ZUINIG RIJDEN
ZUINIG RIJDEN
Hey ik heb een rover 25 1.4, restrectie is eruit gehaald dus nu heb ik 103 pk geloof ik.
nou heb ik ehm volgetankt en heb ik maar 200km gereden met een halve, is de verbruikt dan niet een beetje veel?
ik heb de auto pas dus ben nu al aan het schakelen bij 2000 toeren (bij het begin trekte ik ehm wel is wat verder door maar heb gehoord dat het niet goed is voor de motor)...bestaan er ook zuinig bougie's ofzo wel van gehoord maar is het waar?
Wat zijn de optie's om zuinig te rijden?
nou heb ik ehm volgetankt en heb ik maar 200km gereden met een halve, is de verbruikt dan niet een beetje veel?
ik heb de auto pas dus ben nu al aan het schakelen bij 2000 toeren (bij het begin trekte ik ehm wel is wat verder door maar heb gehoord dat het niet goed is voor de motor)...bestaan er ook zuinig bougie's ofzo wel van gehoord maar is het waar?
Wat zijn de optie's om zuinig te rijden?
Tja, dat zegt nog niet zo heel veel.nou heb ik ehm volgetankt en heb ik maar 200km gereden met een halve, is de verbruikt dan niet een beetje veel?
De benzinemeter is niet echt nauwkeurig.
Om een beter beeld te krijgen zul je hem gewoon vol moeten tanken, dagteller op nul zetten, bijna leeg rijden.
En dan kijken hoeveel liter je weer moet tanken en hoeveel kilometers je gereden hebt.
Ik denk dat 450km wel haalbaar moet zijn.
En als je veel langere stukken rijdt wel 500.
Maar een Rover blok kun je wel redelijk ver doortrekken.
Als je de motor goed warm gereden hebt is hij echt niet vies van 5 a 6dz toeren. Maar dit zal het verbruik wel niet ten goede komen.
Zuinig bougies heb ik nog nooit van gehoord.
Als ze er zijn zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Gr.
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
er zijn bougies waaarvan ze zeggen dat ze zo geconstrueerd zijn dat ze een sterkere vonk geven, waardoor er dus een betere verbranding ontstaat, wat weer een betere karakteristiek levert, waardoor de auto zuiniger kan gaan lopen omdat er iets meer vermogen is, maar ik heb zelf ooit van die bougies gehad, maar merkte er heel weinig van.....
Wat natuurlijk wel zo is, als je meer vermogen tot je beschikking hebt, ben je eerder geneigd om iets verder door te trekken...
Maar als ik het goed begrijp zit jij dus al heel snel in zn 5e versnelling.... je kan beter tot 3000 toeren doortrekken, want als je in zn 5 gaat versnellen, zal de motor toch meer verbruiken omdat ie zo gezegd niet het vermogen daarvoor heeft...
Wat natuurlijk wel zo is, als je meer vermogen tot je beschikking hebt, ben je eerder geneigd om iets verder door te trekken...
Maar als ik het goed begrijp zit jij dus al heel snel in zn 5e versnelling.... je kan beter tot 3000 toeren doortrekken, want als je in zn 5 gaat versnellen, zal de motor toch meer verbruiken omdat ie zo gezegd niet het vermogen daarvoor heeft...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Dit ligt echt aan de meter hoor.met een volle tank van 30 Liter
Jouw tank zal echt niet kleiner zijn dan een andere.
(of je moet hem zelf verkleind hebben)
Ik heb ooit 1 voor elkaar gekregen bijna 48 liter te tanken.
Terwijl ik dacht dat ik een 45L tank had. (50 dus)
Dus je tankt altijd op 2/3.
Dus rijd je altijd met 15 a 20L teveel rond.

-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
Tja wat is zuinig,
de VI moet 1 op 15 kunnen rijden, maar ik rijd er 1 op 10 , bij normaal weggedrag,
1 op 7 is mijn record......
de VI moet 1 op 15 kunnen rijden, maar ik rijd er 1 op 10 , bij normaal weggedrag,
1 op 7 is mijn record......
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
- Silly CVT
- MG-R Freak
- Berichten: 2551
- Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
- Woonplaats:
- Locatie: Spaarndam!!!
- Contacteer:
Mijn tankinhoud is 55L. Gister heb ik de tank volgegooid met 39.87L en daar heb ik 389km op gereden, volgens dagteller. Maar de meter stond al dik int rood. 
Vandaag staat de meter tegen het rode en heb ik de hele krappe 300km op de dagteller staan. Nu komt dát door het gebruik van de rechtervoet om de DV extra goed en vaak te horen.
Normaliter rij ik als een natte krant namelijk.

Vandaag staat de meter tegen het rode en heb ik de hele krappe 300km op de dagteller staan. Nu komt dát door het gebruik van de rechtervoet om de DV extra goed en vaak te horen.

