Pagina 1 van 2

Ontsteking

Geplaatst: di jul 12, 2005 11:18 pm
door Rein
Ik heb een Rover 216 Gsi uit 1990, waarvan de ontsteking ermee ophoud.
Op dat moment begint ook de toerenteller te klapperen.
Ik heb een andere ontsteking, maar die heeft 2 draden minder(5 inplaats van 7) Kan iemand me hiermee verder helpen?
Waar zijn die 2 draden van die ik over ga houden? :cry:

Geplaatst: wo jul 13, 2005 10:20 am
door 118GTR
*diepe zucht*

-Denk je nou echt met goed fatsoen dat iemand je op deze manier kan helpen?

Geplaatst: wo jul 13, 2005 12:29 pm
door Bart-K
misschien helpt het als je er een foto bij zet :idea:

Geplaatst: za jul 16, 2005 2:30 pm
door Rein
118GTR schreef:*diepe zucht*

-Denk je nou echt met goed fatsoen dat iemand je op deze manier kan helpen?

Kan toch zijn dat iemand het zelfde probleem heeft meegemaakt ? :lol:
je weet maar nooit.
Ik kan geen ontstekingsschema van mijn rover 216 GSI vinden Ik moet een ontsteking overzetten maar de oude heeft 2 aansluitingen meer. Ik zou graag weten wat voor draden dat zijn!
:(

Geplaatst: za jul 16, 2005 2:50 pm
door Mark16v
heb je niet een onsteking van een DOHC blok? ik wil wel even kijken hoeveel draden ik heb???

Geplaatst: za jul 16, 2005 3:34 pm
door Rein
Mark16v schreef:heb je niet een onsteking van een DOHC blok? ik wil wel even kijken hoeveel draden ik heb???

als je wil kijken graag :D

Geplaatst: za jul 16, 2005 9:08 pm
door Mark16v
Ok ik heb er dus ook 7, een 4kante stekker met 5 draden en daarnaast een losse ronde met 2 draden. Helaasch :cry:

Geplaatst: zo jul 17, 2005 10:16 am
door roverdude
Spreek je hier over de stroomverdeler? Bij de gsi en gti zijn het namelijk 2 totaal verschillende. Op de 1600i 16v dohc zitten er twee draden minder dan op de stroomverdeler van de sohc. bij de dohc lopen die naar een toestelletje dat meedraaid op de uitlaatnokkenas. Ik heb er geen flauw benul van wat het doet.
Ik heb er ook eens serieus zitten op zoeken toen ik mijn gsi kabelboom op een crx motor wou aansluiten.

PS. Ik heb hier een delco van een 216 gsi liggen, mag weg voor weinig.



Greetz roverdude

Geplaatst: zo jul 17, 2005 3:49 pm
door bam
Kijk je komt er wel intussen!!

Een stomme vraag is een vraag die niet gesteld is!!!!!

Geplaatst: zo jul 17, 2005 5:48 pm
door Mark16v
roverdude schreef:Spreek je hier over de stroomverdeler? Bij de gsi en gti zijn het namelijk 2 totaal verschillende. Op de 1600i 16v dohc zitten er twee draden minder dan op de stroomverdeler van de sohc.
daarom heb ik dus ook gekeken, aangezien hij een SOHC en ik een DOHC heb ;)

Geplaatst: zo jul 17, 2005 11:10 pm
door 118GTR
De stroomverdeler? De ontsteking?

Over welk onderdeel hebben jullie het nu?
Ontstekingssysteem: Ecu-Bobine-Verdeelkap-Nokas-bogies.(+krukas-sensor)

Of kun je het Honda-systeem nog echt afstellen(met een strobescoop enzo)

Re: Ontsteking

Geplaatst: di jul 19, 2005 12:30 pm
door sjoep
[quote="Rein"]Ik heb een Rover 216 Gsi uit 1990, waarvan de ontsteking ermee ophoud.
Op dat moment begint ook de toerenteller te klapperen.
Ik heb een andere ontsteking, maar die heeft 2 draden minder(5 inplaats van 7) Kan iemand me hiermee verder helpen?
Waar zijn die 2 draden van die ik over ga houden? :cry:[/quote]
Het gaat om een 16klepper, een DOHC dus.
De draden gaan rechtstreeks de ontstekingsmodule in, waarin de stroomverdeler en de bobine zitten.
Je kunt de draden niet volgen of doormeten, dus wat is wat is de vraag!!!
Het gaat om de 2 blauwe draden die over zijn. Diverse honda"s die ik heb bekeken hebben wel 7 aansluitingen. (zelfde blok praktisch)

Geplaatst: di jul 19, 2005 1:29 pm
door Mark16v
ehm een 216 GSi is een SOHC blok en heeft overigens net als het DOHC blok 16 kleppen...

Geplaatst: di jul 19, 2005 3:59 pm
door sjoep
Mark16v schreef:ehm een 216 GSi is een SOHC blok en heeft overigens net als het DOHC blok 16 kleppen...
Mij hebben ze vroeger op school geleerd, dat DOHC double overhead camshaft betekend en SOHC single overhead camshaft. dwz dubbele bovenliggende nokkenassen en enkele bovenliggende nokkenas. Dubbel voor 16 kleppen en enkel voor 8 kleppen.
Tenminste bij elk ander merk!
Bij mijn weten zit het originele blok nog in de auto, en het is echt een 16 klepper met 2 nokkenassen! Hoe zit het dan? Wat betekend SOHC dan bij Rover?

Geplaatst: di jul 19, 2005 5:36 pm
door Mark16v
Je hebt helemaal gelijk, dat heb ik ook geleerd, maar het SOHC 16v blok in de Rover 216GSi komt van Honda af. Zoals je weet is Honda nogal goed met nokkenassen (VTEC ;)) en is bij mijn weten het SOHC 16v Honda blok het enige blok met 16 kleppen op 1 nokkenas. :)

Edit:
Kia en Mitsubishi blijken ook nog zo'n blok te hebben.

Geplaatst: di jul 19, 2005 8:47 pm
door 118GTR
sjoep schreef: Dubbel voor 16 kleppen en enkel voor 8 kleppen.
Tenminste bij elk ander merk!
Bij mijn weten zit het originele blok nog in de auto, en het is echt een 16 klepper met 2 nokkenassen! Hoe zit het dan? Wat betekend SOHC dan bij Rover?
Het 1 sluit het ander niet uit, je definitie van DOHC en SOHC kloppen, alleen Honda heeft een 16kleps kop met slechts 1 bovenliggende nokas en is dus een SOHC motor.

Jouw motor is dus een DOHC!