spoorverbreders
spoorverbreders
ik wil mijn banden mooier laten uitkomen in de wielkas dat is makkelijk met spoorverbreders maar ik hoor hier verhalen over van meer slijtage aan lagers en zo ? iemand hier ervaring mee ? als ik een bredere velg wil naar welke waarde moet ik dan nemen?
-
- Moderator
- Contacteer:
Geen ervaring .... 'kweet alleen dat je eigenlijk je ET-waarde veranderd (terwijl je dezelfde breedte behoud) en dus ook meteen de druk op je wiellagers.
Je wiellagers zullen het dus flink voor hun kiezen kunnen krijgen.
Ik zelf heb, onder m'n R416Si, als het goed is 17"/ 7J / 4x100 / ET35 (of 40 maar is beide goed) velgen
met bandenmaat 205-45-17 ... en de wielkast is netjes gevuld.....
..eh .. Oja .. Hij's 35mm verlaagd btw
cheers,
Dennis
Je wiellagers zullen het dus flink voor hun kiezen kunnen krijgen.
Ik zelf heb, onder m'n R416Si, als het goed is 17"/ 7J / 4x100 / ET35 (of 40 maar is beide goed) velgen
met bandenmaat 205-45-17 ... en de wielkast is netjes gevuld.....
..eh .. Oja .. Hij's 35mm verlaagd btw
cheers,
Dennis

You can go fast ... but I can go anywhere.
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Volgens mij kan het wel bij de 200 mk3, wat je doet is idd precies zoals rover zegt. Je ET-waarde verlagen, en daarmee de hefboom langer, en dat zet meer kracht.
(probeer je je auto maar eens voor te stellen waarbij de wielen een meter uitsteken, en je snapt wat ik bedoel)
Die extra kracht zal zorgen voor meer wrijving en daarmee slijtage, verder is het natuurlijk standaard wel overgedimensioneerd, dus volgens mij kan het best wel een aantal mm.
Pas wel op dat de rijeigenschappen niet verknalt, een rover 100 bijvoorbeeld gaat echt vreselijk ondersturen met een te lage ET-waarde.
p.s. misschien handig als je in je onderschrift ff vermeld wat voor auto je hebt. Ik heb nu moeten zoeken in je history en het zou zo maar kunnen dat mensen die je direct het goede antwoord hadden kunnen geven dat niet gedaan hebben omdat ze geen idee hebben wat voor auto je hebt.
(probeer je je auto maar eens voor te stellen waarbij de wielen een meter uitsteken, en je snapt wat ik bedoel)
Die extra kracht zal zorgen voor meer wrijving en daarmee slijtage, verder is het natuurlijk standaard wel overgedimensioneerd, dus volgens mij kan het best wel een aantal mm.
Pas wel op dat de rijeigenschappen niet verknalt, een rover 100 bijvoorbeeld gaat echt vreselijk ondersturen met een te lage ET-waarde.
p.s. misschien handig als je in je onderschrift ff vermeld wat voor auto je hebt. Ik heb nu moeten zoeken in je history en het zou zo maar kunnen dat mensen die je direct het goede antwoord hadden kunnen geven dat niet gedaan hebben omdat ze geen idee hebben wat voor auto je hebt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Trouwens ET waarde als dat 40 is is dat dan dat je hart 40mm naar buitenkant van je auto gaat?
En als je -40 hebt je hart van je velg 40mm naar de binnenkant(naafkant) van je auto gaat?
Dus als b.v. mijn velg totaal 20cm breed is(200mm) en vanaf binnenkant tot buitenkant velg aan naafkant is 135mm dan heb ik een et waarde van +35???
En tot waar wordt de velgbreedte gemeten is dat tot binnenkant velgrand tot binnenkant velgrand of buitenkant velgrand buitenkant velgrand??
En als je -40 hebt je hart van je velg 40mm naar de binnenkant(naafkant) van je auto gaat?
Dus als b.v. mijn velg totaal 20cm breed is(200mm) en vanaf binnenkant tot buitenkant velg aan naafkant is 135mm dan heb ik een et waarde van +35???
En tot waar wordt de velgbreedte gemeten is dat tot binnenkant velgrand tot binnenkant velgrand of buitenkant velgrand buitenkant velgrand??
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:

offset = e.t. waarde
Hoe lager, hoe meer de velg naar buiten komt.
edit: Rover's plaatje is mooier

Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk