Mijn rover 220 DI heeft een aantal dagen stilgestaan. Nou ben ik er net weer eens mee gaan rijden en ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed is. Het lijkt alsof ie trager is geworden (vooral met optrekken) en hij maakt een soort "Blazend" geluid, als of er ergens iets lekt. Als ik onder de mototkap kijk, lijkt alles prima in orde.
Iemand een idee wat er zou kunnen zijn aan de hand van deze omschrijving? Al is 't mischien een beetje wazig zo
Ik ga morgen sowieso maar ff langs de garage denk ik.
als ik het zo lees, heb je kans dat er iets van een turbo slang los is geschoten of dat deze lek is geraakt, hoe dat kan weet ik niet, maar dat verklaart wel waarom ie zo blaast...
als je gas geeft gaat ie waarschijnlijk steeds harder blazen...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
De Rover diesels hebben allemaal een turbo, alleen niet alle uitvoeringen hebben een intercooler. Jij hebt waarschijnlijk een diesel zonder intercooler, wel turbo dus.
Ben net even naar de garage geweest, blijkt dat er een aanzuig-buis van de motor verstopt / lek is. Ikzelf heb totaal geen verstand van auto's, dus wat er nou precies aan de hand is
Maargoed, ze gaan het vanmiddag fiksen als het een beetje meezit, dus dan ben in vanavond weer op de weg
Ik ben zo vrij geweest om even de foto van een ander forumlid te gebruiken om aan te duiden wat er loos is. De buis die omcirkeld is op de foto, is degene die verstopt / lek is.
Rechts vooraan de intercooler (die zit dus naast je radiator is eigenlijk een smallere radiator) en de aansluiting daarvan zie je zitten (uitstekende blokje aluminium met slang) de slang kost ongeveer 50 euro. En is eenvoudig zelf te vervangen. Kosten zijn niet vergelijkbaar met loon 15 minuten en materiaal ik denk minimaal een uur. Luchtfilter moet eruit, intercooler moet eruit.
Maar als je dus geen tdic hebt dan zou ik niet weten welke slang er nu kapot is. Overigens ik heb een tdic en op mijn papieren staat ook 220DI.
Een advies is om geen syntetische olie te gebruiken en die tast je rubberen slangen aan en de olie van de motor glipt op den duur altijd langs je zuigers af waardoor hij dus in je slangen komt (dus 10w40 want die is dikker helaas alleen een half syntetische). Maar als je alles bij je garage laat doen dan zullen ze er wel de correcte olie in stoppen. Succes ermee
En nogmaals bedankt voor de info. Dan heb ik er dus ook 1 met een intercooler. De slang die van de intercooler komt is echter niet degene die stuk is. Maargoed, ik laat alles bij de garage doen, dus dat moet wel goedkomen.
Helaas zijn ze er bij de garage nog niet aan toe gekomen het te fiksen. Omdat ik m'n auto toch weer nodig had heb ik hem tijdelijk weer ff meegenomen. Volgens de garage kon ik er zo ook nog wel ff mee rijden (tot vrijdag, dan is de nieuwe slang binnen)
Man, wat is ie belachelijk traag zo, ik waan me weer bijna in mijn vorige auto (*SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) combo) Ik kan niet wachten tot vrijdag
Nou, dat was dus maar voor korte duur... het was alleen maar geplakt, en dat was ook weer vrij snel losgelaten. Toen een nieuwe slang besteld, weer opnieuw getaped. Liet ook alweer snel los, dus maar een tijd met rotgeluid rondgereden
Die nieuwe slang had 3 weken levertijd... uiteindelijk gister aangekomen. Ben vanochtend zelf aan het sleutelen gegaan en in tijd van 3 kwartier zat ie er op en was alles terug in elkaar. Rijd toch weer een stuk fijner zo.
Trevor schreef:
Die nieuwe slang had 3 weken levertijd... uiteindelijk gister aangekomen. Ben vanochtend zelf aan het sleutelen gegaan en in tijd van 3 kwartier zat ie er op en was alles terug in elkaar. Rijd toch weer een stuk fijner zo.