Filter voor TF

Marcovw

Filter voor TF

Bericht door Marcovw »

Ik heb m'n TF nu ongeveer half jaar ofzo. en ik begin toch een beetje zwaar motorgeluid te missen. Bij mijn vorige auto's had ik dat ook door middel van een open lucht filtersetje. '

Nu wil ik dat bij de MG ook maar wat kan ik nu het beste doen. Heb hier zo het 1 en ander gelezen, ma het wordt er voor mij niet echt helder door. Open lucht filter kan dus klaarblijkelijk niet met de warmte.(vermogenverlies) en als je een gesloten systeem neemt dan heb je minder geluid?


alvast bedankt.

groeten
jdpower

Bericht door jdpower »

idd ja een openluchtfilter geeft je wel een mooi geluid maar als het niet goed gekoeld is dmv een airbox of goede koude lucht aanvoer dan zal een openluchtfilter geen vermogenswinst opleveren of mischien zelfs vermogensverlies. bij een gesloten systeem is dit niet het geval maar je mist het geluid en de vermogenswinst bij een goed gekoeld openluchtfilter.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

er zijn hele mooi sets te koop voor de MGF, wel behoorlijk prijzig, maar ik denk niet dat ik zelf zou gaan klooien in een motorruimte ter grootte van de MGF.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Marcovw

Bericht door Marcovw »

en andere manieren voor een zwaarder geluid?
jdpower

Bericht door jdpower »

een andere uitlaat mischien maarja ik denk dat je het luchtfilter wel het beste hoort omdat die het dichtste bij je hoofd zit :)
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tja als het je puur om geluid gaat, zet er dan een andere einddemper op. Dat is toch wel een heel bekende gegeven.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Ikzelf heb een K&N57i op mijn F gemonteerd enkel jaren geleden. Hij levert wel degelijk vermogenwinst op, temeer omdat ik een hitteschild monteerde onder de K&N. Ik opteerde dus niet voor een gesloten box van bv. een Rover 820 of zo (wat perfect past, maar dan boet je weer in qua geluid.)
Het gegrom van zo'n K&N is echt wel reuze leuk, en met een schild boet je dus niet in qua geluid, maar blijft de hitte wat meer weg. Daarenboven heb je met een schild tijdens het rijden een beter luchtstroming rond de filter in combinatie met de bijgeleverde 2 buizen, die lucht happen onder de wagen. De PK-winst op mijn F VVC was om en bij de 15 pk (filter+52mm gasklep)(van 145 naar 160, gemeten op dyno) (de filtertests vind je hier)
Hoe te monteren : http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/ai ... itting.htm

Er zijn natuurlijk nog andere opties qua luchtfilters :
open cone filters : K&N57 i, Green
Paneel filters : K&N, Green
Gesloten filters : Viper, Vader (mike satur), Green twister ....
Speciale luchtfilters : ITG

Meer info over filters vind je hier

Een gesloten filter levert dus iets meer pk's op, maar veel minder plezier, en ze zijn dubbel zo duur.
Een K&N57i heb je voor een +/- 150 euro, een gesloten systeem begint bij +/- 300 euro.
Paneel filters, lijken mij geldverspilling en een ITG is oh zo goed, en oh zo duur !

Foto van mijn filter opzet :

Afbeelding
Afbeelding

Of je maakt zelf een hitteschild, zoals Demor van ons forum ( www.mgf.be ) deed:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bruno op wo feb 16, 2005 12:47 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

Ik weet of 't ie in een TF past...., maar ik heb een Pipercross Viper inductiekit in m'n ZS zitten en dat zorgt voor een paar PK-tjes en een lekkere subtiele brom :D

Is een gesloten luchtfilter dat alle warmte buiten laat.

check here

C Ya
Pete
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Bij een TF zal de winst met een ander luchtfilter kleiner zijn dan bij een F. Bij de TF is de luchttoevoer standaard al een stuk beter dan bij een F, dus een ander filter zal minder opleveren (15 pk extra met een 52mm klep en een open luchtfilter is dan helaas echt niet haalbaar).
Als 't puur om geluid gaat, dan zou ik idd voor een andere uitlaat gaan, zoals bv. de Daytona van Mike Satur. Die ziet er fantastisch uit en klinkt heerlijk :twisted:.
Het kost wat meer dan een filter, maar je hebt er dan ook veel meer plezier van.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik denk dat het juist meer op levert.

Juist omdat de TF beter ademt, is het knelpunt meer het filter geworden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Het knelpunt is nooit het filter geweest (een beetje luchtfilter kan wel voldoende lucht doorlaten voor auto's met 160 pk), maar de luchttoevoer. Hier is bij een F een flinke winst te halen (door de middenmotor wordt de lucht nog extra warm, dus een goede toevoer van koele lucht is heel belangrijk)
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Striker schreef:Het knelpunt is nooit het filter geweest (een beetje luchtfilter kan wel voldoende lucht doorlaten voor auto's met 160 pk), maar de luchttoevoer. Hier is bij een F een flinke winst te halen (door de middenmotor wordt de lucht nog extra warm, dus een goede toevoer van koele lucht is heel belangrijk)
oke filter is groot genoeg(neem ik van je aan)

Maar de TF is ook een middenmotor(en heeft dus met dezelfde omstandigheden te maken als de F), en heeft hetzelfde inlaattraject. Alleen een iets betere gasklep. Door die iets betere luchtstroom door, zal de TF meer lucht aan zuigen, en daarom meer gebaad zijn bij een koudere luchtstroom dan een F.

p.s. we hebben het over fracties
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

118GTR schreef:TF heeft hetzelfde inlaattraject.
De TF heeft wel degelijke een aangepast inlaattraject tov de F. Bij de F zijn de luchtinlaten aan de zijkanten voor de sier, bij de TF worden deze echt benut.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Striker schreef: De TF heeft wel degelijke een aangepast inlaattraject tov de F.
ohh... :shock: Weer wat geleerd, ik vermoede al dat je zoiets bedoelde, en ben gaan zoeken, maar ik heb alleen foto's van de inlaatsysteem van de F gevonden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Marcovw

Bericht door Marcovw »

Heel wat nuttige informatie om over na te denken in ieder geval!!!

Toch zie ik een andere einddemper niet echt zitten. Ik vind het een iets te grote ingreep voor zo'n nieuwe auto. Zulke auto's moet je toch vrij origineel laten denk ik. Tis geen volkswagen golf 2 ofzo :P

Daarom dacht ik in eerste instantie ook aan een filter, die zou je er ook weer uit kunnen halen en dan de standaard filter erin. Maar tis nog wel aardig complex heb ik gelezen, zo'n andere filter. Toch zie ik het wel zitten om dat systeem toe te passen van Bruno (nog bedankt voor je goede uitgebreidde uitleg). Dan laat ik de lucht wel van de airco afkomen :P

Ik vind het wel zonde natuurlijk om een 57I kitje te kopen en er later achter te komen dat de MG nog trager wordt... uiteindelijk haal je hem er toch weer uit. Nou bedankt voor jullie info en als er nog iemand toevoegingen heeft hoor ik dat graag :)

Groeten Marco
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Marcovw schreef:Maar tis nog wel aardig complex heb ik gelezen, zo'n andere filter.
Valt best mee hoor, lees ook hier even voor meer info en foto's.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Plaats reactie