zr 17 velgen & banden

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Ramses

zr 17 velgen & banden

Bericht door Ramses »

Hoi,

ik heb op mijn mk3 uit '96 17 inch mg zr velgen liggen. Bandenmaat is 205 45 r17.

Als ik dit vergelijk met de orignele banden, zijn deze nieuwe feitelijk te groot. Om de maat van de oude te benaderen zou ik eigenlijk 205 40 r17 eronder moeten zetten.

Kan iemand mij verklaren waarom de mg zr, in de basis dezelfde auto, een andere bandenmaat heeft (vanwege andere ophangings delen?) en kan iemand mij vertellen welke banden maat bij deze velgen voor een 200 mk3 aan te raden is.

Ik moet erbij zeggen dat ik zojuist ontdekt heb dat er een lek in een van me banden zit (klote schroef erin :evil: ) en ik dus moet gaan kijken naar reparatie of vervanging. De beslissing voor welke maat is dus nogal acuut ;)
216 driver

Bericht door 216 driver »

Op mijn velgen heb ik 215/40/17, dat is met velgmaat van 7J .

Ik heb ze eigelijk liever op banden van 205 breed, dus dan krijg je een kleine bolling in de band. Volgens mij zijn die velgen ook 7J dus ik zou banden kiezen van 205/40/17 zoals jij zelf zegt, staat gewoon net iets mooier.
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Om de standaard maat (waarschijnlijk 185/55-15 of 195/55-15) het dichtst te kunnen benaderen kan je het beste 205/40-17 gebruiken.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
rover 216

Bericht door rover 216 »

Ik heb ook 205/40/17 liggen op de mijne, ook 7j

Afbeelding
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

205/40/17" komt idd beter met de originele maat overeen. Bovendien is deze maat makkelijker te krijgen en een stuk goedkoper.
Met 205/45/17" lopen de banden bij mij aan in de wielkasten, wanneer ik het stuur helemaal draai. Met 205/40/17" heb ik hier geen last meer van.
Verder trekt de auto met 205/40/17" iets sneller op. Het heeft dus alleen maar voordelen :P.

De ZR heeft een iets andere stuurinrichting, zodat de banden wat meer ruimte hebben als bij een mk3 200.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Ramses

Bericht door Ramses »

Sneller optrekken? Dat vind ik vreemd. De breedte bij 205 45 of 205 40 is gelijk, waarmee de weerstand van de wielen t.o.v. wegdenk ook nagenoeg gelijk moet zijn. Je zou kunnen beredeneren dat 205 40 iets minder gewicht heeft, maar dat zal echt geen invloed hebben.

Bedoel je niet dat de auto op de teller sneller een bepaalde snelheid berijkt, omdat je minder last hebt van teller afwijking? Dat is op de teller sneller optrekken, maar in werkelijkheid nog steeds dezelfde acceleratie toch...
Dennis

Bericht door Dennis »

Ramses schreef: Bedoel je niet dat de auto op de teller sneller een bepaalde snelheid berijkt, omdat je minder last hebt van teller afwijking? Dat is op de teller sneller optrekken, maar in werkelijkheid nog steeds dezelfde acceleratie toch...
Ik denk dat Striker bedoelt dat je totale overbrengingsverhouding wat kleiner is waardoor je feitelijk wel wat sneller kunt optrekken :)
joost

Bericht door joost »

7,5*17 met Dunlop SP Sport Maxx 215/35/17 heb ik :mrgreen:
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

Dennis schreef: Ik denk dat Striker bedoelt dat je totale overbrengingsverhouding wat kleiner is waardoor je feitelijk wel wat sneller kunt optrekken :)
simpelweg: het wiel is kleiner, dus minder kracht nodig om dat rond te krijgen. die kracht win je dus sneller trekken. hoewel het nogal miniem is, een centimetertje ongeveer.
MG ZR S1800
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Juist, 205/40/17" is kleiner, dus trekt sneller op. Het verschil in omtrek is weliswaar klein, maar het verschil in optrekken is toch wel merkbaar.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Ramses

Bericht door Ramses »

Ik dacht dat de grootste kracht geleverd moest worden om de wrijvingsweerstand van de band met de weg te overwinnen. Aangezien dit betrekking heeft op het contact oppervlak en de breedte gelijk is, lijkt me het verschil hierin minimaal.

Maar goed, dan heb ik me vergist.
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

naar de wrijvingsweerstand hoef je niet te kijken aangezien ze beide 205 breed zijn.
MG ZR S1800
Dennis

Bericht door Dennis »

Ramses schreef:Ik dacht dat de grootste kracht geleverd moest worden om de wrijvingsweerstand van de band met de weg te overwinnen.
Als het goed is overwin je geen wrijving want dan kom je niet ver :D

Maar stel nou dat je de wrijvingsweerstand helemaal wil overwinnen, dan nog heb je liever een kleiner wiel. Kracht op wegdek, samen met arm levert een lastkoppel. Als de omtrek van je band (en dus diameter) kleiner is, is je arm kleiner, is je lastkoppel kleiner.

En dan heb je ook nog dat de lagere band (bij gelijke druk, en ook gelijke samenstelling van de band en wang stijfheid e.d.) minder hysterese vertoont :D
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Vandaar dat ik voor 165/70-10" gekozen heb :D
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Plaats reactie