Pagina 1 van 1

Iets vreemds met koppeling ZT diesel

Geplaatst: wo mei 14, 2014 12:48 am
door tomcat.t16
Vandaag ging ik iemand inhalen en ik schakelde terug en gaf gas bij, de motor ging meer toeren maken maar er kwam geen snelheid. Het leek alsof hij tussen twee versnellingen in zat. Nog een keer geschakeld en toen ging het wel.
Toen ik daarna voor het stoplicht stond en wilde ik wegrijden, rustig zoals altijd, bij het stoplicht en mijn ZT sloeg af. Ik starten en aanrijden maar tijdens het schakelen schokte de auto erg met optrekken in de eerste twee versnellingen. Ook hoorde ik een raar geluid... nooit meegemaakt. De overige drie versnellingen gingen wel normaal.
Toen ik vervolgens de cruisecontrol wilde activeren werkte het niet. Een keer de koppeling ingetrapt en alles werkte weer naar behoren.

Ik merkte dat er iets vreemds aan de hand was (voorgevoel). Dus een industrieterrein opgereden en vanuit stilstand wegrijden. In beginsel schokte hij bij 1 en 2. Alsof de koppeling even geen grip heeft en daarna weer aangrijpt. Fractie van seconde. Als ik meer toeren maak bij het wegrijden dan is het er niet.
Daarna alleen maar bij het wegrijden (ook bij achteruit).

Starten, normaal geluid.
Stationair ook normaal.
Eenmaal aan het rollen werkt alles zoals het hoort.

Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Ik heb een uitstekend "oog" voor detail en merk dit soort kleine veranderingen meteen.

Zou door het afslaan de koppelingsplaat licht beschadigd kunnen zijn?
Waar ik alle aanhaalmomenten van een T16 motor uit mijn hoofd ken, weet ik vrij weinig van deze auto's...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: wo mei 14, 2014 8:17 am
door roland
Denk je druk groep.
Als dat zo is krijg je bij wegrijden een hobbel en schokeffect
Eenmaal rollend is da weg.

Geplaatst: wo mei 14, 2014 1:32 pm
door MARTIN
:( drukgroep en misschien het massawiel

Geplaatst: wo mei 14, 2014 3:04 pm
door tomcat.t16
Een betere omschrijving zou zijn, alsof je in de vijfde versnelling weg wil rijden vanuit stilstand... maar dan een fractie van een seconde.

Geen vreemde geluiden verder.
Betekend dit dat ik al moet gaan sleutelen? :(

Geplaatst: wo mei 14, 2014 6:35 pm
door arjen
Hij schiet niet uit de versnelling wanneer je meer gas geeft? Dat gebeurt nogwel eens bij problemen met de schakelvork en dan vooral in de eerste 2 versnellingen. Gebeurt vaak wanneer er langere tijd met slecht vrijkomende koppeling gereden is.

Geplaatst: wo mei 14, 2014 9:23 pm
door tomcat.t16
Nee, nu zijn er (vooralsnog) geen problemen meer...

Geplaatst: do mei 15, 2014 9:41 am
door arjan_m
Klinkt als het fenomeen "75-ZT koppeling" en ik vermoed ook het vliegwiel.
Hetzelfde verhaal had ik bij mijn eerste 75. Wat is de km-stand eigenlijk?

Geplaatst: do mei 15, 2014 10:36 am
door tomcat.t16
300.000 vliegwiel, koppeling en cilinder zijn al eens vervangen. Moet eens kijken wanneer dat gebeurd is.

Geplaatst: do mei 15, 2014 12:02 pm
door arjan_m
Dat zou dan inderdaad heel goed kunnen.
Waarschijnlijk is de eerste keer rond de 150 / 160.000 km... Zou dus nu de tweede keer worden.

Geplaatst: do mei 15, 2014 3:28 pm
door tomcat.t16
Hebben ze daar geen upgrade voor -.-? En moet de hele motor er dan uit?

Geplaatst: do mei 15, 2014 3:38 pm
door arjan_m
Op zich niet, Martin (Marvon) heeft het laatst op zijn oprit gedaan... :mrgreen:

Geplaatst: do mei 15, 2014 7:26 pm
door Eckard
Ik heb bij 150000 de koppeling plus drukcylinders vervangen. Onlangs bij 395000 was koppeling, vliegwiel, druklager, drukcylinders en versnellingsbak aan de beurt.

Geplaatst: do mei 15, 2014 10:19 pm
door VandenPlas
Wellicht ook te veel speling (vrije slag) op 'dubbel massa vliegwiel'... En is deze voorgaande keer niet vervangen.. :?:

Geplaatst: za mei 17, 2014 12:00 pm
door Thomas
Wat betreft de koppelingscilinder (master) is dit misschien wel een tip, heb er nog geen ervaringen over gelezen, maar zal een stuk degelijker zijn dan die originele cilinder:

http://www.r75.info/modules.php?name=Fo ... 2945#72945