MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?
Geplaatst: ma aug 25, 2025 10:47 pm
Hallo! Mijn naam is Benjamin.
Laatst kwam er een advertentie van een MGF op mijn pad, en ik ben sindsdien volledig in de ban van het kekke autootje.
De spectaculaire vorm gecombineerd met de British Racing Green kleur is helemaal mijn smaak.
Één excel-sheet en 25 afgewogen opties later en ik heb mijn selectie weten te krimpen tot drie kanshebbers, allemaal rond de 3.000 Euro.
Het dilemma
VVC
Mijn grootste dilemma is de VVC motor. Hoewel ik het niet enorm belangrijk vind, lijkt de VVC motor mij wel een enorm gave eigenschap en nog nuttig ook; ik ben van plan de auto regelmatig (ook s'winters) te gebruiken en voor enige afstanden. Ik heb gelezen dat de VVC zuiniger rijdt op hoge toeren, dus dat is natuurlijk een groot pluspunt!
Twee van de drie opties hebben een VVC en zijn redelijk dichtbij, maar de derde optie is voor de rest helemaal top. Hoewel het wel een erg stuk verderweg is dan optie één en twee, ziet optie drie er uit als een goed onderhouden "75" MK III met (passende, groene
) hardtop en baggagedrager, die één en twee allebei niet hebben.
Maar aangezien het dus erg ver is, is "even een proefritje" wat lastiger.
Verder las ik op dit forum dat modellen uit 1996/1997 (optie één en twee) aanzienlijk vaker koppaking-problemen hebben dan modellen uit 1999 (optie drie), maar uit 1996 heeft volgend jaar al apk voordelen, dus het is een lastige overweging.
Hoewel optie één en twee er dus niet slecht uitzien, is nummer drie waarschijnlijk het beste onderhouden en meest betrouwbaar om mee te rijden, maar ik heb toch een neigend stemmetje in mijn achterhoofd die vergt om de "volledige" MGF experience: extra pit met een VVC.
Mijn vraag is dus, in hoeverre moet ik mijn keuze laten afhangen van de FOMO over een VVC, en vanzelfsprekend: Wat is de tijd/moeite/geld van het kopen van een hardttop, vervangen van de achterklep voor eentje met baggagedrager, en uiteraard het vervangen van de motor met een VVC unit?
En is dat het allemaal uberhaupt waard?
Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik kan elke mening/inschatting waarderen.
Bedankt voor het allemaal lezen en hopelijk bevind ik mij snel met een MGF op de weg!
Laatst kwam er een advertentie van een MGF op mijn pad, en ik ben sindsdien volledig in de ban van het kekke autootje.
De spectaculaire vorm gecombineerd met de British Racing Green kleur is helemaal mijn smaak.
Één excel-sheet en 25 afgewogen opties later en ik heb mijn selectie weten te krimpen tot drie kanshebbers, allemaal rond de 3.000 Euro.
Het dilemma
VVC
Mijn grootste dilemma is de VVC motor. Hoewel ik het niet enorm belangrijk vind, lijkt de VVC motor mij wel een enorm gave eigenschap en nog nuttig ook; ik ben van plan de auto regelmatig (ook s'winters) te gebruiken en voor enige afstanden. Ik heb gelezen dat de VVC zuiniger rijdt op hoge toeren, dus dat is natuurlijk een groot pluspunt!

Twee van de drie opties hebben een VVC en zijn redelijk dichtbij, maar de derde optie is voor de rest helemaal top. Hoewel het wel een erg stuk verderweg is dan optie één en twee, ziet optie drie er uit als een goed onderhouden "75" MK III met (passende, groene

Maar aangezien het dus erg ver is, is "even een proefritje" wat lastiger.
Verder las ik op dit forum dat modellen uit 1996/1997 (optie één en twee) aanzienlijk vaker koppaking-problemen hebben dan modellen uit 1999 (optie drie), maar uit 1996 heeft volgend jaar al apk voordelen, dus het is een lastige overweging.

Hoewel optie één en twee er dus niet slecht uitzien, is nummer drie waarschijnlijk het beste onderhouden en meest betrouwbaar om mee te rijden, maar ik heb toch een neigend stemmetje in mijn achterhoofd die vergt om de "volledige" MGF experience: extra pit met een VVC.

Mijn vraag is dus, in hoeverre moet ik mijn keuze laten afhangen van de FOMO over een VVC, en vanzelfsprekend: Wat is de tijd/moeite/geld van het kopen van een hardttop, vervangen van de achterklep voor eentje met baggagedrager, en uiteraard het vervangen van de motor met een VVC unit?
En is dat het allemaal uberhaupt waard?
Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik kan elke mening/inschatting waarderen.
Bedankt voor het allemaal lezen en hopelijk bevind ik mij snel met een MGF op de weg!
