Pagina 1 van 3
Is dit nou 103 pk?
Geplaatst: di aug 17, 2004 8:44 pm
door 416sí señor
Ik ben vanaf het begin(een jaar geleden) er heilig van overtuigd geweest dat de 25 van mijn moeder de 84 pk was, oftewel met de ''afgeknepen'' gasklep. Heb net de luchtslang aan de kant van de gasklep eraf gehaald en de gasklep gaat volledig open.
CONCLUSIE: Dit is niet de 84pk maar de 103pk.
Ik vind die auto dus echt niet snel
Ik ga binnenkort een keer een sprintje houden met mijn broer in de 25 en ik in de 416, het verschil tussen die auto's is ongeveer 9 pk en wat koppel, scheelt niet echt veel op papier, maar ik weet zeker dat de 25 getrashed wordt.
Dus vraagje: Vinden de mensen met de 1.4 k de auto snel of sloom.
Ik dacht echt dat de 103pk best snel was, iedereen met die motor roept wat een snel motortje het is. Ehh, NOT!
Gr. Tomas
Geplaatst: di aug 17, 2004 8:56 pm
door Edgecrusher
Ik denk niet dat het verschil in de gasklep zit.
Anders zal bijna iedereen dat wel wijzigen.
Maar hoe het wel zit?
t.o.v. de 8v SPI heeft hij geen 9 pk meer, maar 7 nm minder.
Tov van de 103 pk 16v MPI heeft hij 19 pk minder en 13 nm minder.
Hij zit dus tussen deze 2 motoren in, maar waarom?
waarschijlijk gewoon omdat ze een model nodig hadden onder de 103pk.
en omdat iedereen 16v wil hebben ze denk ik gewoon in het motormanagementsysteem terug getuned.
Geplaatst: di aug 17, 2004 8:57 pm
door artemis
1. Het is de auto van jouw moeder zeg je: is hij wel goed ingereden?
(mijn moeder kennende, door haar wordt een auto nooit goed in-
reden

)
2.Een rover met 103 pk is best een pittige auto in vergelijking met
1.4-tjes van (bijna alle) andere merken
3. Zeker met aanpassing van in- en uitlaat, merk je zeer duidelijk
dat hij er veel meer zin in heeft
en dat je ook menig 1.6 voorbijzoeft

Geplaatst: di aug 17, 2004 9:05 pm
door 416sí señor
Een 1.4 spi in een 25 bestaat niet, het verschil zit hem wel in de gasklep en gaskabel, volgens sommige mensen kun je aan het chassisnr. zien welke uitvoering het is, als er twee B's achter elkaar in zitten zou het de 103pk zijn, die twee B's zitten er bij mijn moeder dus niet in. Klopt ook al niet.
@ Artemis: Ik zal er eens wat vaker in gaan rijden idd

, maar verder merkt niemand die bekend is met Rovers verschil tussen bv. de 214si en die 25 van mijn moeder, dus het zal wel normaal zijn.
Gr. Tomas
Geplaatst: di aug 17, 2004 9:06 pm
door Striker
Het verschil tussen de 1.4 en 1.6 is maar 8 pk, maar toch voelt de 1.6 een stuk krachtiger aan dan de 1.4, waarschijnlijk dat je daarom het idee hebt dat de 25 een stuk trager is. In een sprintje zou de 25 niet echt onder doen voor de 416 (tenzij de auto idd altijd als een slak bereden is).
Edgecrusher schreef:Ik denk niet dat het verschil in de gasklep zit.
Anders zal bijna iedereen dat wel wijzigen.
Maar hoe het wel zit?
t.o.v. de 8v SPI heeft hij geen 9 pk meer, maar 7 nm minder.
Tov van de 103 pk 16v MPI heeft hij 19 pk minder en 13 nm minder.
Hij zit dus tussen deze 2 motoren in, maar waarom?
waarschijlijk gewoon omdat ze een model nodig hadden onder de 103pk.
en omdat iedereen 16v wil hebben ze denk ik gewoon in het motormanagementsysteem terug getuned.
Nope, enige verschil tussen de 84pk en 103pk 25 is de gasklep. Motoren zijn identiek. Als iedereen het zou weten, zou iedereen het idd wel wijzigen. Ik denk alleen dat de meeste mensen dit niet weten (zelfs m'n MG-Rover garage weet het niet eens

