


Met een zeer kritische blik alles rondom de auto bekeken. Dit zijn alle zaken die het vermelden waard zijn m.b.t. de staat van de wagen:
- Distributie schijnt daar (of uitbesteed) door de garage te zijn gedaan kort geleden
- In de V hals zag ik koelwater resten liggen en ergens nog een druppeltje hangen. Buizen leken redelijk nieuw, mogelijk ook kortgeleden aangepakt door hen (verkoper wist niet precies hoe en wat, monteurs weten het wel maar zijn er doordeweeks weer)
- Nog geen nieuwe gouden weerstand in de fan unit
- Remleidingen, alleen zeer oppervlakkige roest. Dat zal nog wel even meekunnen
- Voorste draagarmen zijn niet al te lang geleden vervangen (waren nog mooi grijs staal)
- Een middendempertje en de einddemper zijn wel in hun laatste fase aangekomen en moeten over 1-2 jaar voordat ze echt uit elkaar vallen wel worden vervangen.
- Rubber van de banden ziet er wat oud uit
- Knop elektrisch raam bestuurder kapot (plastic zelf, dus gaat nu moeilijk open en dicht)
- Sleutel één behuizing boven de knoppen kapot, sleutel twee uit behuizing gebroken
- Bekleding a-stijlen begint los te raken
- Afdekplaatje over tapijt bij de dorpel bestuurszijde vast geschroefd
- Stuurhoogte verstelling hendel is weg (afgebroken?) en stuur is in hoogste positie gefixeerd
- Traction control kapot (waarschuwing in boordcomputer scherm)
- Rechterachterscherm rondom tankdop lelijk gespoten na schade. Wielkast niet 100% top
- Achterbumper lakschade en wat grovere schades hier en daar
- Op twee plekjes te grof bijgetipte motorkap na steenslag
- Raam bestuurder toch wel flink diep ingekrast (nog geen zeer ernstig niveau bereikt)
Het rijden: Auto is niet zo stil als de tourer die ik had (eerste serie en ook bouwjaar 2001, ook met echt houten dashboard en 2.0V6). Waar het hem in zit weet ik niet, maar wellicht is de eerste serie tourers vanwege de persperiode extra stil? of is het net die maand productie later en is er toen nog voor het schrappen van het echte houten dash al materiaal weg getrokken? De wagen is in ieder geval nauwelijks stiller dan m'n mk2 1.8T. Je hoorde achter fractioneel minder terugkaatsend geluid van de weg en al zal het verschil op de snelweg wat groter zijn, het haalt het bij lange na niet wat ik met de tourer had. Verder klinkt een automaat dus kennelijk al anders dan een handbak wagen. Aan de uitlaat lag het naar mijn idee niet namelijk. Helemaal aan wennen aan een automaat lukt me toch verder ook niet. Je merkt sowieso dat het koppel van de 2.0 V6 lager ligt dan van de 1.8T maar daarnaast merk je ook vooral dat de automaat je echt beperkt in het maximale gebruik van dat koppel. Er wordt te snel terug geschakeld en de toeren gebruikt, terwijl ik nog niet bij de kickdown ben met het gas pedaal. Een dingetje waar ik vaker ruzie mee heb bij de meeste automaten. Nee niet mijn ding en dit exemplaar dus ook niet.
Deze werd het hem voor mij niet dus...
Ps. Ik snap niet dat er mensen zijn die bij deze auto's de stoffen stoelen verkiezen boven de lederen. Afgezien van de looks maakt het bij zitten op de 75 stoelen echt een wereld van verschil wel of geen leer!