Normaliter rij ik als een natte krant namelijk.

het zuinigste schijn je te rijden als je zo laag mogelijk in de toeren je motor zoveel mogelijk belast..
dus van 1500 tot 2500 toeren rijden, en dan volgas zeg maar.. En het klopt inderdaad wel.. Als ik dat doe dan rij ik merkbaar meer kilometers met een tank.
en ach, met al die slakken op de weg kan ik net zo goed bij 2500 schakelen, want dan nog moet ik me inhouden om niet te bumperkleven..
dus van 1500 tot 2500 toeren rijden, en dan volgas zeg maar.. En het klopt inderdaad wel.. Als ik dat doe dan rij ik merkbaar meer kilometers met een tank.
en ach, met al die slakken op de weg kan ik net zo goed bij 2500 schakelen, want dan nog moet ik me inhouden om niet te bumperkleven..
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
bij vollast
R U NUTS!!!!, onzuiniger kan niet.

daar zie je bijvoorbeeld, dat aan de hand van de load-factor er meer brandstof wordt ingespoten. En omdat de mix niet optimaal is, wordt er minder vermogen gegenereerd o.a. onverbrande of onvolledige verbrande brandstof. Maar wel meer vermogen dan "normaal" => versnellen.
Wat je eigenlijk wil doen is zo min mogenlijk versnellen en in een zo hoog mogenlijke versnelling rijden.



R U NUTS!!!!, onzuiniger kan niet.

daar zie je bijvoorbeeld, dat aan de hand van de load-factor er meer brandstof wordt ingespoten. En omdat de mix niet optimaal is, wordt er minder vermogen gegenereerd o.a. onverbrande of onvolledige verbrande brandstof. Maar wel meer vermogen dan "normaal" => versnellen.
Wat je eigenlijk wil doen is zo min mogenlijk versnellen en in een zo hoog mogenlijke versnelling rijden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
adhv de fuel map zou je dat idd weg zeggen..
Maar toch heb ik in de praktijk gemerkt dat het volgas geven tussen de 1500 en 2500 toeren toch resulteerde in bijna 1 km per liter extra.. Terwijl ik de tank daarvoor toch ook al bij 2500 schakelde..
Zo beweren de doeks uut hasselt t trouwens ook
Maar goed, wie weet lag dat toch ergens anders aan :P
Maar toch heb ik in de praktijk gemerkt dat het volgas geven tussen de 1500 en 2500 toeren toch resulteerde in bijna 1 km per liter extra.. Terwijl ik de tank daarvoor toch ook al bij 2500 schakelde..
Zo beweren de doeks uut hasselt t trouwens ook

Maar goed, wie weet lag dat toch ergens anders aan :P
MIJN ZR 1.8i 16v VVC:
blok 1 : 450-500 km (met af en toe planken...)
blok 2 : 400-450 km (heb ik maar 1400km mee kunnen rijden toen POEF)
blok 3 : 250-300 km (gechipt, Janspeed uitlaatsysteem, en af en toe planken...)
Nu
@stra 2.0 16v Turbo:
tussen de 450 en 700 km.
Kan altijd 450 km rijden... 700 is echt wanneer ik gemiddeld verbruik en dan rustig rijd.
Snelweg zou ik zo'n 900 moeten kunnen halen.
Al met al vind ik deze auto zeer zuinig in verbruik.
blok 1 : 450-500 km (met af en toe planken...)
blok 2 : 400-450 km (heb ik maar 1400km mee kunnen rijden toen POEF)
blok 3 : 250-300 km (gechipt, Janspeed uitlaatsysteem, en af en toe planken...)
Nu

tussen de 450 en 700 km.
Kan altijd 450 km rijden... 700 is echt wanneer ik gemiddeld verbruik en dan rustig rijd.
Snelweg zou ik zo'n 900 moeten kunnen halen.
Al met al vind ik deze auto zeer zuinig in verbruik.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Nou probeer het eens zou ik zeggen, ga 80 op de snelweg rijden achter een vrachtwagen ofzo. Geeft volgas in V en rem met links dusdanig hard dat je 80 blijft rijden.
Mag je blij zijn dan je de 1 op 1 haalt.
okay,okay geen goed voorbeeld, maar dat een motor bij vollast op zijn onzuinigst is is een vast staand feit. (uitgezonderd stationair, das nog erger)
Mag je blij zijn dan je de 1 op 1 haalt.
okay,okay geen goed voorbeeld, maar dat een motor bij vollast op zijn onzuinigst is is een vast staand feit. (uitgezonderd stationair, das nog erger)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Hmm, dat zet je aan het denken. Dan zal hopelijk de meter niet goed zijn. Ik ga het testen. Zal wel een reservertank meenemen uiteraard. Voor zover ik weet is er geen aanpassing gedaan aan de tank.Edgecrusher schreef: Dit ligt echt aan de meter hoor.
Jouw tank zal echt niet kleiner zijn dan een andere.
(of je moet hem zelf verkleind hebben)
Ik heb ooit 1 voor elkaar gekregen bijna 48 liter te tanken.
Terwijl ik dacht dat ik een 45L tank had. (50 dus)
Dus je tankt altijd op 2/3.
Dus rijd je altijd met 15 a 20L teveel rond.