Ventilator snelheids regelaar kaduuk
Ventilator snelheids regelaar kaduuk
Hoi,
probleempje met me ventilator. Sinds een tijdje doet stand 1 van de 4 traps snelheid verstelling het niet. Sinds gisteren deed ook stand 2 het niet. Mijn conclusie, de weerstand is stuk. Ik dus naar de sloop, weerstand geregeld ter vervanging (van een civic welliswaar, maar goed). Deze aangesloten en nu doen standen 2 t/m 4 het weer wel. Stand 1 doet echter nog steeds niets (er is geen waarneembaar verschil met uit en stand 1).
Iemand enig idee hoe dit kan? Misschien toch het mechanische deel van de schakelaar stuk? Ik heb weinig zin om de schakelaar te gaan uitbouwen en hem door te meten, dus misschien weet iemand anders waar ik kan meten of stand 1 "verbinding" maakt (aan de andere kant van de kabel zeg maar...)? Andere oplossingen?
probleempje met me ventilator. Sinds een tijdje doet stand 1 van de 4 traps snelheid verstelling het niet. Sinds gisteren deed ook stand 2 het niet. Mijn conclusie, de weerstand is stuk. Ik dus naar de sloop, weerstand geregeld ter vervanging (van een civic welliswaar, maar goed). Deze aangesloten en nu doen standen 2 t/m 4 het weer wel. Stand 1 doet echter nog steeds niets (er is geen waarneembaar verschil met uit en stand 1).
Iemand enig idee hoe dit kan? Misschien toch het mechanische deel van de schakelaar stuk? Ik heb weinig zin om de schakelaar te gaan uitbouwen en hem door te meten, dus misschien weet iemand anders waar ik kan meten of stand 1 "verbinding" maakt (aan de andere kant van de kabel zeg maar...)? Andere oplossingen?
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Je kunt niet zomaar een weerstand pakken uit zomaar een auto. Als die weerstand een te hoge weerstand heeft t.o.v. de fan(wat dus per auto verschilt), dan staat er een te hoog voltage over de weerstand en een te lage over de fan, waardoor deze niet gaat draaien.
Het omgekeerde is ook goed mogenlijk.
Pas trouwens ook op, als de stroomsterkte hoger is dan waar de weerstand voor bedoelt is, dan kan het natuurlijk gebeuren dat deze in de fik vliegt, aangezien hij niet goed zal zijn afgezekerd(of zitten er zekeringen bij de weerstand zelf?)
Het omgekeerde is ook goed mogenlijk.
Pas trouwens ook op, als de stroomsterkte hoger is dan waar de weerstand voor bedoelt is, dan kan het natuurlijk gebeuren dat deze in de fik vliegt, aangezien hij niet goed zal zijn afgezekerd(of zitten er zekeringen bij de weerstand zelf?)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Hmm, ik zag dat bij een 400 een honda weerstand ook dienst kon doen. Ik nam aan dat een 200 dezelfde weerstand had.
Overigens, indien die weerstand anders is, moet je dan niet een verschil in snelheid van de ventilator waarnemen t.o.v. de oude weerstand?
En indien de weerstand inderdaad iets sterker/zwakker is, zou er toch op zijn minst een reactie moeten zijn bij stand 1? Het is namelijk niet zo dat de fan ineens veeeeeeel sneller of langzamer draait bij stand 2, dus de weerstand moet ongeveer vergelijkbaar zijn?
Overigens, indien die weerstand anders is, moet je dan niet een verschil in snelheid van de ventilator waarnemen t.o.v. de oude weerstand?
En indien de weerstand inderdaad iets sterker/zwakker is, zou er toch op zijn minst een reactie moeten zijn bij stand 1? Het is namelijk niet zo dat de fan ineens veeeeeeel sneller of langzamer draait bij stand 2, dus de weerstand moet ongeveer vergelijkbaar zijn?
Een elektromotor heeft praktisch altijd een minimale stroom nodig om op gang te komen.. Onder die stroom heeft de motor niet het benodigde koppel om het werktuig (in dit geval de ventilator dus) op gang te brengen, aldus volgens de vermogenselectronica..
Zet em trouwens niet te lang op stand 1, want als ie niet draait verbruikt de motor de maximale stroom om toch te proberen op gang te komen, en dan kan het goed zijn dat als er geen goede stroombegrenzing is, dat ie idd in de fik vliegt...
Zet em trouwens niet te lang op stand 1, want als ie niet draait verbruikt de motor de maximale stroom om toch te proberen op gang te komen, en dan kan het goed zijn dat als er geen goede stroombegrenzing is, dat ie idd in de fik vliegt...
Nee logisch. Je moet een minimaal vermogen hebben om wrijving te overwinnen (coulombse wrijving als ik goed herinner). Maar je zou wel moeten kunnen meten of er bij stand 1 dan spanning, het zij een te lage, naar de ventilator motor wordt gestuurd?
Zou ik bijvoorbeeld om te kunnen testen of het niet werken van stand 1 aan de schakelaar ligt, de breuk in de oude weerstand kunnen herstellen en effe kabel eraan om te zien of er een reactie is? Of is na het breken van het weerstandsdraadje ook echt de hele weerstands waarde naar de maan?
Zou ik bijvoorbeeld om te kunnen testen of het niet werken van stand 1 aan de schakelaar ligt, de breuk in de oude weerstand kunnen herstellen en effe kabel eraan om te zien of er een reactie is? Of is na het breken van het weerstandsdraadje ook echt de hele weerstands waarde naar de maan?
Denk niet dat je die verbinding kunt maken.. Dan zou je wel stevig draad moeten hebben voor de stroom en warmte ed die daar in lopen.. T is niet voor niks speciaal spul en flink duur ook he..
Maar je moet in principe wel kunnen meten of er stroom loopt naar je motor op stand 1 ja.. Als je er bij kunt that is
Maar je moet in principe wel kunnen meten of er stroom loopt naar je motor op stand 1 ja.. Als je er bij kunt that is

Weerstandje is echt niks. Spoelletje van draad waar nu een breuk in zit. Mijn idee zou zijn die spoel effe tegen het breukpunt aanbuigen zodat er weer metallisch contact is. Dan effe proberen. Maar kan best zijn dat de weerstand van de spoel is toegenomen door het vele gebruik en dat ie daarom niets meer doet. Dus dat is geen garantie.
Doormeten van spanning bij ventilator motor lijkt me misschien makkelijker dan schakelaar doormeten. Hoe schakelaar door te meten heb ik al uitgevogeld, wil alleen niet me hele dash ervoor open slopen
Doormeten van spanning bij ventilator motor lijkt me misschien makkelijker dan schakelaar doormeten. Hoe schakelaar door te meten heb ik al uitgevogeld, wil alleen niet me hele dash ervoor open slopen
