
Voor alle volledigheid beginnen we eerst maar eens met het verhaal.. Sommigen kennen het al voor een groot deel, anderen weten er misschien nog wel compleet niets vanaf.. (De luie mensen onder jullie kunnen dit verhaal overslaan, als het hoe en wat je niet zoveel boeit

Captains Log, 5 October 3025...

Al een hele tijd terug kreeg ik het idee in m'n hoofd om een 1.8VVC motor in mijn auto te leggen.. Toentertijd dacht ik nog dat het een redelijke straight forward conversie zou zijn.. Nu weet ik wel anders..
Na veel naast het net gevist te hebben voor losse motoren op ebay en dergelijke, ben ik op zoek gegaan naar een goedkope geprakte 200VI.. Aan deze kant van het water kun je dat sowieso wel vergeten, dus keek ik in Engeland.. Autotrader, Fish4Cars, ebay... Alles heb ik weken achter elkaar doorgespit op een goede auto.. Tevergeefs..
Tot ik op een dag een complete, werkende VI met niet al teveel kilometers op ebay zag verschijnen.. Het idee kwam al snel in me op om dan naar Engeland te vliegen met Easyjet, de auto daar op te gaan halen, en met de veerboot terug te rijden via Frankrijk.. Ware het niet dat de verzekering niet mee zat.. Toch, na veel gebel heb ik uiteindelijk een verzekeraar gevonden die bereid was een Engelse auto voor 14 dagen op mijn naam te verzekeren! Mooi! Alles was dus geregeld.. Uiteindelijk heb ik de veiling van die VI dan ook voor ongeveer 900 pond (zo'n 1400 euro) gewonnen.. Ik zou hem zo snel mogelijk op gaan halen, en de koper stelde zelfs voor hem te brengen! (op mijn kosten uiteraard) Ik zat dus gebakken.. Een complete donor VI voor 1400 euro, alles rustig overzetten en het zou allemaal prima moeten passen..
Tot de eigenaar ineens moeilijk ging doen.. Ineens wou ie de auto niet meer brengen en moest ik hem voor eind van de week op komen halen.. Natuurlijk was dit vrijwel onmogelijk aangezien de vlucht en de boot nog geboekt moesten worden, en het 1 of 2 dagen voor vertrek aanzienlijk veel duurder zou zijn.. Ik heb hem dus verteld dat ik de week erop 's woensdags de auto op zou komen halen.. 3 dagen geen reactie gehad..
Tot ik daarna een mailtje kreeg.. Het was niet snel genoeg, de auto werd de dag daarop opgehaald! Uiteraard ik flink geprotesteerd, maar het mocht niet baten. Hij wilde de auto blijkbaar gewoon niet aan mij verkopen.. Daags erop kreeg ik het mailtje dat de auto weg was.. Met zijn excuses, maar dat het hem te lang duurde.. Ik heb hier natuurlijk geen genoegen mee genomen, en heb ebay op hem afgestuurd.. Een koop via ebay is immers een wettelijk bindende overeenkomst! Maar zoals altijd wijst ebay met het vingertje en spreekt enkel "stoute jongen, niet meer doen!" En ik was weer terug bij af...
Na wederom weken speuren op ebay, mobile.de, autotrader etc kwam ik bij onze duitse vrienden van mobile een schade ZR tegen.. Een ZR 160!!
Ik kon m'n ogen niet geloven bij t geluk dat ik had dat ik nu net deze zag staan, voor die prijs, ook nog eens aan deze kant van het water!
Meteen diezelfde avond dus nog gebeld (dat was nog de 1e dag dat ie er op stond) en afgesproken dat hij foto's zou mailen..
Na de foto's goed bekeken te hebben had ik al snel besloten dat ik een kijkje zou gaan nemen.. Ook al stond de auto in.. Luxemburg!!
Zondags na telefonisch contact afgesproken diezelfde vrijdag te gaan kijken.. Waarna echter bleek dat dat hem tóch niet uitkwam! Ter plekke heb ik toen besloten (inmiddels maandag) nog die dag naar Luxemburg te rijden.. Meteen heb ik toen Ramses opgebeld om een reisgenoot te hebben voor de trip, en samen zijn we toen nog die middag op en neer gecrosst, over duitsland. (180 op de autobahn, meer fut zat er niet in :P)
Na goed te hebben gekeken naar de auto, motor rondgedraaid, versnellingsbak, bleek al snel dat de auto potentie had.. Interieur zag er nog goed uit, spoiler zat er nog op, motor leek ongedeerd maar startte op dat moment niet.. Er zat dus nog maar 1 ding op.. De koop sluiten!!
En zo geschiedde het dat ik een MG ZR 160 met schade kocht om van mijn 214SI een MG Rover ZR160SI te maken :P
Enkel het transport moest nog geregeld worden.. Maar dat bleek een zwaardere dobber dan ik had verwacht.. Om de ZR op een autoambulance te trekken moet je namelijk een Tank rijden in dit heerlijke land hier, dus dat viel al af.. Het huren van een oprijwagen bleek ook niet erg goedkoop.. Niet vanwege het uur/dag tarief, maar 20 cent per kilometer tikt toch erg aan als je 400km heen, en 400 terug moet! Als daar ook nog eens de diesel bij komt kun je dus beter iemand anders laten rijden voor je..
En zo gebeurde het dus dat ik voor 200 euro het transport naar nederland regelde met iemand op marktplaats die hem bij 3 andere auto's uit duitsland mee zou nemen op de terugweg..
Op de afgesproken dag was hij echter niet bereikbaar.. Tot ik 's avonds hem aan de lijn krijg, en hij me fijn verteld dat t toch nog even 4 dagen later wordt.. Nou goed, geen probleem als hij er maar komt! Maar je raadt het al, ook die dag stond er geen ZR hier op de stoep, en was meneer niet bereikbaar.. Toen heb ik dus een ander transportbedrijfje opgebeld, welke het wel voor 300 wilde doen.. Deze man klonk een stuk betrouwbaarder en sympathieker en had ook een website voor z'n bedrijfje en dergelijke..
Op de afgesproken dag krijg ik om 11 uur 's ochtends echter een telefoontje.. Hij stond in Luxemburg bij de auto.. Maar hij kreeg hem er niet op, omdat de auto niet rolde!

