Ervaringen met IDT/TDIC
Ervaringen met IDT/TDIC
Hallo,
Even een vraagje aan de mensen met een IDT of TDIC. Zowel ik als me pa zitten er sterk over te denken om er een aan te schaffen. Nou willen we beide graag weten hoe het rijgedrag ervan is. Is de motor lekker soepel, trekt het fatsoenlijk op zoals je van een turbo diesel mag verwachten? En waar ik ook erg benieuwd naar ben, hoe is het geluidsniveau? Ik heb gehoord dat ze nogal veel geluid produceren, is dit zo of valt dit mee?
Mark
Even een vraagje aan de mensen met een IDT of TDIC. Zowel ik als me pa zitten er sterk over te denken om er een aan te schaffen. Nou willen we beide graag weten hoe het rijgedrag ervan is. Is de motor lekker soepel, trekt het fatsoenlijk op zoals je van een turbo diesel mag verwachten? En waar ik ook erg benieuwd naar ben, hoe is het geluidsniveau? Ik heb gehoord dat ze nogal veel geluid produceren, is dit zo of valt dit mee?
Mark
Ok. Maar is het geluid ook daadwerkelijk storend? In de vorm van: me radio moet voluit om muziek te horen of valt dat nog mee?
Heb er al wel over zitten te denken om bij de dealer een proefrit te maken, alleen degene hier heeft geen IDT/TDIC staan helaas. Wordt dus lastig.
En het gaat mij inderdaad om de IDT/TDIC, een CDT (oftwel een 75) is voor mij niet haalbaar, ga meer voor een 200 of 25.
Heb er al wel over zitten te denken om bij de dealer een proefrit te maken, alleen degene hier heeft geen IDT/TDIC staan helaas. Wordt dus lastig.
En het gaat mij inderdaad om de IDT/TDIC, een CDT (oftwel een 75) is voor mij niet haalbaar, ga meer voor een 200 of 25.
Wat verwacht jij van een turbodiesel?Mark214 schreef:
Is de motor lekker soepel, trekt het fatsoenlijk op zoals je van een turbo diesel mag verwachten?

Ik vind het goed te doen; ondanks de maar 100 pk kan ik over het algemeen vlot meekomen, ook op de linkerbaan; al is het natuurlijk geen scheurbak, en daar is ie ook niet voor bedoeld.
Van 80 naar 120 vind ik hem wel redelijk vlot; tenminste, bij normaal gebruik, dus waar anderen ook gewoon in de 5e versnelling accellereren.
Een TDI met rode DI of erger is wel sneller overigens.
Overigens, ik heb het standaard luchtfilter vervangen voor zo'n K&N vervangingsfilter. Dit heeft tot gevolg dat ie (gevoelsmatig) niet ineens bij 2000 toeren wakker wordt, maar dat het vanaf 1500 toeren geleidelijk gaat. Dit is wel comfortabeler rijden.
Ik vind het inderdaad een beste bak herrie produceren, maar niet alleen de motor, maar ook wind, en het geluid van banden op het wegdek (natuurlijk afhankelijk van wegdek, en afhankelijk van banden, maar toch!); dit alles zorgt ervoor dat de motor niet het enige is wat je hoort, dus dit bepaalt ook niet de volledige stilte van de auto.Mark214 schreef: En waar ik ook erg benieuwd naar ben, hoe is het geluidsniveau? Ik heb gehoord dat ze nogal veel geluid produceren, is dit zo of valt dit mee?
Maar....pak ik een golf van een paar jaar geleden (de allernieuwste ken ik niet), en wel een 1.6 (benzine), dan maakt dit ook een beste partij herrie (dat vond ik echt enorm tegenvallen); hetzelfde voor bv. een skoda fabia.
Regelmatig olie verversen helpt wel tegen het geluid moet ik zeggen; ik kan het altijd wel weer merken als er nieuwe olie in zit.
Zolang je niet al te veel langzaam rijdende stukken hoeft af te leggen vanwege drukte, is dit inderdaad haalbaar.Victor schreef: Vermogen is genoeg om mee te komen en je haalt bij normaal rijden minimaal 1:16
Heb je dit wel, dan haal je dit bij lange na niet.
-
- MG-R Freak
- Contacteer:
mijn diesel word ongeveer bij 1500 rpm wakker.
boven de 2000 rpm gaat ie er vandoor.
mee komen met het verkeer??? deze diesel is behoorlijk snel.
vaak sneller als andere mensen denken.
een filter plaatsen kan, maar ik hou niet echt van die open filter.
die zuigen warme lucht aan.
in de toekomts mischien een andere inleg filter.
een roetcat vervanger en chippen doet wel wonderen
alleen voor een diesel is het wel een brandstofhollic.
hij zuipt als een echte gti
1 op 10 / 1 op 12
en dan is het gedaan (ongeveer 550km op een tank)
boven de 2000 rpm gaat ie er vandoor.
mee komen met het verkeer??? deze diesel is behoorlijk snel.
vaak sneller als andere mensen denken.
een filter plaatsen kan, maar ik hou niet echt van die open filter.
die zuigen warme lucht aan.
in de toekomts mischien een andere inleg filter.
een roetcat vervanger en chippen doet wel wonderen

