ik zat eraan te denken om een dumpvalve (schrijf ik dat goed? ) op m'n turbo te zetten van m'n 220 SD
maar nu hoorde ik dat ik er pk's mee verlies...
klopt dit? zo ja, heeft iemand een idee hoe veel?
Tja, dat is moeilijk te zeggen, dat verschil kan je het beste meten op een testbank....
Je moet het zo zien, dat de volledige druk uit het systeem wordt gegooid... waardoor de turbo dus meer druk moet opbouwen...
Het voordeel is wel dat er geen tegendruk in het systeem blijft, waardoor de turbo minder klappen krijgt op het moment dat je het gas los laat....
Op zwaardere getunede motoren is het nog leuker, aangezien je dan toch vermogen hebt... en de druk is hoger, waardoor de afblaaf kracht ook harder is...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
Een turbo is een ventilator en zodra je het gas dicht doet, haal je de aandrijving van de turbo weg, en je verhoogt de weerstand(want de turbo bouw nu druk op in je inlaat systeem.
Door de lucht nu gewoon te dumpen verlaag je die weerstand weer, en blijft de turbo op toeren, zodra je het gas dan weer intrap heeft de turbo het systeem sneller weer op druk.
Echt klappen kun je krijgen door aan de aandrijving van de turbo te knutselen, zoals het ontsteking extreem verlaten waardoor het mengsel pas afgaat als de uitlaatkleppen los gaan. Hierdoor levert de motor geen kracht(dat wil je immers niet, je hebt namelijk je gas losgelaten), maar krijgt de turbo wel een oplawaaier, en blijft deze op toeren. Waardoor je als je weer op je gas gaat je geen turbolag hebt. (o.a. wrc rally auto's rijden met deze systemen rond, dat is ook het geluid dat je hoort als ze een bocht in duiken, enorme klappen in de uitlaat)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
er zijn wel dumpvalve's speciaal voor diesels genmaakt, ik weet alleen niet welk bedrijf, die hebben ooit eens op een auto-maxx evenement gestaan on dat ding te promoten..
maar misschien is t een idee om es een beetje rond te struinen op bijv. marktplaats of er een advertentie van is..