Rover 620Di verbruik
Rover 620Di verbruik
Ik kom net van het tankstation vandaan, en ik heb 35 liter getankt.
Nu heb ik 425 hiermee gereden, dan kom ik ongeveer op een verbruik uit van 1op12,14.
Is dit normaal? Ik heb aardig wat in de stad gereden (rotterdam), dus dat is wel aardig druk, maar zo'n 300 km zijn op de snelweg gemaakt.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Nu heb ik 425 hiermee gereden, dan kom ik ongeveer op een verbruik uit van 1op12,14.
Is dit normaal? Ik heb aardig wat in de stad gereden (rotterdam), dus dat is wel aardig druk, maar zo'n 300 km zijn op de snelweg gemaakt.
Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Als ik redelijk wat file rijd (wat een beetje overeenkomt met stadsverkeer) dan rijd ik ongeveer 1:14,5 (laatste tijd beetje files aan het ontwijken dus dan schiet ie naar de 1:17 toe).
Aangezien jouw auto wat zwaarder is dan de mijne, zou het wel reel kunnen zijn, al vind ik het toch wat hoog (maar dat vond ik mijn verbruik ook).
Aangezien jouw auto wat zwaarder is dan de mijne, zou het wel reel kunnen zijn, al vind ik het toch wat hoog (maar dat vond ik mijn verbruik ook).
Ik weet denk ik wat het probleem was, ik blijf constant rijden met ongeveer 1100/1500 toeren. Elke keer zo vroeg mogelijk overschakelen, dit is mijn eerste diesel dus ik wist nog niet echt hoe ik het best kon rijden.
Maar nu laat ik heb ongeveer tot 3000toeren komen tot ik overschakel.
Hoe doen jullie dit?
Maar nu laat ik heb ongeveer tot 3000toeren komen tot ik overschakel.
Hoe doen jullie dit?
Laatst gewijzigd door Mikey op di dec 28, 2004 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de motor nog koud is kom ik zelden boven de 2000 toeren.
Daarna wordt die van mij -kennelijk- zuiniger wanneer ik idd tot rond de 3000 toeren ga, en dan overschakel, dus eigenlijk steeds in het gebied tussen 2000 en 3000 toeren zit (behalve file rijden, want dan blijf ik wel rond de 1000 toeren hangen ofzo, anders wordt het irritant
)
Ik had eerst ook weleens zoiets van kijken hoe zuinig ie kan zijn, en dus eens proberen zo weinig mogelijk toeren te maken, maar dat werkte niet echt (ik denk/gok vanwege hoger rendement bij turbo, die vanaf zo'n 2000 toeren werkt?); bleef hangen op 1 op 14,5...wat ik ook deed.
Daarna maar eens proberen wat verder door te trekken, en dat helpt wel. Tegenwoordig (wanneer ik niet te gek veel files e.d. heb) lukt de 1 op 17 wel. Dit verbruik gaat wel snel naar beneden bij files, of ander gezeik (dan schiet het toch ineens weer naar die 1 op 14).
Ik kom zelf zelden boven de 4000 toeren.
2 redenen:
- nutteloos, hij wordt er toch niet sneller van
- het maakt een beste bak herrie ook
Daarna wordt die van mij -kennelijk- zuiniger wanneer ik idd tot rond de 3000 toeren ga, en dan overschakel, dus eigenlijk steeds in het gebied tussen 2000 en 3000 toeren zit (behalve file rijden, want dan blijf ik wel rond de 1000 toeren hangen ofzo, anders wordt het irritant

Ik had eerst ook weleens zoiets van kijken hoe zuinig ie kan zijn, en dus eens proberen zo weinig mogelijk toeren te maken, maar dat werkte niet echt (ik denk/gok vanwege hoger rendement bij turbo, die vanaf zo'n 2000 toeren werkt?); bleef hangen op 1 op 14,5...wat ik ook deed.
Daarna maar eens proberen wat verder door te trekken, en dat helpt wel. Tegenwoordig (wanneer ik niet te gek veel files e.d. heb) lukt de 1 op 17 wel. Dit verbruik gaat wel snel naar beneden bij files, of ander gezeik (dan schiet het toch ineens weer naar die 1 op 14).
Ik kom zelf zelden boven de 4000 toeren.
2 redenen:
- nutteloos, hij wordt er toch niet sneller van
- het maakt een beste bak herrie ook
Dat klopt wel, tenminste, dat ervaar ik ook.Mikey schreef:Maar als ik nou 60 ofzo in zn 5 rij, met 1100 toeren bijv, en ik trap vol dat gas in, dan knalt mn diesel verbruik toch heel sterk omhoog?
Ik heb het vermoeden dat de verklaring daarvan is dat wanneer je vanaf 1100 toeren het gas in gaat trappen, de auto over langere tijd meer brandstof toegevoerd gaat krijgen (hij trekt natuurlijk heel traag op vanaf 1100 toeren), wat dus een hoger verbruik tot gevolg heeft.
Trouwens, doordat bij 1100 toeren het vermogen beperkt is door de karakteristiek van de motor zelf, heeft het volgens mij geen nut om het gaspedaal compleet te vloeren. D'r kan toch niet meer vermogen uit komen dan ie kan leveren, toch?
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
dat is ook buitengewoon slecht, de belasting is gigantisch bij lage toeren+vol gas.Dennis schreef: Dat klopt wel, tenminste, dat ervaar ik ook.
Ik heb het vermoeden dat de verklaring daarvan is dat wanneer je vanaf 1100 toeren het gas in gaat trappen, de auto over langere tijd meer brandstof toegevoerd gaat krijgen (hij trekt natuurlijk heel traag op vanaf 1100 toeren), wat dus een hoger verbruik tot gevolg heeft.
Trouwens, doordat bij 1100 toeren het vermogen beperkt is door de karakteristiek van de motor zelf, heeft het volgens mij geen nut om het gaspedaal compleet te vloeren. D'r kan toch niet meer vermogen uit komen dan ie kan leveren, toch?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ik reed ook nooit onder de 1op15 met mijn 600
mijn huidige 200 reed niet zuiniger totdat ik hem voor de apk bracht waar hij niet door de roetmeting heen kwam.
Op hun advies een reinigingsmiddel toegevoegd aan de brandstof en dan na zo'n 100 km een keer in zijn 4 plank gas over de snelweg met de toerenteller in het rood +4500 rpm zo'n 10 km lang.
Resultaat een verbruik van 1 op 19 stationair +50rpm en hij is echt veel sneller geworden.
kortom mijn kat zat waarschijnlijk dicht.
Voor wat betreft het schakelen tussen de 2500 en 3000 overschakelen doorhalen heeft niet echt zin.
Bam
mijn huidige 200 reed niet zuiniger totdat ik hem voor de apk bracht waar hij niet door de roetmeting heen kwam.
Op hun advies een reinigingsmiddel toegevoegd aan de brandstof en dan na zo'n 100 km een keer in zijn 4 plank gas over de snelweg met de toerenteller in het rood +4500 rpm zo'n 10 km lang.
Resultaat een verbruik van 1 op 19 stationair +50rpm en hij is echt veel sneller geworden.
kortom mijn kat zat waarschijnlijk dicht.
Voor wat betreft het schakelen tussen de 2500 en 3000 overschakelen doorhalen heeft niet echt zin.
Bam
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Je moet wel zeker weten dat je distibutiesnaar op tijd vervangen is.
10 km is echt een noodgreep om zeker te weten dat hij door de roetmeting komt.
Maar als het goed is is de motor begrensd en wel op zo'n 4500 toeren dus doorhalen daarboven heeft geen zin.
Je kunt het eerst 500 meter proberen en dan kijken wat hij doet.
Bam
10 km is echt een noodgreep om zeker te weten dat hij door de roetmeting komt.
Maar als het goed is is de motor begrensd en wel op zo'n 4500 toeren dus doorhalen daarboven heeft geen zin.
Je kunt het eerst 500 meter proberen en dan kijken wat hij doet.
Bam
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII