K-serie 1.8 ombouwen naar 1.8VCC Turbo.
K-serie 1.8 ombouwen naar 1.8VCC Turbo.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik wil veel meer vermogen uit de standaard 1.8 k-serie (115pk) halen.
Aangezien dezelfde motor in ZT160 voorzien is van turbo dacht ik eraan om hem naar die specificatie om te bouwen.
Heleboel onderdelen voor de Turbo-K zijn zo te bestellen:
- Drijfstangen
- Lage compressie Zuigers
- Turbokit
- Injectoren
- Benzinepomp
- Manifold
- Interkoeler
- Oliepomp
Etc.
Maar nou vroeg ik me af of het mogelijk is om hem eerst naar 1.8VCC om te bouwen en vervolgens naar Turbo.
Dus de vraag is eigenlijk of er iemand ervaring heeft met het ombouwen van 1.8 naar 1.8VCC?
Ik wil veel meer vermogen uit de standaard 1.8 k-serie (115pk) halen.
Aangezien dezelfde motor in ZT160 voorzien is van turbo dacht ik eraan om hem naar die specificatie om te bouwen.
Heleboel onderdelen voor de Turbo-K zijn zo te bestellen:
- Drijfstangen
- Lage compressie Zuigers
- Turbokit
- Injectoren
- Benzinepomp
- Manifold
- Interkoeler
- Oliepomp
Etc.
Maar nou vroeg ik me af of het mogelijk is om hem eerst naar 1.8VCC om te bouwen en vervolgens naar Turbo.
Dus de vraag is eigenlijk of er iemand ervaring heeft met het ombouwen van 1.8 naar 1.8VCC?
meestal wanneer ze een 1.8 k serie vvc motor gaan tunen halen ze het vvc systeem eraf en bouwen ze de kop om zodat er andere nokkenassen in passen omdat de motor op die manier dan beter te tunen is. ik heb heir een link naar een site die over de tuning van de k serie motor gaan ze krijgen het 1.8 blok zelfs tot in de 200 pk zonder turbo.
http://members.aol.com/_ht_a/DVandrews/kengine.htm
http://members.aol.com/_ht_a/DVandrews/kengine.htm
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
correct, het VVC-systeem is niet geschikt voor de absolute top van tuning, maar 180 pk is wel haalbaar.
Ombouwen naar VVC spec is erg duur
Ombouwen naar Turbo is nog duurder, wat voor giga budget heb je?
Ik heb zelf een licht getuned blok te koop(in iedergeval 140 pk uit een 1.8 ), zo goed als nieuw. En een goede basis om verder te tunen.
Ombouwen naar VVC spec is erg duur
Ombouwen naar Turbo is nog duurder, wat voor giga budget heb je?
Ik heb zelf een licht getuned blok te koop(in iedergeval 140 pk uit een 1.8 ), zo goed als nieuw. En een goede basis om verder te tunen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
1.9
Mja, ik heb nog niet echt naar de prijzen geinformeerd maar denk dat de turbo-ombouw zo'n 3000 a 4000 euro gaat kosten maximaal, wellicht is het nog goedkoper omdat ik de onderdelen via een kennis die MG-dealer is inkoop. En eventueel ga ik boosten met de standaard zuigers en drijfstangen, dan hoeft het blok niet uit elkaar en dat scheelt weer in prijs en tijd, 7psi moet makkelijk te doen zijn met 10.2 compressie.118GTR schreef:correct, het VVC-systeem is niet geschikt voor de absolute top van tuning, maar 180 pk is wel haalbaar.
Ombouwen naar VVC spec is erg duur
Ombouwen naar Turbo is nog duurder, wat voor giga budget heb je?
Ik heb zelf een licht getuned blok te koop(in iedergeval 140 pk uit een 1., zo goed als nieuw. En een goede basis om verder te tunen.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
je zou hier eens kunnen kijken :
http://www.bbrgti.com/RoverKPrices.php
en daar zie je dat ze voor die 168 pk kit nog de originele zuigers gebruiken, met een zeer beperkte boost.
Als de boost verder omhoog moet, dan gaan er wel andere zuigers in, maar knalt de prijs ook giga omhoog.
Een setje lage-compressie zuigers bij de dealer kan wel, maar denk a.u.b. niet dat die tegen hetzelfde geweld kunnen als het spul wat de tuners gebruiken.
7 psi ik geloof ik ook wat de R75 1.8 Turbo(150pk) op ingestelt staat.
http://www.bbrgti.com/RoverKPrices.php
en daar zie je dat ze voor die 168 pk kit nog de originele zuigers gebruiken, met een zeer beperkte boost.
Als de boost verder omhoog moet, dan gaan er wel andere zuigers in, maar knalt de prijs ook giga omhoog.
Een setje lage-compressie zuigers bij de dealer kan wel, maar denk a.u.b. niet dat die tegen hetzelfde geweld kunnen als het spul wat de tuners gebruiken.
