Vragen over wielkast ivm afschillen van de band

214 216 218 220 25
Plaats reactie
jan_dakpan

Vragen over wielkast ivm afschillen van de band

Bericht door jan_dakpan »

Tijdens mijn vakantie hadden we de auto erg vol bepakt. Mijn auto is met 3,5cm verlaagd.
Doordat hij vrij zwaar beladen was zakte hij ver door achterin de veren.
Gevolg: Beschadiging aan de band. Het is net of er een stuk is afgeschild.
Dit was al eens eerder gebeurd tijdens de toertocht in de veluwe toen we een hobbel in de weg niet zagen.
Toen waren we overigens niet zwaar beladen en kwam de band tegen de kast aan doordat we te snel gingen en niet meer konden afremmen.

Nu is dit echter maar aan een kant: De rechterachterkant. De linkerkant is dus nog 100%
Ik heb er ff foto's van gemaakt:

Hier zie je de wielkast van binnen. Er is duidelijk te zien dat de wand daar geraakt wordt.
Afbeelding

Er steekt ook een klein stukje metaal uit. Dit is misschien de oorzaak dat er een stuk rubber van de band geschaafd wordt.
Afbeelding

Aan de linkerachterkant is dus niets aan de hand.
Het verschil is dus een heel klein uitstekend stukje ijzer en het harde plastic van het schutbord.
Dit plastic staat minder naar binnen als dat van de andere kant. Het plastic is ook te bewegen. Je kunt het naar binnen toe drukken op de plaats waar het eigenlijk hoort te zitten.
Maar omdat het van dat harde plastic is, buig je het niet zomaar zodat het op z'n plaats blijft.

Nu ben ik een beetje huiverig om dat stukje ijzer naar binnen te tikken met een hamer. Wie weet wordt alles aan de buitenkant zichtbaar...
Is een nieuw/ander schutbord een optie? Of komt deze op exat dezelfde plaats te zitten? of is deze op een of andere manier op zijn plaats te buigen??
En heeft iemand een handleing of uitleg hoe je dat schutbord los haald?

Bij voorbaat dank ;)
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

wat is het nou???
die rand die in je wielkast zit of is het je band??
als het je rand in de wielkast zit
die kan je er uit halen en een beetje in drukken met eenwaterpomp tang
dan weer terug zetten met een plastic hamer
mocht het je band zijn denk ik dat het je karkas is en zou ik asap mee naar een bandenbedrijf rijden
jan_dakpan

De band is het niet.
De band zelf schaaft aan in de wielkast. Daardoor beschadigd hij. Ik denk dus dat dat door dat stukje ijzer komt.
Volgens mij staat de wand ook te ver naar binnen. Als ik het vergelijk met de andere kant.

Dat zwarte gedeelte waar je op foto 1 tegenaan kijkt, dat moet dus naar de carosserie toe gedrukt worden. Maar doordat het hard plastic is, is het niet te buigen omdat het weer terug buigt.
Dus ik zat er aan te denken om dat hele zwarte stuk eruit te halen en dan een en ander proberen. Maar wat moet ik dan los halen?
theedge

Bericht door theedge »

Ik heb t zelfde met mijn rover 25 die heb ik ook 3,5 cm verlaagd en op hobbelige wegen als je met 4 man in de auto zit dan schaaft ie ook aan in de wielkast alleen is t bij mij de linkerachterkant. Hij schaaft bij mij ook aan bij die rand en alleen bij mijn 17 inch velgen die 205 breed zijn de winterbanden 185 breed hebben er geen last van. de rand terugkloppen werd mij niet geadviseerd want als je dit doet danmoet je de wielkast opnieuw laten spuiten.
lex

Bericht door lex »

De Vi met standaard veren had ik er ook last van, maar met de eibach veren had ik nergens meer last van.
Wat voor merk veren zitten er onder ?
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Mmmm, valt me nog wel mee.

De binnenkant van je wielkast lijkt me nog niet superscherp.
Bij mij kwamen er met 17" allemaal reepjes band af.
Zo scherp was de rand van de wielkast.

(nu was ook de ET-waarde niet helemal goed)

Maar misschien uitrollen?
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Uitrollen is eigenlijk de beste optie .... maar dan samen met goeie schokbrekers.
'k kan je helaas alleen niet vertellen waar ze dat kunnen doen ..
..(ik heb het namelijk zelf gedaan voordat ik m'n auto ging spuiten)
theedge schreef:Ik heb t zelfde met mijn rover 25 .... als je met 4 man in de auto zit ......
Maar wat doe je dan ook in vredesnaam met 4 mannen in je auto?? :blink:

cheers,
Dennis ;oP
You can go fast ... but I can go anywhere.
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

is ind. dan dat randje waar ik het over had
die kan je er uit halen of terug zetten en zo als ik eerder beschreven had of er uti laten
laat je hem er uit dan wel jewielkastren ff goed tectyleren (zwarte tectyl en aarde, modder etc eerst dr uit halen)

anders omrollen staat een stuk in de auto&tunig over beschreven (1 of 2 nummers terug)
je ben rond de 20 euro per wielkast kwijt daarvoor
op het automaxxforum of
bij www.team-evil.nl (linken pagina) ff kijken staat ongetwijfeld het 1 en ander over vermeld , bedrijven etc)
Horo

Bericht door Horo »

Nice te lezen dit. Heb er ook "last" van. Rijd gewoon rustiger met hobbels. Ik dacht dat een paar ECHTE veren en dempers genoeg zou zijn, zodat de boel niet zo snel doorveerd. Maar mocht hij dan doorslaan door iets raars of enorme lading leek mij "einde slag" blokken dan een redmiddel. Hierdoor zal iig je wielkas en band niet beschadigen maar zal je tegen een blok "slaan".
Uiteraard is uitrollen super maar weet daar nog niets van (wie wat waar). 20 euro per kas is goed te doen dus ik zal het eens uitzoeken.

Ik zal niets aan de binnenkant doen als ik jouw was. Die kunststof kappen zijn ter bescherming. Die rand ombuig lijkt me niet slim (heb zelf gedacht aan het irri randje eraf te flexen) aangezien je dan je stijfheid aan de buitenkant kwijt bent. Bij het minst of geringste zal je kas naar binnen komen.
216 driver

Bericht door 216 driver »

Ook ik had er last van , ik kan hem gelukkig wat omhoogschroeven ;) .

Wielkasten uitrollen is volgens mij de goedkoopste oplossing, heb ergens gelezen dat ze het kunnen doen zonder spuiten en dat je er garantie op krijgt. Maar nu weet ik niet meer welk bedrijf dat was :roll: .
jan_dakpan

Ben ook erg benieuwd naar zo'n bedrijf. Een kleine rondvraag hier in Drachten leverde niets op...
Plaats reactie