)
Geplaatst: di aug 17, 2004 9:08 pm
door 416sí señor
In een sprintje zou de 25 niet echt onder doen voor de 416
We will see....
De auto heeft pas 25k km gereden, daar is nog wel wat aan te veranderen.
Gr. Tomas
Geplaatst: di aug 17, 2004 9:11 pm
door 416sí señor
maar toch voelt de 1.6 een stuk krachtiger aan dan de 1.4,
Ik denk er net pas aan, maar is dit uberhaupt mogelijk?
Vernelling is versnelling, dat maakt niet uit in welke auto lijkt me....
Gr. Tomas
Geplaatst: di aug 17, 2004 9:49 pm
door Foxtrot
416sí señor schreef:
Ik denk er net pas aan, maar is dit uberhaupt mogelijk?
Vernelling is versnelling, dat maakt niet uit in welke auto lijkt me....
Gr. Tomas
Ik denk dat hij bedoelt dat de vermogenskromme vlakker is. Oftewel, de motor 'trekt' beter over een wijder toerengebied, dus ook in de lagere regionen.
Geplaatst: di aug 17, 2004 11:44 pm
door 416sí señor
Geplaatst: di aug 17, 2004 11:53 pm
door artemis
Als je het kenteken invoert bij verzekeringsmaatschappij-website
kan je meer duidelijkheid krijgen over bijv. vermogen van de auto,
dit van horen zeggen, dus heb geen link hiervan

Geplaatst: wo aug 18, 2004 12:03 am
door 416sí señor
Dan zou de auto wel correct ingevoerd moeten zijn bij de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar neem ik aan, of niet? Want dat is dus niet gebeurd. Bij de verzekering is hij als de basic ingeschreven, met 84pk en al.
Gr. Tomas
Geplaatst: wo aug 18, 2004 12:12 am
door artemis
416sí señor schreef:Dan zou de auto wel correct ingevoerd moeten zijn bij de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar neem ik aan, of niet? Want dat is dus niet gebeurd. Bij de verzekering is hij als de basic ingeschreven, met 84pk en al.
Gr. Tomas
Is altijd de moeite van het proberen waard,
heb deze info alleen van een ander forum, weet dus niet precies hoe het werkt

Geplaatst: wo aug 18, 2004 12:37 am
door DaZelator
artemis schreef:Als je het kenteken invoert bij verzekeringsmaatschappij-website
kan je meer duidelijkheid krijgen over bijv. vermogen van de auto,
dit van horen zeggen, dus heb geen link hiervan

Ik ken alleen de
berekeningsmodule van Ohra. Na stap 3 volgen enkele gegevens van de auto behorende bij het kenteken met (uiteraard) een premieberekening, maar geen vermogen volgens mij.
Re: Is dit nou 103 pk?
Geplaatst: wo aug 18, 2004 1:25 am
door 118GTR
416sí señor schreef:
Ik dacht echt dat de 103pk best snel was, iedereen met die motor roept wat een snel motortje het is. Ehh, NOT!
Gr. Tomas
Mag jij een keertje proberen een 114 Gti Mpi te pakken met zo'n 103pk blok erin. Dat ga je echt heel hard verliezen.
Maar je hebt wel gelijk het is zeker niet de lekkerste motor in een 1000+ kilo zware auto. Daar heeft hij het koppel niet voor en dus voelt hij slomer aan dan bijvoorbeeld de 1.6 en de 1.8k die veel meer op koppel gemaakt zijn.
Maar op bij hogere toerentallen en snelheden gaan toch echt de pk's tellen. En zul je merken dat zo'n 103pk 1.4 maar een kleine hoeveelheid topsnelheid minder heeft dan een 1.6 of 1.8.
Geplaatst: wo aug 18, 2004 10:00 am
door Frekkel
ik heb dit weekend mijn 214i (75pk) ingeruild voor de 200is (103pk) en er is daartussen alleszins een hemelsbreed verschil. tussen de 4000 en de 6000 toeren trekt hij zeer goed, vooral in derde.
fabrieksopgave voor het sprintje van 0-100 is 10.7 (wat best niet onaardig is voor een 1.4) maar dit heb ik gisteren even gecheckt en ik kwam uit op 10.1, en dit moet nog beter kunnen.
Als je snellere motoren gewent bent dan is dit misschien een sloom motortje, maar vergeet niet dat het nog steeds een 1.4 is.
ter vergelijking:
golf 4 : 75pk 128nm 0-100: 14 sec.
golf 5 : 90pk 130nm 0-100: 12.9 sec.
peugeot 206 : 90pk 133nm 0-100: 10.9 sec.
renault clio : 98pk 127nm 0-100: 10.5 sec.
honda civic : 90pk 130nm 0-100: 11.8 sec.
Geplaatst: wo aug 18, 2004 4:09 pm
door jan_dakpan
Ik vind mijn 1.4 behoorlijk snel. Vooral in de tweede versnelling op 50km/h en dan vol intrappen. Dan wordt je in je stoel gedrukt!
Alleen onderin vind ik hem wat traag...