Pagina 1 van 1

Knikkergeluid in de motor

Geplaatst: do mar 13, 2014 4:31 pm
door Eckard
Gisteren merkte ik dat er bij stationair toerental een tikken/knikkerend geluid onder de motorkap kwam. Het knikkerend geluid ging op het ritme van het stationair toerental. Als je gas gaf en het toerental boven de 1500 toeren bracht, was het geluid weg. Ook de koppeling voelde wat rauw/schurend aan. De knikkerende trilling voelde dus door in de koppeling. Een paar minuten later was het knikkerend gevoel in de koppeling weg maar het geluid was er nog steeds.
Toen de auto aan de kant gezet en de ANWB erbij gehaald. De man van den ANWB kon ook niets vinden en gaf aan rustig naar huis te gaan en de volgende dag naar de garage te gaan.
Vervolgens ben ik weer verder gaan rijden en na enkele kilometers was het geluid weg en reed de auto weer prima.
Vandaag van Den Bosch naar Utrecht geen probleem. Bij het terug rijden kwam het ratelend geluid weer op. Enige minuten later was het weer weg.
Daarna nog zo'n 100 km gereden zonder problemen.
Het betreft hier een R75 CDT met 390.000 km op de klok
Iemand enig idee?

Geplaatst: do mar 13, 2014 5:53 pm
door Docklands
Het kan heel goed de druk groep betreffen.
Als de lagers niet meer helemaal fris zijn kan deze een rattelend geluid geven.
De bus waar de drukgroep overheen valt valt door de druk niet meer helemaal recht in de drukgroep en gaat hij zwaarder koppelen.
Je kan dit horen als de motor uit staat en je het pedaal in druktm

Dit is trouwens alleen van toepassing als het een handbak betreft.

Zou er toch voor de zekerheid naar laten kijken.

Geplaatst: do mar 13, 2014 6:18 pm
door challenge
Ik had dat ook in mn zs
Ben er helaas nooit achter gekomen wat het was.

Geplaatst: do mar 13, 2014 11:23 pm
door Roverforever
tweemassa vliegwiel misschien...motor zelf denk ik niet gezien kmstand,motoren kunnen pak meer aan

Geplaatst: vr mar 14, 2014 6:16 am
door challenge
Bij mij leek het geluid uit de kop te komen.
Thans tussen de koppen in. (V6)

Geplaatst: vr mar 14, 2014 1:29 pm
door Steven Rover
Het knikker geluid uit een V6, daar hadden wij ook last van. Maar dat gaat niet op voor de Diesel :roll:

Zie het filmpje dat ik gemaakt heb destijds:

https://www.youtube.com/watch?v=tJJt4B8UUG4

Geplaatst: zo mar 16, 2014 12:45 am
door Eckard
Inmiddels ben ik bij de garage in BiestHh geweest en kon niets vinden. Ik rijd nu 3 dagen rond en heb zo'n 400km gereden en de auto rijdt perfect.
Geen idee wat het kan zijn!


Ik houd julie op de hoogte. De uiteindelijke uitslag mag een leerzame ervaring zijn voor onze liefhebbers.

Geplaatst: wo mar 19, 2014 4:47 pm
door Eckard
Vandaag weer met rammeld geluid bij het ziekenhuis in BHH terecht gekomen. Na enig onderzoek is de diagnose "Bak overleden" geconstateerd. Mogelijk kan ook het vliegwiel iets hebben.

Patient daar achtergelaten en veel beterschap gewenst. Hopelijk is hij snel weer beter.

Geplaatst: wo mar 19, 2014 8:35 pm
door Docklands
Dus toch de bak.
Krijg je nu een hele versnellingsbak of enkel de drukgroep en platen.
Ben benieuwd wat het precies is en of het een beetje te behappen viel (financieel gezien).

Geplaatst: zo mar 23, 2014 9:56 pm
door falco
Vervelend, ik heb een bak uit een andere auto , wieliswaar een automaat , maar hij werkt fantastisch en bij een ex dealer gehaald , de prijs was maar 1/3e dan een revisie bak. en na 2 jaar rijd hij nog steeds als nieuw.
sterkte!

Geplaatst: zo mar 23, 2014 10:35 pm
door arjan_m
Eckard schreef:Vandaag weer met rammeld geluid bij het ziekenhuis in BHH terecht gekomen. Na enig onderzoek is de diagnose "Bak overleden" geconstateerd. Mogelijk kan ook het vliegwiel iets hebben.

Patient daar achtergelaten en veel beterschap gewenst. Hopelijk is hij snel weer beter.
Sterkte! : mrgreen:

Vermoedelijk is de patient weer snel van de IC, en is ie weer snel ontslagen. En warschijnlijk met het gevoel; hij is weer helemaal beter, met een glimlach van oor tot oor. :lol:

Geplaatst: di mar 25, 2014 7:41 pm
door Eckard
.
Dokter Richard heeft de operatie uitgevoerd en de patiënt heeft het goed doorstaan.
Versnellingsbak en massavliegwiel middels donoren vervangen.
Daarnaast komen de koppelingsplaat, drukgroep, hoofdcylinder, hulpcylinder, versnellingsbakolie en motorsteun uit de nieuwe verpakking.
De operatie heeft 5,5 uur geduurd.

Daarna moest ik zelf even slikken toen ik de pincode moest indrukken maar toen ik het dorp uit reed, was ik alles weer vergeten.

Ik kan voorlopig weer zorgeloos rijden.

Geplaatst: wo mar 26, 2014 1:10 am
door Eckard
Mogelijke oorzaak is dat het duale vliegwiel is vast gaan zitten waardoor een zwaardere belasting is ontstaan op de versnellingsbak. Daardoor is het vliegwiel als een enkel vliegwiel gaan werken enden. Gaat na zo'n 250.000 km ook de versnellingsbak het begeven.