alleen voor een diesel is het wel een brandstofhollic.
1 op 10 / 1 op 12
Dit zorgde bij mij in ieder geval voor een wat soepeler gedrag van de auto. Weet niet of het meetbaar is, maar ik voel het in ieder geval wel.challenge schreef: in de toekomts mischien een andere inleg filter.
Best een aanrader!
challenge schreef: alleen voor een diesel is het wel een brandstofhollic.
1 op 10 / 1 op 12

-
- MG-R Freak
- Contacteer:
ja tis best veel.
soms ga ik ik naar wijchen, dan doet ie het een heel stuk beter.
ik rij ook best veel korte stukjes.
het verbruik vind ik niet zo erg.
belangerijk is dat je de motor met turbo met respect behandelt.
dus goed warm draaien en na afloop even min 1 minuut de turbo laat uitdraaien
verders is het een heerlijke auto.
er staat op internet ook een helemooie MG ZS 2.0 115 LE MANS tekoop.
maar dan moet ik eerst deze zien kwijt te raken.
kan hem niet inruilen want de prijzen liggen ngeveer het zelfde.
soms ga ik ik naar wijchen, dan doet ie het een heel stuk beter.
ik rij ook best veel korte stukjes.
het verbruik vind ik niet zo erg.
belangerijk is dat je de motor met turbo met respect behandelt.
dus goed warm draaien en na afloop even min 1 minuut de turbo laat uitdraaien
verders is het een heerlijke auto.
er staat op internet ook een helemooie MG ZS 2.0 115 LE MANS tekoop.
maar dan moet ik eerst deze zien kwijt te raken.
kan hem niet inruilen want de prijzen liggen ngeveer het zelfde.
Ik heb zelf een tdic.... in het begin maakte ze idd minder geluid en reed ik ook 1:17 inmiddels bijna 4 jaar later maakt ze meer geluid en is het sprintje trekken en winnen er wel uit. Maar voorheen was mijn 200tdic sneller dan een tdi (rode i). Ik ben er erg tevreden over en ja ik rij hard en veel dan verbruikt ie 1:15 maar ach lekker mistbanken achter de auto produceren. Geluid / herrie ja heb je gelijk in maar ik reed verleden week in een frot en die maakt ook veel herrie. Trouwens bij 120km/h valt het best mee zowel qua geluid en het verbuik haalt dan ook de 1:17 maar ik kan me nergens inhouden 

