Pagina 1 van 2

Veerpootbrug.... maar dan anders.

Geplaatst: vr sep 02, 2005 11:48 pm
door Striker
De laatste tijd is de veerpootbrug al een aantal maal ter sprake gekomen (vanwege Mark's groepsaankoop). De algemene conclusie is dat het de wegligging ten goede komt en dat de auto er wat stijver door wordt.

Tot nog toe wordt er bij het praten over een veerpootbrug alleen maar aan de voorzijde gedacht.
Maar..... de achterzijde van de auto is minstens zo flexibel als de voorzijde, dus zou een brug voor de achterzijde ook geen goed idee zijn?

Een stijvere achterkant zorgt ervoor dat de auto beter door bochten gaat (met één wiel van de grond is mogelijk :twisted: ) en dat de achterkant minder snel uit zal breken (en wanneer dit wel gebeurt, beter controleerbaar).

Ik heb contact met iemand die een RVS brug voor de achterste veerpoten van een mk3 200/25/ZR heeft ontwikkeld. En niet zomaar één, maar één die binnen 20 seconden zonder gereedschap verwijderd/gemonteerd kan worden. Wel zo handig als je een paar kratjes bier of een kinderwagen wilt meenemen :mrgreen:.

Als er hier mensen geïnteresseerd zijn in zo'n brug, laat het me dan even weten (richtprijs is rond de 150 euro, een exactere prijs zal ik binnenkort kunnen geven, oa afhankelijk van het aantal dat ik bestel).

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geen foto waarbij de brug is gemonteerd, maar puur voor 't idee (dit is dus NIET de hierboven genoemde brug) :
Afbeelding

Geplaatst: za sep 03, 2005 10:58 am
door 216 driver
Mijn achterkant mag van mij ook wel wat stijver nog, heb al wel een KW schroefset maar is achter niet instelbaar in hardheid. Vond ik zoiezo al heel raar als je een Kw set met hardheid instelbaar koopt verwacht je dat je achter ook kan instellen :| .

Achter heb ik me sub-kist liggen en waarschijnlijk zal het niet gaan passen met die veerpootbrug.

Ik heb ook weleens gelezen over stuggere stabilisatorstangen, wie kan mij vertellen wat dat voor nut heeft ?

Geplaatst: za sep 03, 2005 11:00 am
door Järv
Is er bij hem ook iets mogelijk voor de Rover 400/45/mgzs ? :blink:

Geplaatst: za sep 03, 2005 11:33 am
door Mark16v
ik heb toevallig ook vandaag bericht gehad van die gozer die mijn veerpootbruggen regelt dat hij er nu ook voor de achterkant van de MK3/ZR heeft...

Geplaatst: za sep 03, 2005 11:34 am
door The Flying Dutchman
216 driver schreef:Mijn achterkant mag van mij ook wel wat stijver nog, heb al wel een KW schroefset maar is achter niet instelbaar in hardheid. Vond ik zoiezo al heel raar als je een Kw set met hardheid instelbaar koopt verwacht je dat je achter ook kan instellen :| .

Achter heb ik me sub-kist liggen en waarschijnlijk zal het niet gaan passen met die veerpootbrug.

Ik heb ook weleens gelezen over stuggere stabilisatorstangen, wie kan mij vertellen wat dat voor nut heeft ?
Zelfde nut. Alle beetjes helpen. De carrosserie helemaal doorlassen is dan het laatste zetje tot een bijna volledig starre constructie. Enige nadeel is dat er dan niemand meer met je mee wil. :lol:

Geplaatst: za sep 03, 2005 12:45 pm
door 118GTR
roverjob800 schreef: Zelfde nut. Alle beetjes helpen. De carrosserie helemaal doorlassen is dan het laatste zetje tot een bijna volledig starre constructie. Enige nadeel is dat er dan niemand meer met je mee wil. :lol:
Nah, dan heb je ook nog een roll-kooi nodig :twisted: :twisted: :twisted:

Geplaatst: za sep 03, 2005 1:08 pm
door Frekkel
ola, wacht eens even.
ik heb met redelijk wat mensen reeds het nut van veerpootbruggen besproken, en allemaal zijn ze het er over eens dat een veerpootbrug vanachter niet zo'n goed idee is. de wagen wordt indd stijver, maar wanneer deze uitbreekt is het meestal op een moment dat corrigeren niet meer helpt. het gebeurt veel brusker, aangezien de limiet al veel verder ligt.

Geplaatst: za sep 03, 2005 1:16 pm
door The Flying Dutchman
Frekkel schreef:ola, wacht eens even.
ik heb met redelijk wat mensen reeds het nut van veerpootbruggen besproken, en allemaal zijn ze het er over eens dat een veerpootbrug vanachter niet zo'n goed idee is. de wagen wordt indd stijver, maar wanneer deze uitbreekt is het meestal op een moment dat corrigeren niet meer helpt. het gebeurt veel brusker, aangezien de limiet al veel verder ligt.
Klopt. Daarom zie je ook topcoureurs wel eens in de fout gaan. 8)

Geplaatst: za sep 03, 2005 7:11 pm
door Frekkel
en daarom wil ik zo'n ding dus niet vanachter. als mijn grens bereikt wordt voel ik dit graag.

Geplaatst: za sep 03, 2005 7:34 pm
door The Flying Dutchman
Frekkel schreef:en daarom wil ik zo'n ding dus niet vanachter. als mijn grens bereikt wordt voel ik dit graag.
Een ding kan ik je garanderen.....je voelt het echt wel. 8)

Geplaatst: zo sep 04, 2005 1:09 am
door Frekkel
roverjob800 schreef: Een ding kan ik je garanderen.....je voelt het echt wel. 8)
maar niet als hij bereikt is, als hij al is overschreden ;)

Geplaatst: zo sep 04, 2005 1:11 am
door The Flying Dutchman
Frekkel schreef: maar niet als hij bereikt is, als hij al is overschreden ;)
Ehhhh......lijkt me onmogelijk. Lees eens goed terug. ;)

Geplaatst: zo sep 04, 2005 4:52 pm
door Frekkel
:?:

Geplaatst: zo sep 04, 2005 5:32 pm
door The Flying Dutchman
Frekkel schreef::?:
Eerst bereik je iets en vervolgens overschrijd je het. Niet andersom. 8)

Geplaatst: zo sep 04, 2005 7:03 pm
door Trevor
Maar het kan wel dat je het niet voelt als de grens overschreden word, en als ie dan uitbreekt omdat de grens al is overschreden, dat je het dan pas voelt. Snappie?

Geplaatst: zo sep 04, 2005 7:38 pm
door Frekkel
mooi trevor, iemand die het snapt ;)

als je kont begint te gaan, zonder dat ze je neus voorbijsteekt dus, voel je dus dat je je grens hebt bereikt.
met zo'n veerpootbrug voel je je kont niet gaan (de grens bereiken), maar sta je direct achterstevoren (de grens overschreden). bij wijze van spreken dan, maar tscheelt niet veel.

dus de zin "maar niet als hij bereikt is, als hij al is overschreden " gaat dus ook over die grens.

snappie? ;)