Pagina 1 van 3

Motor wisselen..

Geplaatst: ma jun 23, 2014 9:08 pm
door p@p@zs
Beste mede gestoorden :+ ,

Zoals een flink aantal wel weten heb ik (we) ook een 200 cabrio. Nou wil dat verrekte ding niet starten vanwege de blokkering die er niet vanaf wil (en nee, ik heb geen ab, interieursensor of dat soort ongein, vraag niet hoe dat kan, het zit er gewoon niet in..)

Nu heeft Marcel een 216 voor demontage staan, en nu zat ik te denken om de motor en de ECU van die auto te wisselen met die van mij, maar wat heb ik dan precies nodig om te zorgen dat onze 200 gewoon weer rijd?

Er zou dan een 1600 Honda blok in komen in plaats van de 1400 K series die er nu in zit.
Hoe zit het met de bedrading en dergelijke? Ik meen dat de 1600 achter ook schijven heeft, maar ik denk als ik de massieve voor remschijven van mij dan wissel voor de geventileerde remmen van de 216 dat t verder wel prima is, ondanks dat er dan 30 pk meer te bedwingen zou moeten zijn..

Hoeveel werk is het aanpassen ongeveer? En nog belangrijker, wie zou eventueel (tegen vergoeding) willen helpen, gezien mijn auto technische kennis niet geweldig (lees nihil) is :oops: :mrgreen:

Het wisselen zou dan bij Marcel moeten gebeuren lijkt me, die heeft tenslotte de spullen voor dat soort klussen.
Graag uw advies, raad, daad en wat al niet meer hieronder, via pb, sms, email, postduif of weet ik wat, dan ben ik jullie zeer dankbaar :kizz:

Geplaatst: ma jun 23, 2014 9:33 pm
door hAz
Ik ben soms een wijsneus :+ Heb je geen idee waarom die blokkering er niet af wil? EKA code al geprobeerd of is die foetsie?

:roll:

Geplaatst: ma jun 23, 2014 9:57 pm
door p@p@zs
Die heb ik niet :( ....

Geplaatst: ma jun 23, 2014 10:04 pm
door arjen
Volgens mij een behoorlijke klus.. Ik heb zo'n ombouw nog niet gedaan, maar in ieder geval moet er flink wat bekabeling om, uitlaat, alle aandrijflijn delen zoals assen etc.

Volgens mij zijn er nog meer verschillen zoals brandstofpomp, koolstoffilter enz.
Vast wel ergens een ervaringsdeskundige die hier meer over weet.

Wat mankeert er aan de donor auto? Is die evt op te knappen met delen van je huidige 200? Zou uiteindelijk minder werk kunnen zijn..

Geplaatst: ma jun 23, 2014 10:13 pm
door JD
Zal t morgen eens aan rik vragen, als het goed is komt die morgen langs.

Maar denk dat t verhaal van arjen wel aardig in de buurt komt.

vervelende is dat een honda blok en n k-serie blok totaal verschillend zijn :?

Geplaatst: ma jun 23, 2014 10:36 pm
door p@p@zs
.... Denk dat t makkelijk is idd als we evt de delen van mn cabrio overzetten op die Marcel heeft, want als ik t zo begrijp nu gaat dat een prijzig klusje worden..

Als..

Of ik doe m weg, en zet de coupe in.. Dat is zonder dakpanelen ook een soort van cabrio..

Nog maar eens over nadenken, of toch zien dat ik m aan de praat krijg :| :roll:

Geplaatst: di jun 24, 2014 7:10 am
door bam
Volgens mij heeft elke cabrio een startonderbreker, alarm en een ab.
Ik denk gewoon dat je een ab moet laten inleren op je auto.
Door het lange stilstaan, mogelijk met te lage spanning is de startonderbreker ingeschakeld.
Of je eka code achterhalen zoals HAZ adviseerde

Geplaatst: di jun 24, 2014 8:16 am
door roland
Op ebay bieden ze toch ook de ECU met AB en sloten aan
Is dat niets kost je hoog uit 150 euro.
Kan je die er iet in schroeven.

