Kan iemand me meer vertellen over de werking van een dumpvalve?
Ik weet dat het iets is om overdruk van de turbo weg te laten vloeien.
Als deze toegepast kan worden op een diesel, waar zit dat dan? Vervangt dat een onderdeel wat er al zit, of voegt het iets toe?
Ik hoor het graag.
Dumpvalve voor 420Di
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Een turbo verliest snelheid(rotaties) als je niet op je gas staat(tijdens schakelen of remmen), dat komt aan de ene kant doordat er minder uitlaatgassen de turbo aandrijven, en aan de andere kant doordat in de ruimte voor de inlaatkleppen een hogere druk ontstaat, daar pomp je minder makkelijk lucht in. Bijkomend verschijnsel is een dichte gasklep wat ook niet helpt.
Met een dumbvalve kan op zo'n moment de turbo gewoon zijn lucht kwijt in de openlucht, dat geeft minder weerstand en daarom zal je turbo minder toeren verliezen.
Effect daarvan is dat als je vervolgens weer op je gas gaat er minder turbo-lag is.
Met een dumbvalve kan op zo'n moment de turbo gewoon zijn lucht kwijt in de openlucht, dat geeft minder weerstand en daarom zal je turbo minder toeren verliezen.
Effect daarvan is dat als je vervolgens weer op je gas gaat er minder turbo-lag is.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Wat er wel gezegd moet worden, voor zover ik weet tenminste, hebben alle turbo's al een dumpvalve. Als je niks hoorts bij het schakelen op hogere toeren heb je een "recirculating" dumpvalve die dus het overdruk weer in je uitlaat laat lekken. Als je een ptsshhhh geluidje wil moet je een atmospheric versie kopen, die dus de originele recirculating dv vervangt. Dit vergt af en toe wel wat aanpassing maar niks ernstigs....
IMHO klinkt een diesel met dv wel eerder als een vrachtwagen dan een raceauto, maar "do your thing".....
Erik
IMHO klinkt een diesel met dv wel eerder als een vrachtwagen dan een raceauto, maar "do your thing".....

Erik
-
- The Big Boss
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
ik ben benieuwd...
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland