Pagina 1 van 1

MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Geplaatst: ma aug 25, 2025 10:47 pm
door BongoBenji
Hallo! Mijn naam is Benjamin.

Laatst kwam er een advertentie van een MGF op mijn pad, en ik ben sindsdien volledig in de ban van het kekke autootje.
De spectaculaire vorm gecombineerd met de British Racing Green kleur is helemaal mijn smaak.
Één excel-sheet en 25 afgewogen opties later en ik heb mijn selectie weten te krimpen tot drie kanshebbers, allemaal rond de 3.000 Euro.

Het dilemma
VVC
Mijn grootste dilemma is de VVC motor. Hoewel ik het niet enorm belangrijk vind, lijkt de VVC motor mij wel een enorm gave eigenschap en nog nuttig ook; ik ben van plan de auto regelmatig (ook s'winters) te gebruiken en voor enige afstanden. Ik heb gelezen dat de VVC zuiniger rijdt op hoge toeren, dus dat is natuurlijk een groot pluspunt! :dance:

Twee van de drie opties hebben een VVC en zijn redelijk dichtbij, maar de derde optie is voor de rest helemaal top. Hoewel het wel een erg stuk verderweg is dan optie één en twee, ziet optie drie er uit als een goed onderhouden "75" MK III met (passende, groene :inlove: ) hardtop en baggagedrager, die één en twee allebei niet hebben.
Maar aangezien het dus erg ver is, is "even een proefritje" wat lastiger.

Verder las ik op dit forum dat modellen uit 1996/1997 (optie één en twee) aanzienlijk vaker koppaking-problemen hebben dan modellen uit 1999 (optie drie), maar uit 1996 heeft volgend jaar al apk voordelen, dus het is een lastige overweging. :?

Hoewel optie één en twee er dus niet slecht uitzien, is nummer drie waarschijnlijk het beste onderhouden en meest betrouwbaar om mee te rijden, maar ik heb toch een neigend stemmetje in mijn achterhoofd die vergt om de "volledige" MGF experience: extra pit met een VVC. :twisted:
Mijn vraag is dus, in hoeverre moet ik mijn keuze laten afhangen van de FOMO over een VVC, en vanzelfsprekend: Wat is de tijd/moeite/geld van het kopen van een hardttop, vervangen van de achterklep voor eentje met baggagedrager, en uiteraard het vervangen van de motor met een VVC unit?
En is dat het allemaal uberhaupt waard?

Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik kan elke mening/inschatting waarderen.
Bedankt voor het allemaal lezen en hopelijk bevind ik mij snel met een MGF op de weg! :drive:

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Geplaatst: di aug 26, 2025 3:52 pm
door Adriaan
De MG F kopen die het beste door een aankoop keuring komt.
De problemen die je wellicht tegenkomt zijn o.a.:
lekke koppakking
vervangen slangen
distributieriem
vering vervangen door bollen
kapotte veren in koppelingsplaat
er zit een middenmotor in...........je kan er niet zo snel overal bij.
3 k is niet veel- houd rekening met net zoveel investeren/repareren het eerste jaar. ;)

aldus "ervaringsdeskundige" afgelopen 2 jaar

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Geplaatst: di aug 26, 2025 7:19 pm
door BongoBenji
Bedankt voor de tip!
Ik ben vandaag bij één van de VVC 1.8i opties geweest en die had ook een normale 1.8i staan, dus ik kon mooi vergelijkwarend onderzoek doen.
Hoewel ik die optie niet eens tussen mijn selectie had staan, bleek die 2e MGF wel een stuk beter dan de VVC die ze hadden staan; duidelijk beter onderhouden. Hij reed krachtiger dan de VVC dus ik heb nu persoonlijk gemerkt dat vooral de staat van de motor belangrijk is, vooral op lagere toeren.
Enige puntje was dat de vering een stuk slechter was, en de verkoper kon mij niet uitleggen of het probleem zat in een benodigde opvulling van de veerbollen zat of dat de veerbollen zelf kaduuk waren. Dat, gecombineerd met een gebrek aan onderhoudsgeschiedenis leidde ertoe dat het hem tóch niet werd.

Vragen over de distributieriem, koelsysteem, koppakking en vering had hij allemaal geen antwoord op. :stick:
Bedankt voor de tip dus. Duidelijk dat de toestand van de auto onderdelen een veel groter deel is van de "MGF Experience" dan een VVC motor. :thumb:
:biertje:

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Geplaatst: vr aug 29, 2025 4:17 pm
door Bart-K
Deze MG's moeten absoluut goed onderhouden worden.
Een verkoper die hier geen antwoorden op heeft of documentatie van kan laten zien is een hele grote rode vlag.

Ga met een aantal rijden en koop de beste die je kunt betalen, op de lange termijn bespaar je hier geld mee.

Heb zelf een VVC gehad en dat was natuurlijk hartstikke leuk, maar heb ook met gewone MPI's gereden en het verschil in vermogen is niet zo groot dat ik daardoor perse een VVC moest hebben.

