Rover 620Di verbruik

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
Mikey

Rover 620Di verbruik

Bericht door Mikey »

Ik kom net van het tankstation vandaan, en ik heb 35 liter getankt.
Nu heb ik 425 hiermee gereden, dan kom ik ongeveer op een verbruik uit van 1op12,14.
Is dit normaal? Ik heb aardig wat in de stad gereden (rotterdam), dus dat is wel aardig druk, maar zo'n 300 km zijn op de snelweg gemaakt.

Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Dennis

Bericht door Dennis »

Als ik redelijk wat file rijd (wat een beetje overeenkomt met stadsverkeer) dan rijd ik ongeveer 1:14,5 (laatste tijd beetje files aan het ontwijken dus dan schiet ie naar de 1:17 toe).
Aangezien jouw auto wat zwaarder is dan de mijne, zou het wel reel kunnen zijn, al vind ik het toch wat hoog (maar dat vond ik mijn verbruik ook).
Gebruikersavatar
pagan
MG-R Freak
Berichten: 1911
Lid geworden op: di mei 27, 2003 6:27 pm
Woonplaats:
Locatie: D-Town - Vlaanderen

Bericht door pagan »

Ik hou t ook ongeveer op 1 op 15.

Pagan
Afbeelding
Mikey

Bericht door Mikey »

Ik weet denk ik wat het probleem was, ik blijf constant rijden met ongeveer 1100/1500 toeren. Elke keer zo vroeg mogelijk overschakelen, dit is mijn eerste diesel dus ik wist nog niet echt hoe ik het best kon rijden.
Maar nu laat ik heb ongeveer tot 3000toeren komen tot ik overschakel.
Hoe doen jullie dit?
Laatst gewijzigd door Mikey op di dec 28, 2004 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis

Bericht door Dennis »

Als de motor nog koud is kom ik zelden boven de 2000 toeren.
Daarna wordt die van mij -kennelijk- zuiniger wanneer ik idd tot rond de 3000 toeren ga, en dan overschakel, dus eigenlijk steeds in het gebied tussen 2000 en 3000 toeren zit (behalve file rijden, want dan blijf ik wel rond de 1000 toeren hangen ofzo, anders wordt het irritant :) )
Ik had eerst ook weleens zoiets van kijken hoe zuinig ie kan zijn, en dus eens proberen zo weinig mogelijk toeren te maken, maar dat werkte niet echt (ik denk/gok vanwege hoger rendement bij turbo, die vanaf zo'n 2000 toeren werkt?); bleef hangen op 1 op 14,5...wat ik ook deed.
Daarna maar eens proberen wat verder door te trekken, en dat helpt wel. Tegenwoordig (wanneer ik niet te gek veel files e.d. heb) lukt de 1 op 17 wel. Dit verbruik gaat wel snel naar beneden bij files, of ander gezeik (dan schiet het toch ineens weer naar die 1 op 14).

Ik kom zelf zelden boven de 4000 toeren.
2 redenen:
- nutteloos, hij wordt er toch niet sneller van
- het maakt een beste bak herrie ook
Mikey

Bericht door Mikey »

Maar als ik nou 60 ofzo in zn 5 rij, met 1100 toeren bijv, en ik trap vol dat gas in, dan knalt mn diesel verbruik toch heel sterk omhoog?

Ik hoop niet dan mn diesel ergens anders naar toe gaat dan de verbrandingsruimte, maar goed, ik wacht op de volgende tankbeurt.
Dennis

Bericht door Dennis »

Mikey schreef:Maar als ik nou 60 ofzo in zn 5 rij, met 1100 toeren bijv, en ik trap vol dat gas in, dan knalt mn diesel verbruik toch heel sterk omhoog?
Dat klopt wel, tenminste, dat ervaar ik ook.

Ik heb het vermoeden dat de verklaring daarvan is dat wanneer je vanaf 1100 toeren het gas in gaat trappen, de auto over langere tijd meer brandstof toegevoerd gaat krijgen (hij trekt natuurlijk heel traag op vanaf 1100 toeren), wat dus een hoger verbruik tot gevolg heeft.
Trouwens, doordat bij 1100 toeren het vermogen beperkt is door de karakteristiek van de motor zelf, heeft het volgens mij geen nut om het gaspedaal compleet te vloeren. D'r kan toch niet meer vermogen uit komen dan ie kan leveren, toch?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dennis schreef: Dat klopt wel, tenminste, dat ervaar ik ook.

Ik heb het vermoeden dat de verklaring daarvan is dat wanneer je vanaf 1100 toeren het gas in gaat trappen, de auto over langere tijd meer brandstof toegevoerd gaat krijgen (hij trekt natuurlijk heel traag op vanaf 1100 toeren), wat dus een hoger verbruik tot gevolg heeft.
Trouwens, doordat bij 1100 toeren het vermogen beperkt is door de karakteristiek van de motor zelf, heeft het volgens mij geen nut om het gaspedaal compleet te vloeren. D'r kan toch niet meer vermogen uit komen dan ie kan leveren, toch?
dat is ook buitengewoon slecht, de belasting is gigantisch bij lage toeren+vol gas.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ik reed ook nooit onder de 1op15 met mijn 600
mijn huidige 200 reed niet zuiniger totdat ik hem voor de apk bracht waar hij niet door de roetmeting heen kwam.
Op hun advies een reinigingsmiddel toegevoegd aan de brandstof en dan na zo'n 100 km een keer in zijn 4 plank gas over de snelweg met de toerenteller in het rood +4500 rpm zo'n 10 km lang.
Resultaat een verbruik van 1 op 19 stationair +50rpm en hij is echt veel sneller geworden.
kortom mijn kat zat waarschijnlijk dicht.

Voor wat betreft het schakelen tussen de 2500 en 3000 overschakelen doorhalen heeft niet echt zin.

Bam

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Mikey

Bericht door Mikey »

Hoevaak zou ik eigenlijk het roet eruit moeten blazen? En is 10km niet erg lang?
Mijn toerenteller heeft geen redline..en volgens mij heeft een diesel geen toerenbegrenzer, is 4500 toeren een goed maximum?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Je moet wel zeker weten dat je distibutiesnaar op tijd vervangen is.
10 km is echt een noodgreep om zeker te weten dat hij door de roetmeting komt.
Maar als het goed is is de motor begrensd en wel op zo'n 4500 toeren dus doorhalen daarboven heeft geen zin.
Je kunt het eerst 500 meter proberen en dan kijken wat hij doet.

Bam

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie