Geachte mede Rover-rijders,
Ik heb het advies gekregen mijn EGR klep af te sluiten. Dit om uiteenlopende redenen zoals o.a. vermogenswinst, maar wat ik heb belangrijkste vind; verlaging brandstofverbruik!
Wie heeft hier ervaringen mee? En voor diegenen die deze ervaringen hebben; hoe kan ik dit het beste doen? (met mijn Rover 420DI uit 1998)
En verder natuurlijk: zijn er ook nadelige gevolgen?
Op internet vond ik er op meerdere plaatsten info over. Onderandere op http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm
Graag jullie meningen en advies!
Afsluiten EGR klep slim of niet? zo ja, hoe?
Hier ben ik ook benieuwd naar!
Vermogenswinst kan ik me namelijk wel iets bij voorstellen (EGR = exhaust gas recirculation, en uitlaatgas is warm, en warm = minder zuurstof = minder verbranding), maar ik heb niet het idee dat dit brandstof gaat besparen.
Nadelige gevolgen: wellicht wat meer uitstoot?

Vermogenswinst kan ik me namelijk wel iets bij voorstellen (EGR = exhaust gas recirculation, en uitlaatgas is warm, en warm = minder zuurstof = minder verbranding), maar ik heb niet het idee dat dit brandstof gaat besparen.
Nadelige gevolgen: wellicht wat meer uitstoot?
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Euh en uitlaat gas bevat zoizo weinig zuurstof, het is immers al verbrand.Dennis schreef:en uitlaatgas is warm, en warm = minder zuurstof = minder verbranding
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ik weet niet of dit ook voor een Rover geldt,Nadelige gevolgen: wellicht wat meer uitstoot?
maar wanneer je bij een VAG auto de TDI neemt,
de cat verwijderd of leeghaalt en de EGR afsluit je
nog gerust door de roetmeting komt.
Dus over uitstoot hoef je je geen zorgen te maken.
Of het brandstof bespaart weet ik niet.
Zal wel net zoiets zijn als dat een gechipte auto zuiniger zal moeten zijn.
(theoretisch wel, maar in de praktijk niet)
Mag ik u hartelijk bedanken voor deze verbetering118GTR schreef: Euh en uitlaat gas bevat zoizo weinig zuurstof, het is immers al verbrand.

De mijne is tot nu toe ook nog gewoon door de roetmeting gekomen zonder problemen, dus ik denk dat het inderdaad wel meevalt, maar dat wil niet zeggen dat de uitstoot niet hoger wordt....en ik weet ook niet wat men in de toekomst allemaal nog gaat aanscherpen (maar ja, die klep effe terugpleuren is ook niet zo erg natuurlijkEdgecrusher schreef: Ik weet niet of dit ook voor een Rover geldt,
maar wanneer je bij een VAG auto de TDI neemt,
de cat verwijderd of leeghaalt en de EGR afsluit je
nog gerust door de roetmeting komt.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
En die regels mogen niet met terug werkende kracht werken, dus je zit gewoon helemaal goed, als hij er nu door heen komt dan ook de rest van zijn auto-leven.
@dennis : graag gedaan
@dennis : graag gedaan

Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!