Ik zou zelf altijd voor een MGF van 2000 of later gaan, want deze zgn mkII's hebben een aantal belangrijke upgrades zoals oa beter op de kap aansluitend rubber rond de vorrruit, verstelbare stuurkolom, en persoonlijk vind ik het dashboard een stuk mooier.

Steek je licht eens op bij de diverse specialisten die ons land rijk is zoals COWA in Roermond, ook al zitten ze wat verder weg ik zou altijd eerder bij hun een auto kopen dan bij een particulier die hem bij de (vaak onwetende) lokale monteur heeft gebracht.

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Geplaatst: za aug 30, 2025 9:28 am
door EdvdBooren
Hallo Benjamin,
ik heb je een prive bericht gestuurd, maar dit blijft hangen in "postvak uit". Heb je dit ontvangen?

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Geplaatst: zo aug 31, 2025 2:54 am
door rovik88
Bart-K schreef: vr aug 29, 2025 4:17 pm Steek je licht eens op bij de diverse specialisten die ons land rijk is zoals COWA in Roermond, ook al zitten ze wat verder weg ik zou altijd eerder bij hun een auto kopen dan bij een particulier die hem bij de (vaak onwetende) lokale monteur heeft gebracht.
Goede post, maar met dit laatste ben ik het niet met je eens. Ik zal generaliseren, maar dat is dan maar even zo. Genoeg specialisten die beun- en broddelwerk afleveren. Ik vertrouw wat dat betreft niemand meer en raad daarom aan altijd alles zelf tot op de bodem uit te zoeken. Al helemaal in de ‘dinosaurus cultuur’ van de automotive. Ben je liefhebber van je auto dan heb je dat uitzoek/onderzoek werk ervoor over en weet je dan vanzelf waar je op moet letten. Verder, naar een ‘keuring’ neem ik liever onafhankelijke mensen mee dan afgaan op specialisten. Laat staan ‘bij voorkeur’ kopen bij een specialist. Op al zulke tips geef ik dan als antwoord: Kijk maar even naar het verhaal van de Mercedes 300 SL en een bepaalde ‘specialist’ in ons grote buurland (ook mooie docu over gemaakt). Of zoek op USA cars specialisten in Duitsland (ook mooie docu’s over) die auto’s verkopen die aan elkaar zijn gelast (cut & shut). Nee, voor mij geen voorkeursbehandelingen voor specialisten meer. Ken genoeg horror (en plamuur) verhalen (waarvan meeste uit zeer betrouwbare bronnen).

Specialisten en garagisten in het algemeen zijn vooral goed in het verkopen van een goed gevoel! Is de garage aangesloten en (ja, moet je zelf controleren) ook daadwerkelijk ingeschreven bij de BOVAG, dan stuur je al een beetje de juiste richting in. Vraag dan ook altijd of de auto conform BOVAG wordt verkocht en eis hier ook notitie van in het aankooprapport, want daar hangen tenminste voorwaarden aan waar de garage aan moet voldoen.

Dus mijn tip: Koop een lakdikte meter (en lees waarvoor je ‘m gebruiken kunt) en zoek op internet zoveel mogelijk info, waaronder: Originele (kopie mag ook) werkplaatsboeken (leg ‘m ook in je auto), algemene info waar je op moet letten bij aankoop moderne én klassieke auto (aangezien het een youngtimer is, dus dan zijn aspecten van beiden relevant), aankoopgidsen (ook wel ‘Buying guides genoemd), meest voorkomende problemen bij jouw gekozen type/model auto en evt. info van de grootste clubs/fora (MG Owners Club en The T-bar bijv.). Is echt plenty te vinden. Ben je niet technisch, zorg er dan voor dat je wat technisch wordt. Dit is niet alleen handig voor een aankoop, maar ook voor verdere avonturen met je auto. Zo ook bij pech onderweg, want de ANWB heeft van bepaalde onderdelen geen idee meer hoe het werkt (wat prima is, want ze slepen je dan naar de dichtstbijzijnde garage). Dan is het mooi dat je zelf mee kunt helpen om het snel opgelost te krijgen aangezien JIJ op dat moment de ‘specialist’ bent.

Bij serieuze interesse laat je vervolgens eerst een compressietest en vacuüm test van het koelwatersysteem doen om een koppakking (of ander intern probleem, waaronder scheurtjes) zoveel mogelijk uit te sluiten.

Met al die bagage kun je een goed fundament bouwen waarmee je ook zelf een aankoopkeuring kunt doorvoeren voor praktisch elke auto die je tegenkomt.

Edit: Heb niet veel problemen met de VVC gehoord (uitzondering op monteurs die niet de spanrollen vervangen met catastrofale gevolgen). Ja, VVC geeft je wat meer ‘oomfph’, maar persoonlijk blijf ik het een pleister vinden op al een compromis. Zou zelf dus geen VVC/VTEC motor willen hebben. Extra complexiteit en componenten die niet cruciaal zijn brengen in mijn ervaring altijd extra kosten (als je het werk uitbesteed) en risico op pech met zich mee. Iets met wet van Murphy…