Pagina 1 van 1

Dumpvalve voor 420Di

Geplaatst: wo aug 18, 2004 1:16 pm
door Marc_1980
Kan iemand me meer vertellen over de werking van een dumpvalve?
Ik weet dat het iets is om overdruk van de turbo weg te laten vloeien.

Als deze toegepast kan worden op een diesel, waar zit dat dan? Vervangt dat een onderdeel wat er al zit, of voegt het iets toe?

Ik hoor het graag.

Geplaatst: wo aug 18, 2004 3:23 pm
door 118GTR
Een turbo verliest snelheid(rotaties) als je niet op je gas staat(tijdens schakelen of remmen), dat komt aan de ene kant doordat er minder uitlaatgassen de turbo aandrijven, en aan de andere kant doordat in de ruimte voor de inlaatkleppen een hogere druk ontstaat, daar pomp je minder makkelijk lucht in. Bijkomend verschijnsel is een dichte gasklep wat ook niet helpt.

Met een dumbvalve kan op zo'n moment de turbo gewoon zijn lucht kwijt in de openlucht, dat geeft minder weerstand en daarom zal je turbo minder toeren verliezen.

Effect daarvan is dat als je vervolgens weer op je gas gaat er minder turbo-lag is.

Geplaatst: wo aug 18, 2004 3:30 pm
door rover220GTi
Wat er wel gezegd moet worden, voor zover ik weet tenminste, hebben alle turbo's al een dumpvalve. Als je niks hoorts bij het schakelen op hogere toeren heb je een "recirculating" dumpvalve die dus het overdruk weer in je uitlaat laat lekken. Als je een ptsshhhh geluidje wil moet je een atmospheric versie kopen, die dus de originele recirculating dv vervangt. Dit vergt af en toe wel wat aanpassing maar niks ernstigs....

IMHO klinkt een diesel met dv wel eerder als een vrachtwagen dan een raceauto, maar "do your thing"..... ;)

Erik

Geplaatst: do aug 19, 2004 9:44 am
door Marc_1980
rover220GTi schreef:IMHO klinkt een diesel met dv wel eerder als een vrachtwagen dan een raceauto, maar "do your thing"..... ;)
Hmm :roll: dan zal ik er toch maar vanaf zien denk ik. Dat is het laatste wat ik wil.

Geplaatst: do jul 06, 2006 8:46 pm
door thadon
Oeioeioei, oud topic... ;) sorry voor bumping
Ik wil m'n ZR 115 laten klinken als een truck :D , iemand ervaring met het vervangen van de recirc door een atmosferische valve?? Ik wil namelijk kijken of het wat uitmaakt voor het soms toch wel behoorlijke turbogat...

Geplaatst: vr jul 07, 2006 9:52 am
door Bart-K
ik ben benieuwd...