Pagina 1 van 2
vermogenverlies catvervanger
Geplaatst: wo nov 17, 2004 6:00 pm
door Frekkel
heb wat zitten zoeken en nu raak ik er helemaal niet meer uit:
zijn volgende beweringen waar of niet waar en eventueel waarom:
-hoogtoerige blokken (zoals k-series) presteren beter met catvervanger
-de diameter is afhankelijk van verlies of winst in vermogen
-het 1400 mpi blok kan evengoed vermogen verliezen met een katvervanger en einddemper.
wat te doen, wie heeft hier allemaal een catvervanger op zen 1.4 16v? wat zijn de ervaringen
greetz
fred
Geplaatst: wo nov 17, 2004 6:12 pm
door 118GTR
moet niet zo gek veel uitmaken.
de Spi's hadden er wel behoorlijk last van, 95pk zonder cat, 90 met ( in engeland zijn beide versie gelevert)
Maar een paar pk's moeten er toch zeker ook met mpi wel te vinden zijn.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 6:18 pm
door Striker
De 1.4 zal er geen vermogen door verliezen. Bij de VVC motoren is 't twijfelachtig, omdat deze wat meer tegendruk schijnen nodig te hebben.
Lees
hier meer.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 6:24 pm
door eggbert
Ik heb een kat vervanger op m'n 1400 16v, vermogen winst is bijna verwaarloosbaar. Het grote verschil is de 100km die ik nu verder rij per tank... Wat wel merkbaar was is dat hij beter reageert in lagere toeren: tussen de 2500 en de 3500 is hij merkbaar minder loom geworden.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 6:30 pm
door Frekkel
spreken we over enkel een catvervanger, of in samenwerking met een hele lijn.
nogal veel mensen die 10-15 pk bijbeloven, en dat moet dan toch serieus voelbaar zijn
Geplaatst: wo nov 17, 2004 7:00 pm
door eggbert
Enkel de cat vervanger en vergeet die 10 tot 15 pk maar. Bij mij zal het eerder 3 tot 5 pk zijn. Hier is de link
http://www.skytune.com/content_04.php
Geplaatst: wo nov 17, 2004 7:32 pm
door Mark16v
Ik had op de 114 een rechte pijp en merkte wel dattie iets sneller was geworden. Nu is deze wel tegelijk met de einddemper (dus ook meer herrie) erop gekomen dus het kan ook tussen de oren zitten.
Het enige dat ik je kan vertellen is dat de 1.4 16v SPi (die in mijn 114 zat) standaard 90 pk heeft en die is in engeland ook zonder catalysator geleverd. Er werdt toen 95pk opgegeven dus ik ga ervan uit dat ik 5pk erbij heb gekregen.
Geplaatst: wo nov 17, 2004 8:04 pm
door eggbert
niet gek gerekend!
Geplaatst: wo nov 17, 2004 8:22 pm
door Mark16v
ja he, fabrieksopgave Rover Metro GTa 16v in engeland is 90pk. De Rover Metro GTa 16v zonder cat is 95pk... Blok is hetzelfde dusja...
Geplaatst: do nov 18, 2004 12:22 am
door Frekkel
maar samen met achterpot zul je dus nooit verlies hebben.
dat moest ik weten, hartelijk dank daarvoor.
Geplaatst: do nov 18, 2004 12:23 am
door tummeke
eggbert schreef:Ik heb een kat vervanger op m'n 1400 16v, vermogen winst is bijna verwaarloosbaar. Het grote verschil is de 100km die ik nu verder rij per tank... Wat wel merkbaar was is dat hij beter reageert in lagere toeren: tussen de 2500 en de 3500 is hij merkbaar minder loom geworden.
Ehhh hoezo 100km verder op een tank?
Geplaatst: do nov 18, 2004 2:43 am
door Frekkel
heb ik ook al gehoord, dat je met luchtfilter en catvervanger zuiniger gaat rijden.
Geplaatst: do nov 18, 2004 4:43 am
door Skytiger
Daarom scheen ik ook met JanSpeed Exhaust (complete) dus met Sportcat, vermogensverlies te hebben.
Had 160,2 BHP en met Janspeed had ik er 152,7 BHP.
Toen de chip erop kwam ik op ruim 179 BHP.
Dat kon nog iets oplopen met PBV die er nog op moest en pakkingen die er nog tussen moesten of vervangen moesten worden.
Ik zat volgens Roel rond de 187 BHP.
Maar goed BACK 2 TOPIC...
Vermogensverlies kan dus idd.
Geplaatst: do nov 18, 2004 1:47 pm
door Frekkel
en aan was is dat dan te wijten?
te weinig tegendruk?
Electronica die niet mee is?
lambda sonde die van de wijs is?
...
Geplaatst: do nov 18, 2004 1:54 pm
door eggbert
jah... rijdt nu 600km per tank van zo'n 43 liters, dit was vroeger met moeite 500km. Nu ik m'n k&n kelk der van gehaald heb is raak ik met moeite aan die 600km maar het verschil is er nog altijd. Het beste dat ik ooit gereden heb is 700 km met 43 liters dan heb ik de gehele tijd geen enkele keer boven de 3750 toeren geweest en had ik nog m'n smallere banden.
Geplaatst: do nov 18, 2004 6:23 pm
door Edgecrusher
700 km met 43 liters
Heb jij een diesel ofzo?
Waarom haal ik maar 1 op 11 met mijn 214?