een vraag van mijn kant zie:
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=7201
manne wederom alvast bedankt!
Ik zou je dynamo laten reviseren door je lokale Beun. Het zou een versleten lagertje kunnen zijn dat die piep veroorzaakt.. Had ik bij mijn 114 ook (totdat de dynamo sluiting gaf en ik hem sowieso moest laten vervangen).
<off topic mode>
By the way, als je ooit een rovertje verkocht hebt en je afvraagt of hij nog leeft: check de RDW site! Daar kun je op kenteken checken of de auto nog gekeurd is en tot wanneer enzo. Ik zag dat mijn ouwe 114 GTA'tje nog steeds vrolijk rondreed in Valkenswaard
</off topic mode>
<off topic mode>
By the way, als je ooit een rovertje verkocht hebt en je afvraagt of hij nog leeft: check de RDW site! Daar kun je op kenteken checken of de auto nog gekeurd is en tot wanneer enzo. Ik zag dat mijn ouwe 114 GTA'tje nog steeds vrolijk rondreed in Valkenswaard

</off topic mode>