Jammer genoeg is mijn blok gescheurd.. , net nadat ik al een lekke koppakking had laten repareren etc, dus kwam weer lekker goed uit,NOT!!! Maar nu is mijn vraag; wat voor blok zou ik er in kunnen hangen om meteen de power van mijn autootje een stuk hoger te pompen???Dan maar 2 vliegen in een klap toch??
't makkelijkst is uiteraard om er weer een 1.6 in te hangen.
Maar als je 't gelijk serieus wilt aanpakken, dan kan je er ook een K-serie 1.8 VVC (145 of 160 pk) inhangen. Dit betekent wel dat je ook de ECU en complete kabelboom nodig hebt, maar motorsteunen zijn hetzelfde.
Als je 't helemaal leuk wilt maken, dan kan er een T-serie 2.0 liter turbo (200 pk) in, maar dit is een totaal andere motor dan dat je nu hebt en daardoor een aardige operatie.
Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gaan je homokineten, je bak, en dergelijke onderdelen niet wat hard slijten wanneer je er een blok met hoger vermogen in hangt, of zijn die toevallig hetzelfde als bij de auto's / uitvoeringen waar een hoger vermogen blok al in hangt?
't is wel aan te raden om ook de bak te vervangen. De VVC motor heeft een PG1 bak, de 1.6 een R65 bak. 160 pk kan wel met een R65, maar 't is wel verstandig om een PG1 te gebruiken.
Remmen moeten zeker opgewaardeerd worden.
Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Nah een R65 uit een 416 kan heel veel hebben hoor, 160+ pk's makkelijk. Sterker nog er rijden in engeland vele R100 met 1.8's en die gebruiken(op een uitzondering na) allemaal R65 uit 216/416's, allemaal zonder problemen, er is er zelfs 1 met 220+ pk, en vele met 160+ pk's.
Het rover 400 vooronder is ontwikkelt voor de 4-cil k-serie motoren, en 4 cilinder honda motoren(jah ook het 95> model, denk bijvoorbeeld aan de 1.6 sohc honda automaat).
Kwa opties is dat zeker iets om aan te gaan denken.(een dikke 1.6 of 1.8 VTEC dus).
Ook is een KV6 uit een MG ZS een optie, dit zijn in princype de normale 2.5 V6'en zoals die ook in andere rovers liggen(800 en de 75). Maar is aangepast om in een 400/45/ZS chassis te passen. Deze laatste optie geeft 177pk.
Laatst gewijzigd door 118GTR op za aug 07, 2004 10:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
nou die kv6 uit een ZS moet er echt zo inpassen hoor dennis. Die motor is aangepast voor de auto(dus niet een kv6 uit een 825 pakken ofzo).
Wel zul je ongetwijfelt allerlei dingen moeten verplaatsen, denk aan allerlei reservoirs en computers enzo. Maar als je een sloop ZS ernaast hebt, moet alles zo over te bouwen zijn(aangezien de ZS dus al voorzien is van recervoirtjes die op de goede plaats passen.)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
trouwens als je naar een 1.8 gaat kijken, dan neem ik aan dat je meteen een VVC zoekt. Want een 1.8 is maar heel iets sterker als een 1.6(5~8 pk ofzo) dus zul je moeten gaan tunen, en zelfs dan blijft de 1.6 best wel in de buurt van de 1.8.
totdat echt het moment is aangebroken om de kop te gaan flowen, en pas dan krijgt de 1.8 vleugels en begint hij een meerwaarde te hebben over de 1.6.
dit alles ervan uitgaande dat je ooit de centjes overhebt voor een motor-upgrade.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
118GTR schreef:....dit alles ervan uitgaande dat je ooit de centjes overhebt voor een motor-upgrade.
Dat is zeker een zeer vervelend feit ... zeker voor iemand als ik met teveel hobbies
Maar ach ... wie weet ... m'n nieuwe baan (v.a. 6 September) geeft me in ieder geval al een veel rooskleuriger uitzicht op m'n financiën
OK mensen, hartstikke bedankt!!Dan rest mij nu nog een vraag; hoeveel zou ik ongeveer neer moeten tellen voor een ZS-blok??? Of uiteraard een goed Honda-blok??(Ja dan denk ik in de letters VTEC uiteraard ja!!!)