merk olie
- Roverforever
- MG-R Freak
merk olie
Weet iemand welk merk olie Honda/Rover aanraad voor de 2liter en 2.7 liter Honda blokken (620,827)
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
Re: merk olie
Castrol Magnatec 10W50 SemiSynth als ik het goed heb. Maar elke goeie kwaliteit 10w50 SemiSynth kan gebruikt worden.Roverforever schreef:Weet iemand welk merk olie Honda/Rover aanraad voor de 2liter en 2.7 liter Honda blokken (620,827)
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- Roverforever
- MG-R Freak
- Roverforever
- MG-R Freak
Re: alles over olie
Victor schreef:nee full syntheet of semisyntheet of mineraal heeft inprincipe niets te maken met de viscositeit.
Je kan alles op internet vinden en net zo veel typen olie als meningen.
dit is bv een duidelijke website:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
In t kort: de viscositeit (dikte) heeft 2 waarden: bij koud en warm. De eerste is voor kou. een 0W olie haalt de specs bij -35 graden, een 5W geloof ik bij -30 en een 10W weer iets hoger.
In nederland is normaal gesproken een 15W of 10W olie prima maar 0W of 5W is dus nog beter alleen wat onnodig.
Dan de 2e waarde geeft de viscositeit aan bij warm weer. Normaal gesproken is dit 40. Sommige auto's zijn speciaal ontworpen voor dunne olie (spaart brandstof) en gebruiken 30. Geloof niet dat dit voor enige rover geldt. 50 is extra dik en wordt volgens mij niet aangeraden voor rovers. 60 is meer voor klassiekers.
Concluderend kom je dus uit op 10W40. 5W40 is ook goed en 15W40 ook (als je maar goed warm rijdt).
Verschil tussen mineraal, semisyntheet en syntheet is dat een mineraal een restproduct is en bestaat uit de natuurlijke C ketens en een syntheet is een olie die bewust zo gecreeerd is. Een syntheet geeft voordelen tov een mineraal. meestal gaan ze langer mee (breken niet af) en ook kan met een syntheet een betere viscositeit gehaald worden. Zo zijn er geen minerale olien met 0W30 maar alleen syntheet. Een syntheet is veel duurder.
Semisyntheet is een mix. De reden hiertoe is ten eerste dat t veel goedkoper is dan een syntheet en de 2e reden is dat normaal gesproken t niet goed is van een mineraal naar een syntheet over te stappen. Een oudere motor kan dan olie lekken en tollerancies kunnen groter geworden zijn door de minerale olie. Dus als je mineraal of semisyntheet gebruikt, gooi dan semisyntheet in je auto. Als je wil overstappen op syntheet dan kan je beter eerst je motor spoelen met een dunne spoelolie voordat je de syntheet er in gooit.
Ik heb zelf met mn rover 600 meegemaakt dat nadat ik er een full syntheet ingooide hij ging lekken. Toen ik weer overstapte op semisyntheet stopte dit vrijwel. Beiden waren 10W40 en de auto had voor mijn tijd ook altijd semisyntheet gehad (dat is std bij rover dealer).
Het 3e waar je op kan letten is merk. Sommigen zijn gek van merken als castrol en Mobil. Ik zelf let op de specificaties API en ACEA en ga voor t goedkopere merk met de hoogste specificaties.
Momenteel heb ik de duurste halfords olie (12,95 per 4 liter) in mn auto (rover 75 diesel). dat is semisyntheet met vrij hoge specs zowel voor diesel als benzine en 10W40 viscositeit. Deze had ik ook in mn rover 600.
Oliewissels na 25.000 km.
Maar goed vraag je iemand anders krijg je een ander advies :-)
bedankt
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak