andere bandenmaat 416 si

414 416 418 420 45
stephan

andere bandenmaat 416 si

Bericht door stephan »

hallo,

Mijn achterbanden van mijn 416 Si uit 1999 zijn aan vervangingen toe.
Nu zitten er standaard 7 spaaks velgen van 15" onder met bandenmaat 185/55/15. Ik vraag mij af of ik er zonder problemen 195/55/15 op kan zetten. Het is aan de achterkant dus ik zal geen problemen krijgen met afwijking in de km teller. ik vraag mijn af of de velg er niet te smal voor is?? Volgens mij zit deze maat ook op de 420 S(l)i? Moet dus kunnen lijkt mij.
Iemand nog tips welk merk ik zeker niet moet nemen??

Graag jullie mening/tips.

Groeten stephan.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Het is geen enkel probleem om 195/55 te monteren. De velgen zijn breed genoeg voor 195 banden.
195/50 is een veel meer voorkomende maat en dus ook goedkoper. De afwijking is ietsje groter, maar 't is nog prima te doen.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
stephan

Bericht door stephan »

bedankt, ik weet dat 195/50/15 gangbaarder is, maar voor heb ik nog goede 185/55/15's, ik denk dat ze achter anders te laag zijn in verhouding tot de voorkant...of zou ik 205/50/15 kunnen nemen??

groet stephan
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

tja hoe platter de band, hoe dichter de breedte van velg in de buurt moet zitten van de breedte van de velg.

m.a.w. nu zit er 185/55/R15 op maar 185/20 R15(extreem voorbeeld) zou niet passen.

Grote vraag is idd hoe breed je velg op dit moment is, ik vermoed 5.5 inch (5.5J). Als je dan op een site kijkt van een banden fabrikant en je zoek een mooie maat op(zoals 205/50 R15), dan staat er een bepaalde range van breedtes bij van geschikte velgen.

ff voor de toyo proxes t1-s in die maat gekeken en dat alle velgen tussen 5.5 en 7.5 zouden goed moet zijn.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
stephan

Bericht door stephan »

duidelijk,
ik kijk wel voor een 195/55/15, lijkt me het meest zeker, deze levert rover b.t.w. volgens mij zelf ook op de 420.
bedankt, stephan
Tommer

Bericht door Tommer »

Haha, opnieuw een bandentopic: mijn favoriete onderwerp!

Hier kan je zelf berekenen hoe groot de afwijking is.

Dan zie je dat de afwijking met 195/50 slechts -1,5% is en met 195/55 +1.9% !!

Het zijn dus de 195/50's die je moet hebben. (deze zijn ook bijna 50% goedkoper: dus kan je 4 nieuwe banden kopen iplv 2 !!)
(Trouwens een afgesleten band geeft een veel groter verschil dan 2% !)

Richtprijzen van bijna alle banden vind je bij de http://www.autobandenmarkt.nl/.

Ik zou zeker geen Pirelli's P6000 nemen. Erg slechte eigenschappen, vooral bij nat.
De beste banden zijn: Michelin Pilot Exalto (deze heb ik en zeer tevreden, enige nadeeltje=vrij luidruchtig), Bridgestone RE720, Uniroyal R540 en Continental Premium Contact. Dit kan je lezen bij ADAC en op http://www.reifentest.com/.

Veel succes en laat ons weten wat het is geworden!!
Wil W

Bericht door Wil W »

Tommer schreef:Haha, opnieuw een bandentopic: mijn favoriete onderwerp!

Hier kan je zelf berekenen hoe groot de afwijking is.

Dan zie je dat de afwijking met 195/50 slechts -1,5% is en met 195/55 +1.9% !!

Het zijn dus de 195/50's die je moet hebben. (deze zijn ook bijna 50% goedkoper: dus kan je 4 nieuwe banden kopen iplv 2 !!)
(Trouwens een afgesleten band geeft een veel groter verschil dan 2% !)

Richtprijzen van bijna alle banden vind je bij de http://www.autobandenmarkt.nl/.

