Wie heeft hier een verklaring voor?!
Per toeval kwam ik erachter dat de bobinekabel op knappen stond. Vandaag een nieuwe set bougiekabels gehaald en meteen ook maar even nieuwe bougies. Nu ik net alles vervangen heb hoor ik keiharde tikken vanuit het motorblok. Inmiddels heb ik alles weer terug gezet zoals het was en nu zijn er geen bijgeluiden meer te horen. De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken is de dikte van de kabels. De rode kabels die er altijd opgezeten hebben zijn dikker (8mm) en zijn van het merk Lumenition (high performance). De nieuwe standaard kabels zijn iets van 6 mm van het merk leoni in de kleur grijs. Kan dit verschil het zeer onprettig klinkende geluid uit de motor veroorzaken? Of denken jullie dat er een andere oorzaak is? Aan de bougies ligt het in ieder geval niet. oud of nieuw, in combinatie met de grijze kabels blijft het getik aanwezig...
Wie iets weet mag het zeggen. BVD!!
HELP!
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Zou je dat verder willen uitleggen?Gurt schreef:Weet je zeker dat je precies hetzelfde type bougie hebt genomen. Dit klinkt namelijk als detonatie/pingelen. Dat heeft met de warmtegraad van je bougie te maken. Bijv bij een bougie van NGK met typenummer BP6ES staat de 6 voor de warmtegraad. Hoe hoger dit getal hoe hoger de warmtegraad.
Wanneer je dus een hoge verbrandingstemperatuur hebt, moet je een bougie gebruiken met een lage warmtegraad. Als dit dus niet in orde is kan pingelen ontstaan. Klinkt een beetje als metaal op metaal geluid in je cilinder!
Succes![]()
Greetz G.
Voor zover ik weet ontstaat pingelen doordat het octaan getal van de brandstof te laag is(klopvastheid) en de compressie te hoog. Want door het samendrukken stijgt de temperatuur explosief tot boven de ontbrandingstemperatuur, waardoor het mengel dus spontaan afgaat.
Hoge torentallen en een hoge inlaattemp doen ook nog mee, om begrijpelijke redenen.
Maar dat een bougie ook nog effect had wist ik niet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
volgens mij geef jezelf het antwoord al. Het kan de dikte zijn maar ook kwaliteit van de kabels. als ik je verhaal zo bekijk zal het te maken hebben met de dikte. al vind ik het wel raar dat je motor metaalachtige geluiden maakt. Het zou in logische beredenering meer ten kosten moeten gaan van het soepel lopen van de motor, vooral als je stevig gas geeft!
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
@geert: thanks, dus als ik het goed begrijp zijn koude bougies beter bestand tegen een hogere ontbrandingstemperatuur zodat ze het mengsel niet vroegtijdig ontsteken(pingelen) omdat het flamfront niet verstoord wordt.
Ik neem dat nu van je aan maar echt logisch klinkt het nog niet, want een vlamfront krijg je pas op het moment dat je WIL dat het mengels ontbrand. En bij pingelen is het mengsel al ontstoken voordat de bougie er aan te pas komt.
[Off-topic]
de ontbrandingstemperatuur wordt totaal niet bepaald door het octaangetal van de brandstof. Wel geeft een hoger octaangetal aan, dat de brandstof geschikt is voor hogere ontbrandingstemperaturen. (wat er dus mis gaat als je consumenten benzine in een race-auto gooit)[/Off-topic]
Ik neem dat nu van je aan maar echt logisch klinkt het nog niet, want een vlamfront krijg je pas op het moment dat je WIL dat het mengels ontbrand. En bij pingelen is het mengsel al ontstoken voordat de bougie er aan te pas komt.
[Off-topic]
de ontbrandingstemperatuur wordt totaal niet bepaald door het octaangetal van de brandstof. Wel geeft een hoger octaangetal aan, dat de brandstof geschikt is voor hogere ontbrandingstemperaturen. (wat er dus mis gaat als je consumenten benzine in een race-auto gooit)[/Off-topic]
Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk