Ervaringen/meningen katvervanger...

214 216 218 220 25
216 driver

Ervaringen/meningen katvervanger...

Bericht door 216 driver »

Hoi,

Ik wil een iets harder uitlaatgeluidje krijgen, liefst een zwaar/diep geluid. Maar ook weer niet TE overdreven dat het irritant gaat worden.

Nu hoor ik veel verschillende verhalen over een katvervanger, hoe is het bij een Rover 200 mk3 qua prestaties en geluidsverschil ?

En wat zou het verschil zijn vanaf het spruitstuk alleen een recht stuk naar de einddemper ? Supersprint demper is erg stil, iets harder als std. einddemper weet niet of dat ook meespeelt, k&n filter hoor je bijna alleen maar.

Maar die wordt waarschijnlijk vervangen door een Pipercross viper :mrgreen: , en die is ook wat stiller denk ik. Daarom wil ik mijn einddempertje wat meer laten brullen :P
tummeke

Bericht door tummeke »

Ik heb een katvervanger gehad onder m'n oude wagen, en daarmee was het echt een enorme teringherrie als ik 120 op de snelweg reed.. bij de 130/140 werd het beter, maar rond die 3500 toeren heb je altijd net resonantie..

Weet niet hoe het bij een rover 200 zou gaan, maar ik kan je aanraden een iets stillere demper te nemen dan, en niet net zoals ik een remus en verder geen tussendempers meer..

Onderin merkte ik wel iets meer vermogen, maar echt boeiend is t niet.. Bovendien is het klote met de apk elke keer, omdat auto's na 1992 een kat dienen te hebben.. Moet je dus voor elke apk je kat er weer onder schroeven.
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

katvervanger heeft bij mij niet zo heel veel extra geluid opgeleverd.
ik heb een middendemper en einddemper van janspeed. probleem bij jou is dat supersprint niet heel veel geluid maakt.
en die pipercross viper is een goeie keus ;)
MG ZR S1800
216 driver

Ja goeie keus he :D

Zijn er dan ook andere middendempers te koop ? Of is die Janspeed alleen in een set te verkrijgen ?
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

geen idee. supersprint heeft ook een catback systeem
maar weet niet of die apart te krijgen is.
MG ZR S1800
Silly CVT
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Mijn wagen kwam zonder kat helemaal niet door de APK maar ik hoorde mijn turbo wel in de lagere toeren. :mrgreen:

Ik ga nu de middendemper er tussenuit halen. Komt ie wel door de APK met iets meer geluid en een goeie Co-meeting. 8)
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
Dennis 25 Vi

Re: Ervaringen/meningen katvervanger...

Bericht door Dennis 25 Vi »

216 driver schreef:Hoi,

Ik wil een iets harder uitlaatgeluidje krijgen, liefst een zwaar/diep geluid. Maar ook weer niet TE overdreven dat het irritant gaat worden.

Nu hoor ik veel verschillende verhalen over een katvervanger, hoe is het bij een Rover 200 mk3 qua prestaties en geluidsverschil ?

En wat zou het verschil zijn vanaf het spruitstuk alleen een recht stuk naar de einddemper ? Supersprint demper is erg stil, iets harder als std. einddemper weet niet of dat ook meespeelt, k&n filter hoor je bijna alleen maar.

Maar die wordt waarschijnlijk vervangen door een Pipercross viper :mrgreen: , en die is ook wat stiller denk ik. Daarom wil ik mijn einddempertje wat meer laten brullen :P
Heb je geen interesse om je huidige Supersprint te ruilen met mijn Invidia einddemper? Dan heb je zeker een mooi diep geluid. Ik geef eerlijk gezegd niet meer zoveel om dat geluid.
216 driver

Heb je misschien een filmpje van hoe het klinkt en een foto van hoe die eruit ziet ?
Dennis 25 Vi

Bericht door Dennis 25 Vi »

R220 schreef:Zo'n Invidia klinkt echt ontzettend hard...
Ik ken een aantal mensen die hem onder de Impreza hebben, en dat geluid is echt tof, maar ontzettend hard.