De dag ervoor had echter de vorige transporteur opgebeld of hij hem nog moest ophalen. 1 van zijn werknemers had hem in de steek gelaten door een vrachtwagen vol auto's in duitsland te laten staan, en op te stappen (yeah right?) Heb hem toen uiteraard nee gezegd, iemand anders reed al voor me!
Ik heb hem toen toch dezelfde dag nog maar opgebeld, en hij zou deze keer de auto vrijdags afleveren.. Dat de auto niet rolde was geen probleem, als hij in Luxemburg stond dan ZOU die auto meegaan!
Wantrouwig als ik uiteraard was, heb ik de hele week toen contact gehouden, ook met de verkoper uit luxemburg.. Maar hij had inderdaad contact gehouden, en kwam die vrijdag de auto ophalen.. Die vrijdagmiddag heb ik wederom met luxemburg gebeld, en op dat moment stond hij dan ook inderdaad de auto op te laden! Er was echter al een kabel geknapt van de lier e.d. dus het liep niet erg op rolletjes :P
Afijn, vrijdagavond kreeg ik het telefoontje van de transporteur.. Het zou niet vrijdagavond worden maar zaterdagochtend.. (Hij had me vooraf al gezegd dat het eventueel zaterdagochtend zou worden mocht t tegen zitten) En jawel, Zaterdag, (al was het dan inmiddels al in de middag) kwam hij voorrijden met een combinate met 3 oude gerestaureerde mercedessen... En 1 verschrikkelijk beschadigde MG ZR160 :P
Al met al zijn we daarna nog zeker 3 kwartier tot een uur bezig geweest om de auto eraf te krijgen, omdat het ene wiel blokkeerde dus (zat tegen de carosserie gedrukt). Uiteindelijk hebben we de fiesta van Pa, op de handrem, met een sleepkabel eraan gehangen, en de vrachtwagen onder de ZR uitgereden (vanwege het grote koppel van de vrachtwagen, de koppeling van de fiesta trok het niet :P).
En daar stond ie.. Haaks bij ons op de oprit.. Achteraf verklaarde de beste man dat als hij dít vooraf had geweten, hij er Nooooit aan begonnen was.. Hij was daar 4 uur bezig geweest om de auto op de oplegger te krijgen!

Daarna hebben we er dus nog 2 of 3 uur over gedaan om hem met de geblokkeerde wielen achter in de oprit te krijgen hier.. Uiteindelijk hebben we met een motorkraan aan de voorkant om het wiel van de grond te houden, en 4 man om te duwen, de auto langzaam maar zeker op de plek gekregen, achteruit onder de carport.. En daar kon het avontuur dan eindelijk beginnen!

Jezus, dit moet wel de langste post zijn die ik hier ooit heb geplaatst :P Is er niet toevallig een max karakter limiet ofzo voor een post? :P