Motorolie vervangen, ACEA A2 / A3

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Olorin

Motorolie vervangen, ACEA A2 / A3

Bericht door Olorin »

Hey mensen,

Ik was van plan vandaag m'n motorolie te vervangen, maar volgens het werkplaatshandboek moet er 10w40 olie van het type ACEA A2 in. Nu ben ik bij diverse winkels geweest, en overal hebben ze alleen ACEA A3 in de schappen staan.

Bij de halfords wisten ze niet wat het verschil hiertussen was. Iemand hier een idee wat het verschil is, en kan ik deze olie gebruiken voor verversen? Het is trouwens half-syntetische olie.

Ik heb n rover 420 Sli uit '96, 2.0L T benzine motor.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Niet te moeilijk doen, 10w40 is 10w40, zeker voor een ouder blok als de T-serie.

Ik zou wel voor een behoorlijk merk gaan, en het liefst ook een vol-syntheet (of tenminste half-synthetisch)

A3 is van een hogere kwaliteit dan A2 is het namelijk een keurmerk voor kwaliteit, hoe hoger hoe beter.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
klaas

Bericht door klaas »

Kom ik weer... ik ververs nooit, gooi alleen maar aldi-olie bij.

Eens per jaar krijgt ie toch kleine beurt en de motor loopt altijd perfect.
Roverforever
MG-R Freak

Bericht door Roverforever »

klaas schreef:Kom ik weer... ik ververs nooit, gooi alleen maar aldi-olie bij.

Eens per jaar krijgt ie toch kleine beurt en de motor loopt altijd perfect.
dwaas,hou zo iets toch voor jezelf man
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Om de hoeveel km/tijd is het eigelijk verstandig om olie te vervangen.
Van mij is een jaar geleden vervangen(bij grote beurt) en ik heb er nog geen 10.000 km mee gereden. (416 ui 96). Als je wat investeerd in de olie, gaat die dan veel langer mee? Of toch maar gewoon een kleine beurt incl olie vervangen doen.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Het is niet zo dat als je investeerd in olie, die olie dan langer mee kan hoor. Gewoon 1x in het jaar vervangen zo ongeveer, mag best 6 mnd te laat zijn, dat boeit allemaal niet zo, doen wanneer het uitkomt, maar er gewoon voor zorgen dat de olie niet te oud word.

Maar als je investeerd in olie gaat je motor langer mee ;)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik vervang (laat vervangen, want is klote thuis op stoep) de olie eigenlijk sowieso elke 10000 km.
Misschien "moet" het niet, maar ik merk gewoon dat ie weer rustiger loopt als er nieuwe in zit.
Dennis

Bericht door Dennis »

En als het zo ver is dat je olie moet tanken, en benzine vervangen ipv andersom, dan zou ik gewoon het goedkoopste bocht erin gooien wat je kunt vinden 8)
klaas

Bericht door klaas »

Kijk kijk.. ik wijk toch niet echt af met mijn literje :oops: olie per maand luitjes.
Silly CVT
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Zolang je maar geen vol-syntheet hebt en er een half of geen syntheet in gooit kun je weinig mis doen denk. Beste is half-syntheet, kun je alles bij gooien dus ook Aldi olie mocht je ff niets anders hebben. :roll:

Ik gooide zelf altijd 20w50 in mijn auto's maar aangezien ik door meerdere mensen flink op de vingers ben getikt omdat dit ook nog eens Gamma-of-what-ever-ik-bij-hand-had olie was, ben ik maar half-syntheet van de zaak gaan gebruiken na een grote beurt. 10w40

Ik ben alleen van mening dat mijn klokje nu met 10w40 rauwer tikt dan met 20w50... Maar ja, "dat ligt aan jou hoor Syl" :|

Liter in de maand is wel veel volgens mij hoor. :shock:
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
Dennis

Bericht door Dennis »

SillyTC schreef: Liter in de maand is wel veel volgens mij hoor.
Ja, dat lijkt mij ook :shock:
Bij mij gaat er in 3 maanden (ongeveer 11.000 km) echt geen halve liter bij....
klaas

Bericht door klaas »

Dennis schreef: Ja, dat lijkt mij ook :shock:
Bij mij gaat er in 3 maanden (ongeveer 11.000 km) echt geen halve liter bij....
Ehm... is litertje op 2000km dus :mrgreen: . Zo rijdt ik al sinds ik die wagen heb en dus dacht ik gewoonweg dat het normaal was in het begin :mrgreen: :mrgreen: .
Vorige wagen was Citroen :oops: maar die verbruikte geen druppel.
Ehm... ben nog niet zo erg als mijn pa.. die had een Citroen XM die op 300km een liter verbruikte :!: En al die lui maar naar het voorhoofd wijzen op de snelweg :P 8) :mrgreen: ;) :roll: .
Plaats reactie