Sinds kort ben ik - i.v.m. de kilometers - overgestapt van de soepel rijdende 2.5 V6 naar een keurige en eveneens soepel rijdende (maar luidruchtige) 2.0 CDTi. Natuurlijk heb ik mijn verwachtingen daarop aangepast, maar toch erger ik me groen en geel aan het resonerende (trillende) beeld in mijn binnenspiegel. Ligt dit aan mij of mijn auto, of is dit een algemeen bekend euvel waarvoor misschien een oplossing bestaat?
Gr. Erik
P.S.; de V6 is nog te koop ;-) Als het mag kan ik hier wel een linkje naar de advertentie op 2dehands.nl zetten.
CDTI hoeft helemaal niet luidruchtig te zin, heb ook een diesel maar in vergelijking met hier rond rijdende VW's , Renault's en andere diesels is die van mij toch de minst luidruchtige.
Een benzine motor heeft nu eenmaal wat minder herrie, bij de 2.5 viel mij tegen dat je flink moest "gassen" om flink door te rijden en dat deed die niet geruisloos..
Een trillende spiegel met resonerende geluiden komt mij vreemd voor wat nog wel eens voorkomt is dat de binnenverlichting boven het dashboard niet goed vast zit, heb er een poosje over gedaan om dat geluid te traceren, dacht steeds dat het uit het dashboard kwam.
Bij een trillend beeld zou je denken dat er iets los zit, de wereld trillend te bekijken lijkt me knap lastig.
Bij de overgang van mijn benzine Audi naar mijn huidige "75 schrok ik wel van de herrie, achteraf bleek de uitlaat niet goed en ben een poosje de wat duurdere diesel gaan gebruiken ik "denk" dat het heeft geholpen maar kan ook gewenning zijn
Vertel mij wat; lijkt dokter bibber wel.
Stationair (zo rond 700 rpm gok ik) is er nog niks aan de hand, maar zodra ik gas geef (>1000 rpm) dan begint de ellende. Kan me niet voorstellen dat dat normaal is of dat daar geen oplossing (of modificatie) voor is.
Het wil nog wel eens voorkomen wanneer er een nieuw raam is ingekomen dat de spiegel verkeerd is gemonteerd of je moet eens bij het draai gedeelte kijken of daar de trillingen vandaan komen( speling)
Heb 10 jaar in (twee) 75 diesels gereden (één uit 2000 en één uit 2003), en ik kan me er niet in herkennen.... Ik vond ze juist erg stil en soepel lopen, zonder dat er ook maar iets trilde....
Maar......
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten;
- Rechts bij je koppelingspedaal zit een kapje die, als het niet goed afsluit, geluid van de motorruimte doorlaat. Als je een schakel hebt natuurlijk.
- Daarbij vermoed ik dat de isolatie bij deze laatste modellen door Project Drive er wellicht uitbezuinigd is met de jaren. Ik denk aan de bedekking van de motorkap, en isolatie op het schutbord.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Dank voor het meedenken en de reacties!
Ik zal eens kijken of ik het getril mooi in een filmpje kan vangen.
En ik wil het niet overdrijven hoor; misschien is het iets wat moet wennen. Het is niet zo dat rijdend de auto achter me onherkenbaar wordt...
@mixtuuorgel; geen speling, alles zit goed vast
@arjen_m; het is een automaat, dus geen waarschijnlijk geen kapje. ik ben het met je eens dat deze diesel soepeltjes en vlot vooruit komt, ik was er door verrast!
Hier drie diesels zonder dat probleem, twee met 350.000km. Zijn ook allemaal stil, maar niet zo stil als de V6.
Uitlaten spelen ook een grote rol, alle drie nog standaard en origineel van de fabriek en alle drie hebben een verschillend geluid en één heeft bij bepaalde toerentallen wel dat die even een stuk luider (minder stil) is dan de anderen.
Spiegel kan wel bewegen (niet trillen) bij stationair. Misschien dat het minder was nadat ik het motor ophangingsrubber (donut rechts voor) heb vervangen. Maar is lang geleden.
De automaat diesel heeft dat het stuur trilt bij stationair, dat schijnt ook een standaard euvel te zijn. Stoort mij niet. Denk dat het komt door het hoge koppel bij stationair in drive met de voet op de rem: de auto wil altijd vooruit kruipen (ook lekker handige eigenschap vind ik).
Kan ook zijn dat de motor zo onregelmatig loopt, dat die uit balans is. Eens laten kijken of de injectoren nog goed zijn (binnen tolerantie), want die bepalen dat rustige lopen van de motor als de ECU het kan regelen.
Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur