Zwaar koppelings pedaal rover 214si OPGELOST!!
Zwaar koppelings pedaal rover 214si OPGELOST!!
Hallo,
Het koppelings pedaal van mijn rover 214si gaat erg zwaar. En lijkt of er een dood punt inzit waardoor het fatsoenlijk weg rijden uit stilstand soms wat lastig gaat. Wat zou dat kunnen zijn?
Koppeling zou begin 2013 nog vervangen zijn.
Het koppelings pedaal van mijn rover 214si gaat erg zwaar. En lijkt of er een dood punt inzit waardoor het fatsoenlijk weg rijden uit stilstand soms wat lastig gaat. Wat zou dat kunnen zijn?
Koppeling zou begin 2013 nog vervangen zijn.
Laatst gewijzigd door R214SI op di jul 01, 2014 4:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb al wat geprutst met wd40 maar nog niet beter. Het voelt als een hele strakke veer. Als ik vervolgens weer in onze 156 diesel stap trap ik die koppeling zowat door de bodem hem, dat gevoel een beetje
Auto heb ik sinds maandag. Aangezien de koppeling vervangen was leek het me iig geen drukgroep oid.
Auto heb ik sinds maandag. Aangezien de koppeling vervangen was leek het me iig geen drukgroep oid.
- JurrianZS
- MG-R Core
- Berichten: 1650
- Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
- Woonplaats: Leeuwarden
- Contacteer:
Het is of een mankement, maar ik denk wennen. Ik heb maandag een paar uren rondgereden in een 206cc en die koppeling was weer heel licht. Na het rijden stapte ik in m'n eigen en dat voelt ongelooflijk raar. Met geweld de koppeling weer intrappen
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV
The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV
The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Koppeling is wat zwaar afhankelijk van de slijtagegraad.
MAAR: als hij echt pas nieuw is moet 'ie nog behoorlijk licht te bedienen zijn.
Werkt de zelfspanner van de kabel nog ? (Zit tegen het schutbord onder de rubber sok) De veer zorgt voor de juiste spanning en "klikt" de spanner vast om de buitenmantel van de kabel.
MAAR: als hij echt pas nieuw is moet 'ie nog behoorlijk licht te bedienen zijn.
Werkt de zelfspanner van de kabel nog ? (Zit tegen het schutbord onder de rubber sok) De veer zorgt voor de juiste spanning en "klikt" de spanner vast om de buitenmantel van de kabel.
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Versnellingsbak demonteren en dan hevel demonteren en alles schoonmaken, goed invetten en weer monteren is de beste optie. Je kunt er ook wat kruipolie op doen, maar ik heb daar nog nooit succes mee gehad.
Zie net dat je koppeling zojuist vervangen is, dan is dit wel wat vreemd. Je hoeft alleen maar een klein stukje vrije slag te voelen op die hevel hoor, desnoods even kabel demonteren voor beter gevoel. Kun je de hevel echt 0,0 bewegen, dan zit ie dus echt vast.
Zie net dat je koppeling zojuist vervangen is, dan is dit wel wat vreemd. Je hoeft alleen maar een klein stukje vrije slag te voelen op die hevel hoor, desnoods even kabel demonteren voor beter gevoel. Kun je de hevel echt 0,0 bewegen, dan zit ie dus echt vast.
Ja daar zit wel wat vrije slag in hoor. Ik meende dat ik net zover zou moeten kunnen doen dan wanneer je de koppeling in trapt.
De veer lijkt ook gewoon op zijn plek te zitten, heel veel anders kan die ook niet. Ik kan alleen nu geen klik horen want ik heb niemand die even de koppeling in kan trappen :P
De veer lijkt ook gewoon op zijn plek te zitten, heel veel anders kan die ook niet. Ik kan alleen nu geen klik horen want ik heb niemand die even de koppeling in kan trappen :P
- matthias117
- MG-R Freak
- Berichten: 757
- Lid geworden op: za jun 26, 2010 7:51 pm
- Woonplaats: waasmunster
Probeer de hevel eens helemaal terug te trekken of trek de kabel eens uit de hevel (als je voor de auto staat naar je toe halen). Dat moet lukken en dan hoor je de kabelspanner ook "ratelen". Dan zal die spanner in ieder geval nog wat doen. Soms kan de spanner iets te strak staan (hoort eigenlijk niet maar je weet nooit of de hevel een zet heeft gehad in de garage tijdens een reparatie ofzo... :S
Als je daarna de koppeling weer eens intrapt moet 'ie zichzelf weer op de goede spanning zetten en gaat het misschien weer wat lichter.
Fingers crossed!
Als je daarna de koppeling weer eens intrapt moet 'ie zichzelf weer op de goede spanning zetten en gaat het misschien weer wat lichter.
Fingers crossed!
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
De spanner hoorde ik niet ratelen trouwens. De kabel bleef gewoon uit staan en werd niet naar binnen getrokken toen ik hem van het hevel had gehaald.
Deze kabel heb ik erop zitten, ik vond ze ook zonder veer dus ik vermeld het maar even.
http://www.mister-auto.nl/fl/koppelings ... C1846.html
Deze kabel heb ik erop zitten, ik vond ze ook zonder veer dus ik vermeld het maar even.
http://www.mister-auto.nl/fl/koppelings ... C1846.html
Het is inmiddels opgelost. Ik laat de oude berichten staan, misschien heeft ooit nog iemand er iets aan.
Het hevel kwam niet ver genoeg terug, vandaar het slippen. Ik heb het hevel toen terug gedrukt, er knalde/klikte iets vrij hard (volgens mij bij de spanner weg) en het hevel zit op positie, het slippen is weg en belangrijkste, het koppelen gaat veel soepelder
Bedankt heren!
Het hevel kwam niet ver genoeg terug, vandaar het slippen. Ik heb het hevel toen terug gedrukt, er knalde/klikte iets vrij hard (volgens mij bij de spanner weg) en het hevel zit op positie, het slippen is weg en belangrijkste, het koppelen gaat veel soepelder

Bedankt heren!