Ik zou zeker geen Pirelli's P6000 nemen. Erg slechte eigenschappen, vooral bij nat.
De beste banden zijn: Michelin Pilot Exalto (deze heb ik en zeer tevreden, enige nadeeltje=vrij luidruchtig), Bridgestone RE720, Uniroyal R540 en Continental Premium Contact. Dit kan je lezen bij ADAC en op http://www.reifentest.com/.

Veel succes en laat ons weten wat het is geworden!!
Ik heb zelf nu een maandje of zo P6000's eronder in de maat 195/55/15 en tot nu toe heb ik nog niets gemerkt van slechte rij-eigenschappen. Sterker nog, voorheen heb ik die Pilot's Exalto eronder gehad, en die bevielen me helemaal niet (inderdaad zeer luidruchtig!)
stephan

Bericht door stephan »

nou,

vandaag even wezen shoppen. Het zijn P 6000 's geworden. Ik las helaas te laat dat deze slechte eigenschappen hebben bij nat weer... Ik heb ooit P5000 's gehad op een golf cabrio en die waren perfect. P 6000 zullen dan ook wel o.k. zijn, denk ik zo. Oh ja, ik heb op advies vanb de bandenman 195/55/15 genomen. Prijs verschil was er haast niet.
Bedankt voor de tips.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

stephan schreef:Het zijn P 6000 's geworden.
Sterkte :? ;).
Afbeelding

118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

ach de P6000 zijn niet echt verkeerde banden.

Maar de P5000(de DRAGO, met die stoere middengeul) zijn toch echt wel beter.

Maar de Toyo Proxes T1-S zijn natuurlijk van een compleet andere orde.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Tommer

Bericht door Tommer »

Sterkte ;)

Ach, zoals je kan lezen is het echt wel allemaal relatief.
De ervaring van Wil W is net omgekeerd, veel zit hem in't kopje...

(In geval van banden is het nog moeilijker vergelijken, want je gaat van opgebruikte banden naar nieuwe...logisch dat je dan verschil voelt.)
Wil W

Bericht door Wil W »

Tommer schreef:Sterkte ;)

Ach, zoals je kan lezen is het echt wel allemaal relatief.
De ervaring van Wil W is net omgekeerd, veel zit hem in't kopje...

(In geval van banden is het nog moeilijker vergelijken, want je gaat van opgebruikte banden naar nieuwe...logisch dat je dan verschil voelt.)
Ik zal eens (als hier een flinke stortbui komt) eens gaan spelen ermee, kijken wat eruit komt 8)

Profiel op mijn vorige banden was nog dik in orde, ik vindt deze banden zelfs stukken beter op de weg liggen dan die Exalto's...
stephan

Bericht door stephan »

tot nu tevreden over de banden, ook in de (zware) regen van aflopen zaterdag. Maar ja, een rover is ook niet echt een auto die uitnodigd tot zeer sportief rijgedrag... Dan had ik wil een Golf gti gekocht, ofzo.

groeten, stephan
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

stephan schreef:Maar ja, een rover is ook niet echt een auto die uitnodigd tot zeer sportief rijgedrag... Dan had ik wil een Golf gti gekocht, ofzo.
:rofl: :rofl: :rofl:
Afbeelding

Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

stephan schreef:...een rover is ook niet echt een auto die uitnodigd tot zeer sportief rijgedrag... Dan had ik wil een Golf gti gekocht, ofzo.

groeten, stephan
!!! whaaa :shock:

Geen enge dingen zeggen nou...

Ik heb zelden in een zo 'tot sportief rijgedrag' uitnodigende auto gereden als mijn 114. Zeggen dat een Rover geen auto is die uitnodigd tot sportief rijden is een onterechte generalisatie!
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Striker schreef: :rofl: :rofl: :rofl:
Whoehahahaha ... die Stephan heeft wel humor hé :rofl: :rofl:

.. en dan te bedenken dat een Rover 1.4 sneller is dan een Golf 1.6 en een VI niet is bij te houden door een GTi :rofl:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Plaats reactie