(ja ik weet wel je wil meer PK ;) )

Geplaatst: di jun 24, 2014 10:50 am
door mvbdb
Wat Arjen hier vermeld kan ik wel beamen.

Dus niet alleen motor en bak, maar ook aandrijfassen, uitlaat, bekabeling in de motorruimte, ECU, motorsteunen. Mogelijk ook de wielnaven in verband met de aandrijfassen maar dan zou ik gelijk de veerpoten maar omzetten. Radiateur vermoedelijk ook nodig met de koelslangen. Kortom, denk bijna alles wat in het vooronder zit.

Een K-series zit "gespiegeld" ten opzichte van een Honda motor, als men hier begrijpt wat ik bedoel.

Subframe, stabilisatorstangen, draagarmen zijn volgens mij wel hetzelfde.

De Cabrio die ik heb heeft inderdaad remschijven achter.

Heb twee sleutels bij de auto, maar geen afstandsbediening en als ik naar de "rolbeugel" dan zit daar wel het een en ander.

Geplaatst: di jun 24, 2014 8:29 pm
door p@p@zs
Ja, maar daar komtie weer, ik heb ook niets aan de rolbeugel zitten qua ontvanger, hoe zit dat dan??

Dus met een afstandsbediening aleen ben ik er niet lijkt me..

En hoe en bij wie achterhaal ik de EKA code dan? :roll:

Geplaatst: di jun 24, 2014 8:59 pm
door hAz
Er is een database met alle codes, ik denk dat je jouw code kunt opvragen via Xpart, of sowieso via een autobedrijf dat er bij Xpart naar informeert.
Chassisnummer nodig en ik denk ook je eigendomsbewijs.

Groet, Han.

Geplaatst: di jun 24, 2014 9:24 pm
door arjen
Die Eka code is gewoon willekeurig in te stellen (of de infrarood modellen moeten hiervan afwijken), dus denk niet dat daar een lijst van is..?

Hoe oud is je cabrio? Waarschijnlijk nog van de leeftijd dat ze infrarood zenders gebruikten, dan zou ik zo niet weten waar je terecht kunt voor het inleren..

Eigenlijk verwacht ik niet dat die Eka code niets oplost, als ie die nodig heeft start ie echt niet voordat die code ingevoerd is. Als ik het goed begrijp doet de jouwe het soms wel soms niet. Een probleem in de voeding of massa van ecu of startonderbreker zou het probleem ook kunnen veroorzaken.
Het rode lampje blijft branden wanneer je wilt starten?

Geplaatst: di jun 24, 2014 10:29 pm
door p@p@zs
Lampje blijft knipperen en het alarm gaat af (claxon), van de claxon heb ik de zekering verwijderd omdat ik er stijl stapel gek van werd..

Cabrio is van 93, en ken maar een paar die ouder zijn op kenteken..

Hij doet nu helemaal niets, maar 3 maanden terug startte die in 1 x met hulp van startkabels, en dat vind ik dan vreemd dat ie dat nu dus niet doet..

Geplaatst: wo jun 25, 2014 12:14 am
door tomcat.t16
Ik kan gewoon jouw EKA code uitlezen, aanpassen en AB programmeren :+
Je hoeft alleen maar de 5AS op te sturen...

Geplaatst: wo jun 25, 2014 12:24 am
door tomcat.t16
Probeer!

Zet de sleutel in stand I (dus op contact)
Maak de massa los van de accu
Draai de sleutel terug
Zet de massa terug
Starten!

Geplaatst: wo jun 25, 2014 8:02 am
door hAz
Die lijst met codes is er zeker.
Zonder code/AB moet de auto sowieso wel kunnen starten na bijvoorbeeld een tijd zonder spanning te hebben gestaan. (accuwissel of langer)

Pas de tweede / derde maal ofzo kom je zonder AB of code te staan.

Dus wat je nog kunt proberen: haal de accu los, laat 'em een lekkere tijd staan ('s nachts ofzo).
Dan zou hij best eens wel kunnen starten de volgende morgen. Zo ja, dan is de auto verder okay en werkt je alarm dus ook en ben je met alleen de code klaar of met een nieuwe AB/code die je hebt laten programmeren.

Groet, Han