Ik heb een Rover 45 IDT.
Ze zijn niet zo stil als een HDI. Wel stiller dan de TDDI van Ford en de meeste VAG (Volkswagen TDI) motoren.
Standaard hangt een volkswagen qua gevoel meer aan het gas dan de Rover. Maar in de praktijk trekken ze je er niet uit. (Erg raar). Ik heb een tuningbox op de mijne gehangen waardoor je (132Pk/334Nm) nu als een jakko er vandoor kan.
Wat ik het grootste nadeel van de Rover IDT motor vind is dat hij gewoon niet echt heel zuinig is. Ik rijd altijd zon 1:14/1:15 en dan maakt het niet echt uit of de tuningbox er op zit of niet. Hij rookt wel als ik hem vloer. Gebruikt geen olie.
De mijne heeft nu 171.000 km gelopen sinds november 2001. Volgende maand gaat hij met pensioen en ga ik weer verder met een andere 45 IDT van begin dit jaar.
Ze zijn niet zo stil als een HDI. Wel stiller dan de TDDI van Ford en de meeste VAG (Volkswagen TDI) motoren.
Standaard hangt een volkswagen qua gevoel meer aan het gas dan de Rover. Maar in de praktijk trekken ze je er niet uit. (Erg raar). Ik heb een tuningbox op de mijne gehangen waardoor je (132Pk/334Nm) nu als een jakko er vandoor kan.
Wat ik het grootste nadeel van de Rover IDT motor vind is dat hij gewoon niet echt heel zuinig is. Ik rijd altijd zon 1:14/1:15 en dan maakt het niet echt uit of de tuningbox er op zit of niet. Hij rookt wel als ik hem vloer. Gebruikt geen olie.
De mijne heeft nu 171.000 km gelopen sinds november 2001. Volgende maand gaat hij met pensioen en ga ik weer verder met een andere 45 IDT van begin dit jaar.
Laatst gewijzigd door Kirpeknots op wo okt 26, 2005 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ervaring met de IDT motor in mijn rover 25 is na de 30000 km die ik er tot nu toe mee heb gereden is dat ie zeker niet de stilste is, maar daar valt mee te leven. Bij gewoon rijden en onder de 3000 toeren is t geluid nog binnen de proporties. Daaroverheen begin je m echt te horen. Wat betreft de rijbaarheid is t zeker de moeite om de tips op de pagina van rover ron http://45zs.info/index.htm op te volgen. Je herkent je rover dan niet meer terug. Ook zijn ontwikkelde Luchtmassameter apparaat (The MAFAM) is voor de driveability van de auto zeker aan te raden. Het apparaat zorgt ervoor dat je bij lagere toeren meer trekkracht voorhanden hebt en de alles of niets dip rond de 2000 toeren behoort hiermee tot t verleden. Ook de zuinigheid verbeterd met the MAFAM, ik kan nu gemiddeld 1:16 rijden terwijl t ervoor meestal rond de 1:14,5 lag(raar maar waar). Ik heb bij de mijne nu alles gedaan wat mogelijk is qua opvoeren, zoals chippen, MAFAM, K&N luchtfilter en de turbodruk verhoogt en de auto rijdt lekker. Enige wat nog niet is gedaan is de catalysator leeg maken maar hier zie ik eerlijk gezegd niet zoveel voordeel in, of heeft iemand anders hier daar wel goede ervaringen mee? Wat betreft onderhoud valt de rover mij wel tegen, heb al een aantal dure onderdelen (zoals koppeling, schokbrekers) moeten vervangen, terwijl ik bij mijn vorige auto een Honda Civic 1.6 VTI op een lamdasensor na geen onderhoud heb gekent in de 50000 km die ik erin heb gereden.
-
- MG-R Fanatic
Op hoeveel pk en nm kom je na al die aanpassingen nu uit?theedge schreef: Ik heb bij de mijne nu alles gedaan wat mogelijk is qua opvoeren, zoals chippen, MAFAM, K&N luchtfilter en de turbodruk verhoogt en de auto rijdt lekker. Enige wat nog niet is gedaan is de catalysator leeg maken maar hier zie ik eerlijk gezegd niet zoveel voordeel in
Wat betreft die cat: ik heb ergens gelezen dat dat bij TD motoren aan passingen aan het uitlaatsysteem een must is, ik heb zelf dan geen idt maar een sd en heb daar de cat vervangen door een zelf gemaakte catvervanger en naar mijn idee spint de turbo iets eerder op en in de hogere toeren houd hij langer zijn vermogen vast.
Het is iig het proberen waard!
Roverloos
-
- MG-R Fanatic
De cat oftewel roetfilter is niet verplicht bij een diesel, zolang de uitstoot/geluid maar onder de normen vallen is er niets aan de handtheedge schreef: Misschien moet ik t toch maar s proberen om de cat te vervangen. Doe dit eigenlijk t liefst dan met een ouwe cat die je dan leegmaakt ivm apk keuring.

mijn sd is al 2 keer met de vervanger door de apk gekomen.
het nadeel van een leeg gehaalde cat is dat je zo,n vervelende holle brom zult krijgen.
Roverloos
Ik heb vandaag nog even een leuk diesel filmpje gemaakt.
http://www.xs4all.nl/~rkirpest/japiejo% ... 20VP65.WMV
Ik heb een 2.0IDT rover 45 met een tuningbox VP65
http://www.xs4all.nl/~rkirpest/japiejo% ... 20VP65.WMV
Ik heb een 2.0IDT rover 45 met een tuningbox VP65