Weet niet precies wat het bij een Rover doet, maar zal ook behoorlijk hard zijn denk ik...

Tis trouwens een Japstyle uitlaat dacht ik.

Afbeelding
Het is inderdaad een Jap Style uitlaat.

Hij klinkt precies hetzelfde als bij een Honda Civic met VTEC motor. Het is inderdaad een vrij hard geluid maar bij constante toerentallen niet storend. Hij klinkt bij elk toerental goed, onderin is het net een soort trompet maar als je boven de 4000 rpm gaat!!!!, moet je maar zelf ondervinden, of gewoon een stuk met mij mee rijden, dan kan je het zelf ervaren. Ik heb er helaas zelf geen geluid van, kan ik ook niet zelf opnemen.

Je hebt die Invidia's ook wel eens bij een *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) er onder zittten (mijn broertje toendertijd) echt geen gehoor. Komt door dat Ecotec systeem.
216 driver

Persoonlijk vind ik dat ook niet zo mooi passen bij mij zo'n japstyle einddemper, bedankt voor het aanbod iig ;) .

Ik denk dat ik dan ook maar hetzelfde als SillyTC ga doen, middendemper ertussenuit.

Enne Frekkel, leverde dat ook wat meer vermogen op zo'n katvervanger ? Alle beetjes helpen :mrgreen: . Je hoort ook wel dat er geen verschil is qua vermogen en bij sommige auto's kan er 5-15pk bijkomen.
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

naar mijn gevoel verwaarloosbaar, maar om zeker te zijn zou je hem natuurlijk eens op de testbank moeten zetten
MG ZR S1800
216 driver

Ik heb wat geinformeerd bij een zaak waar ik me velgen en schroefset ook heb gekocht, die zeiden dat ik 400 euro kwijt was voor supersprint katvervanger en de middendemper vervangen door een rechte pijp :roll: .

Supersprint katv. kost zo rond de 200 euro dat heb ik er niet voor over, en om alleen de middendemper te vervangen voor een rechte pijp kost me ook 200 euro. Zo duur is zo'n pijp toch niet of ben ik gek ?
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Belachelijke prijzen :?.
Atec rekende bij mij voor een op maat gemaakt middendeel 175 euro (dat was incl. demper, een rechte pijp kan dus alleen nog maar goedkoper zijn). En een katvervanger is ook gewoon een recht stuk pijp, die je voor zo'n 50 euro wel kunt krijgen.

Misschien dat de katvervanger van Supersprint een gedempte is en daarom wat duurder, maar 200 euro vind ik absurd.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gerald-17
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

hmm ik heb ook een katvervanger home-made door DD nah en t geeft wel wat meer geluid, ik denk wel dat t ook aan je einddemper ligt wat voor geluid je hebt.. maar pk's niet erg extreem volgens mij wel wat, maar niet overdreven.
216 driver

En als ik nou de middendemper ertussen uit haal en misschien ook nog de kat, dan zal hij toch wel wat meer geluid maken of houdt die einddemper dan nog bijna alles tegen ?
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

En als ik nou de middendemper ertussen uit haal en misschien ook nog de kat, dan zal hij toch wel wat meer geluid maken of houdt die einddemper dan nog bijna alles tegen ?
Zekers niet,
vooral omdat je geen standaard demper meer hebt.

Maar houd er wel rekening mee, dat geen cat en geen middendemper wel redelijk wat resonantie kunnen veroorzaken, dus geluid wat niet door de demper aan de achterzijde van de auto gaat, maar gewoon door de middentunnel de cabine in dreunt.

Dit is het geluid dat vooral bij lange stukken gaat vervelen.

Mijn advies: doe inderdaad eerst alleen de middendemper en beslis daarna of je wel de cat wilt verwijderen, of eerst de cat en dan eventueel later pas de middendemper.
Plaats reactie