brandstofverbruik reduceren 75 cdt(i)
-
- MG-R Addict
brandstofverbruik reduceren 75 cdt(i)
Hallo,
Ik vroeg me af of er simpele trucs zijn om het brandstofverbruik naar beneden te halen bij een Rover 75 diesel cdt(i). Ik bedoel dan niet de chiptuning maar zit meer te zoeken naar andere goedkopere oplossingen.
Hij rijdt ongeveer 650 km met een volle tank, ik rij vrij rustig (scheelt veel), helaas de laatste tijd vaak bebouwde kom.
Ik vroeg me af of er simpele trucs zijn om het brandstofverbruik naar beneden te halen bij een Rover 75 diesel cdt(i). Ik bedoel dan niet de chiptuning maar zit meer te zoeken naar andere goedkopere oplossingen.
Hij rijdt ongeveer 650 km met een volle tank, ik rij vrij rustig (scheelt veel), helaas de laatste tijd vaak bebouwde kom.
Is het een automaat?
Mijn broer rijdt een BMW 530d (oké, iets ander blok; maar het systeem is hetzelfde) en is van 1:13 naar 1:17 gegaan, door het 'gaspedaal' opnieuw in te leren.
Pin me er niet op vast, maar volgens mij moet je de wagen in contact hebben (niet starten) en dan zo'n 30 sec. het gaspedaal helemaal intrappen. Vervolgens van contact af en nu starten en een stuk gaan rijden. Let op, houdt je normale rijstijl aan, want de automaat wordt nu een soort opnieuw ingeleerd wanneer er geschakeld moet worden.
Dit werkt alleen bij een elektronisch gestuurd gaspedaal, dus niet die via een kabel.
Mocht je geen automaat hebben, dan weet ik het zo helaas niet. Ik ga ervan uit dat het onderhoud netjes uitgevoerd wordt (brandstoffilter ook vervangen ed)
650km haal ik ook met mijn BMW 320i automaat uit 1996, dus voor een diesel lust hij idd nogal wat.
Mijn broer rijdt een BMW 530d (oké, iets ander blok; maar het systeem is hetzelfde) en is van 1:13 naar 1:17 gegaan, door het 'gaspedaal' opnieuw in te leren.
Pin me er niet op vast, maar volgens mij moet je de wagen in contact hebben (niet starten) en dan zo'n 30 sec. het gaspedaal helemaal intrappen. Vervolgens van contact af en nu starten en een stuk gaan rijden. Let op, houdt je normale rijstijl aan, want de automaat wordt nu een soort opnieuw ingeleerd wanneer er geschakeld moet worden.
Dit werkt alleen bij een elektronisch gestuurd gaspedaal, dus niet die via een kabel.
Mocht je geen automaat hebben, dan weet ik het zo helaas niet. Ik ga ervan uit dat het onderhoud netjes uitgevoerd wordt (brandstoffilter ook vervangen ed)
650km haal ik ook met mijn BMW 320i automaat uit 1996, dus voor een diesel lust hij idd nogal wat.
mvg, John
- tomcat.t16
- MG-R Core
-
- The Big Boss
Het is idd wel van belang om te weten hoeveel liter er in gaat na die 650km.
Als dit 60 liter is mankeert er wel ergens iets want een 75 diesel moet de 900km makkelijk kunnen halen op 1 tank.
Als dit 60 liter is mankeert er wel ergens iets want een 75 diesel moet de 900km makkelijk kunnen halen op 1 tank.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
-
- MG-R Addict
Ik tank meestal terwijl hij al even in het rood sta (nog 30km rijden), dus tank is nagenoeg vol.
Die 650km slaat op gemengd gebruik: korte en lange afstandsritten gecombineerd.
Het betreft geen automaat, handgeschakeld dus.
Onderhoud gebeurt netjes volgens het boekje. Brandstoffilter zou normaal gezien vervangen moeten geweest zijn ja.
Ik check ook regelmatig de bandenspanning, zet deze meestal op 2,2 à 2,4 bar.
Ik ga nog een keer bij het voltanken de 2de km-stand resetten, en dan nog eens goed opmeten, maar ik vrees dat ik echt rond de 650 ga uitkomen.
Die 650km slaat op gemengd gebruik: korte en lange afstandsritten gecombineerd.
Het betreft geen automaat, handgeschakeld dus.
Onderhoud gebeurt netjes volgens het boekje. Brandstoffilter zou normaal gezien vervangen moeten geweest zijn ja.
Ik check ook regelmatig de bandenspanning, zet deze meestal op 2,2 à 2,4 bar.
Ik ga nog een keer bij het voltanken de 2de km-stand resetten, en dan nog eens goed opmeten, maar ik vrees dat ik echt rond de 650 ga uitkomen.
Peter ik vrees dat er niets anders op zit dan een remap naar 160 pk om hem zuiniger te krijgen.
Ik heb de software upgrade bij mijn tourer gedaan en hij was meteen zuiniger.
Bij mijn sedan heb ik een los kastje zitten die hem opboost en daar is hij zuiniger van geworden.
Als je even het kanaal overgaat ben je voor 100-125 pnd klaar.
Ik heb de software upgrade bij mijn tourer gedaan en hij was meteen zuiniger.
Bij mijn sedan heb ik een los kastje zitten die hem opboost en daar is hij zuiniger van geworden.
Als je even het kanaal overgaat ben je voor 100-125 pnd klaar.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- tomcat.t16
- MG-R Core
Peter,
Voor de zekerheid: er is maar één juiste meetmethode: volledig voltanken; rijden, daarna weer volledig voltanken en het aantal gereden kilometers delen op het aantal getankte liters.
Het verbruik, dat je meldt, vind ik fors.
Groet, Pim
Voor de zekerheid: er is maar één juiste meetmethode: volledig voltanken; rijden, daarna weer volledig voltanken en het aantal gereden kilometers delen op het aantal getankte liters.
Het verbruik, dat je meldt, vind ik fors.
Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
650 km op één tank??? Da's weinig...
Ik rijdt niet zuinig (zeg maar gerust stevig
), maar dan haal ik ongeveer 850 km op één tank. Wanneer ik enkel snelweg rijd, haal ik ongeveer 1000-1100 km op één tank. EN ik heb een automaat wat sowieso onvoordeliger rijdt.
Ik zou even een paar dingen checken;
- Thermostaat
- Luchtmassameter
- EGR-klep
Ik rijdt niet zuinig (zeg maar gerust stevig

Ik zou even een paar dingen checken;
- Thermostaat
- Luchtmassameter
- EGR-klep
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)