Iets vreemds met koppeling ZT diesel
Geplaatst: wo mei 14, 2014 12:48 am
Vandaag ging ik iemand inhalen en ik schakelde terug en gaf gas bij, de motor ging meer toeren maken maar er kwam geen snelheid. Het leek alsof hij tussen twee versnellingen in zat. Nog een keer geschakeld en toen ging het wel.
Toen ik daarna voor het stoplicht stond en wilde ik wegrijden, rustig zoals altijd, bij het stoplicht en mijn ZT sloeg af. Ik starten en aanrijden maar tijdens het schakelen schokte de auto erg met optrekken in de eerste twee versnellingen. Ook hoorde ik een raar geluid... nooit meegemaakt. De overige drie versnellingen gingen wel normaal.
Toen ik vervolgens de cruisecontrol wilde activeren werkte het niet. Een keer de koppeling ingetrapt en alles werkte weer naar behoren.
Ik merkte dat er iets vreemds aan de hand was (voorgevoel). Dus een industrieterrein opgereden en vanuit stilstand wegrijden. In beginsel schokte hij bij 1 en 2. Alsof de koppeling even geen grip heeft en daarna weer aangrijpt. Fractie van seconde. Als ik meer toeren maak bij het wegrijden dan is het er niet.
Daarna alleen maar bij het wegrijden (ook bij achteruit).
Starten, normaal geluid.
Stationair ook normaal.
Eenmaal aan het rollen werkt alles zoals het hoort.
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Ik heb een uitstekend "oog" voor detail en merk dit soort kleine veranderingen meteen.
Zou door het afslaan de koppelingsplaat licht beschadigd kunnen zijn?
Waar ik alle aanhaalmomenten van een T16 motor uit mijn hoofd ken, weet ik vrij weinig van deze auto's...
Alvast bedankt voor het meedenken.
Toen ik daarna voor het stoplicht stond en wilde ik wegrijden, rustig zoals altijd, bij het stoplicht en mijn ZT sloeg af. Ik starten en aanrijden maar tijdens het schakelen schokte de auto erg met optrekken in de eerste twee versnellingen. Ook hoorde ik een raar geluid... nooit meegemaakt. De overige drie versnellingen gingen wel normaal.
Toen ik vervolgens de cruisecontrol wilde activeren werkte het niet. Een keer de koppeling ingetrapt en alles werkte weer naar behoren.
Ik merkte dat er iets vreemds aan de hand was (voorgevoel). Dus een industrieterrein opgereden en vanuit stilstand wegrijden. In beginsel schokte hij bij 1 en 2. Alsof de koppeling even geen grip heeft en daarna weer aangrijpt. Fractie van seconde. Als ik meer toeren maak bij het wegrijden dan is het er niet.
Daarna alleen maar bij het wegrijden (ook bij achteruit).
Starten, normaal geluid.
Stationair ook normaal.
Eenmaal aan het rollen werkt alles zoals het hoort.
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Ik heb een uitstekend "oog" voor detail en merk dit soort kleine veranderingen meteen.
Zou door het afslaan de koppelingsplaat licht beschadigd kunnen zijn?
Waar ik alle aanhaalmomenten van een T16 motor uit mijn hoofd ken, weet ik vrij weinig van deze auto's...
Alvast bedankt voor het meedenken.