7 psi ik geloof ik ook wat de R75 1.8 Turbo(150pk) op ingestelt staat.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
het is mischien goedkoper dat je je K4-atmo verkoopt en een turbo koopt.
Het originele zal trouwens ook altijd beter zijn. Want zoals reeds gezegd moet je heel veel vervagen (zuigers,drijfstangen,sturing,etc)
in elk geval,succes
Het originele zal trouwens ook altijd beter zijn. Want zoals reeds gezegd moet je heel veel vervagen (zuigers,drijfstangen,sturing,etc)
in elk geval,succes
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Als je hem goed op bouwt, dan is hij zeker zo goed als origineel, als niet beter.
Maar de kosten zullen idd heel erg hoog liggen, en er moet veel vervangen worden.
Zelf blijf ik atmosferisch
Maar de kosten zullen idd heel erg hoog liggen, en er moet veel vervangen worden.
Zelf blijf ik atmosferisch
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Daar heb ik ook aan gedacht, alleen zou ik niet weten waar ik een 1.8 turbo van een 75 of een ZT kan kopen...........het blijft natuurlijk in de basis hetzelfde blok. En qua tijd zal het ook niet veel schelen of je gaat swappen of de turbo erop bouwen.Roverforever schreef:het is mischien goedkoper dat je je K4-atmo verkoopt en een turbo koopt.
Het originele zal trouwens ook altijd beter zijn. Want zoals reeds gezegd moet je heel veel vervagen (zuigers,drijfstangen,sturing,etc)
in elk geval,succes
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
Als je turbo wilt, is het misschien mogelijk om een T16 aan te schaffen.(silly TC heeft er nog een met kapotte koppakking).
Moet je wel alleen wat ophangpunten verbouwen e.d. maar wel 200 PK
Moet je wel alleen wat ophangpunten verbouwen e.d. maar wel 200 PK
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
voor een T16 moet je zoals ik zei al de ophangpunten e.d. verbouwen,
in engeland leveren ze complete sets, incl de bevestigingen voor 1850 Pond
Deze gasten kunnen het doen voor 2500 Euro pond, inclusief motor e.d.. ook met stekkers die op de bedrading aansluiten
in engeland leveren ze complete sets, incl de bevestigingen voor 1850 Pond
Deze gasten kunnen het doen voor 2500 Euro pond, inclusief motor e.d.. ook met stekkers die op de bedrading aansluiten
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Wat betrekken die Rover 200 mensen toch alles weer op zichzelfMista T schreef:Als je turbo wilt, is het misschien mogelijk om een T16 aan te schaffen.(silly TC heeft er nog een met kapotte koppakking).
Moet je wel alleen wat ophangpunten verbouwen e.d. maar wel 200 PK

oke geintje

punt is: ik heb geen flauw idee welke auto de topic-starter heeft. Oke te gokken valt dat hij een MG heeft, maar voor bijvoorbeeld een MGF is echt geen T-series conversion beschikbaar.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Core
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
- Woonplaats: Nieuwegein
- Locatie: NIEUWEGEIN
ooh ja, had het niet eens door..
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!
DAMN! You must be kidding!
filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
k
Het gaat om een 45 1.8 Club.....118GTR schreef: Wat betrekken die Rover 200 mensen toch alles weer op zichzelf![]()
oke geintje![]()
punt is: ik heb geen flauw idee welke auto de topic-starter heeft. Oke te gokken valt dat hij een MG heeft, maar voor bijvoorbeeld een MGF is echt geen T-series conversion beschikbaar.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Direct T-series erin gooien dus, met de goede motorsteunen past hij er zonder troubels in. Geen conversion nodig!!!
Wel de nodige aanpassingen aan het schakel en koelmechanisme en dat soort dingen.
=> Zoek een 420(>1995) donor auto op de sloop, zet daarvan alle relevante onderdelen over. In de 420 zit namelijk al een T-series, Dus die heeft alles wat je nodig hebt.
T-series en 1.8 k-serie hebben dezelfde versnellingsbak, dus die kan je behouden. Maar of de bak ook op dezelfde plaats zit weet ik niet zeker, dus wellicht ook aandrijfassen overzetten.
T-series turbo heeft std al 200pk, en kan met gemak 250 pk hebben. Een forse rebuild lijkt me wel handig, want al die blokken zijn in de tussentijd oud.
Wel de nodige aanpassingen aan het schakel en koelmechanisme en dat soort dingen.
=> Zoek een 420(>1995) donor auto op de sloop, zet daarvan alle relevante onderdelen over. In de 420 zit namelijk al een T-series, Dus die heeft alles wat je nodig hebt.
T-series en 1.8 k-serie hebben dezelfde versnellingsbak, dus die kan je behouden. Maar of de bak ook op dezelfde plaats zit weet ik niet zeker, dus wellicht ook aandrijfassen overzetten.
T-series turbo heeft std al 200pk, en kan met gemak 250 pk hebben. Een forse rebuild lijkt me wel handig, want al die blokken zijn in de tussentijd oud.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!