Pagina 1 van 11
rover 216 Tomcat (turbo reed super)
Geplaatst: vr jun 11, 2004 11:47 pm
door roverdude
Zoals jullie misschien wel weten heb ik afgezien van de plannen om mijn 220 coupe rijvaardig te maken. In plaats daarvan heb ik mij een rover 216 coupe aangeschafd zonder motor om daar dan mijn D16A9 blokje in te leggen. Na heel wat voorbereidend werk, zoals deuren wisselen, interieur in orde zetten,.... ben ik eindelijk begonnen aan de swap. Gewapend met een bakje jupiler

heb ik deze namiddag even goed doorgewerkt met de hulp van enkele maten. Gisteren avond had ik mijn rover gti al voor een deel gedemonteerd en vandaag hebben we de motor eruit gehaald. Daarna de coupe deronder en het blok laten zakken. Morgen enkel nog de uitlaat, cardans en bediening van de versnellingsbak aansluiten en dan alle vloeistoffen derin.
Ik hoop in de loop van de dag een testritje te kunnen maken

.
Enkele pics:
Cardans losmaken van rover gti:
blokske deruit takelen:
radiator verwijderen:
coupe onder blok plaatsen:
blokske laten zakken:
losse stukken terugplaatsen:
Morgen volgt nieuwe update met stand van zaken en hopelijk een filmke van den eerste run
Greetz roverdude
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:31 am
door TBSR
kerel ni normaal,
kheb net in de mijne ook ne D16A9 laten leggen van ne Concerto!!!
weet jij eigenlijk hoeveel Pk's die hebben???
Greetz TBSR
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:34 am
door roverdude
den D16A9 die ook in de honda crx ligt heeft 128pk std. Met cat komt het op 122pk. Maar mijn blokske heeft 149pk want der is een beetje aan gesleuteld. Op deze rover zit er wel een cat dus ik weet niet hoeveel ik nu ga hebben.
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:44 am
door TBSR
dus da betekend kat vervangen :P :P
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:48 am
door roverdude
TBSR schreef:dus da betekend kat vervangen :P :P
Nog eenvoudiger, gewoon de tussenbuis van mijn rover gti plaatsen en verwisselen als hij naar de keuring moet.
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:52 am
door TBSR
tussenbuis, laat me raden, gewoon recht stuk?
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:53 am
door TBSR
btw: past die op dieje coupé?
Geplaatst: za jun 12, 2004 1:14 am
door 118GTR
jep alletwee dezelfde bodemplaat.
Al vraag ik me el af wat hij met "cardans" bedoelt. Zal wel een aandrijf-as zijn.
Geplaatst: za jun 12, 2004 6:48 am
door roverdude
118GTR schreef:jep alletwee dezelfde bodemplaat.
Al vraag ik me el af wat hij met "cardans" bedoelt. Zal wel een aandrijf-as zijn.
Sorry, zo noemen wij belgen nu eenmaal een aandrijfas
Cardan, cardans of cardanassen voor de enkele beschaafde belgen die er zijn
Ben net wakker en ga er direct terug invliegen.
PS. klein probleem. Er komen twee metalen leidingen van de benzinetank bij de coupe en bij de gti had ik dit niet... er zit wel drie jaar verschil tussen bijde auto's en daarom moet de coupe een cat hebben. Misschien heeft het daar iets mee te zien? Ik heb er enkele foto's van genomen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Als er mij iemand kan zeggen waar alle slangetjes naartoe moeten, please let me know.
foto's:
dit stukheeft er waarschijnlijk iets mee te maken?

vergelijking met zeflde stuk op gti:

hier hangt een soort filter of zoiets... ik ken het allezins niet. Het word op het afgeknipte rode slangetje aangesloten

En dit is het stuk dat bij bovenstaande foto hoort. Hoeveel leidingen moeten erop aangesloten worden en waar gaan ze heen???
Greetz roverdude
Geplaatst: za jun 12, 2004 9:08 am
door Mista T
Volgens mij is dat ding op het schutbord de beveiliging voor de benzine leiding, dus als je een ongeluk krijgt, dat deze eruit knalt, dat de brandstof pomp direct wordt afgesloten..
Dat ding dat je los hebt liggen is volgens mij voor de tank ontluchting, maar dat durf ik niet met zeker heid te zeggen..
Als je het productnummer opzoek, dan zijn er mensen die via een WP CD de volledige benaming kunnen geven..
Geplaatst: za jun 12, 2004 10:13 am
door Mark16v
nee dat is iets van de vacuumleidingen... wat het precies is weet ik ook niet.
hier kan je zien waar het precies op aangesloten zit:
http://members.lycos.nl/gta16v/images/1 ... 4pic13.JPG
edit: dat ding wat rechtsboven zit dan. Dat wat links onder je sproeierreservoir hangt weet ik ook niet, ik heb dat op R100's ook wel is gezien. Heeft iets met benzinedampen te maken...
Geplaatst: za jun 12, 2004 10:55 am
door pagan
@ Roverdude

Nog laat geworden gisteren? Ziet er al goed uit, hopelijk rijdt ie even goed.
Cya Pagan
Geplaatst: za jun 12, 2004 11:34 am
door 118GTR
nou in nederland hebben we ook cardanassen, maar daar word altijd specifiek de as mee bedoelt die van voor naar achter in de auto ligt.
Zoals bij achterwiel aangedreven auto's met de motor voorin, de as die dan naar de achterste diff gaat, dat is de cardanas.
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:00 pm
door Mark16v
Wat bedoel je trouwens met 216 TC ? Ga je er een turbo opbouwen?
Je weet dat je dan beter een D15B blok kan hebben he....
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:29 pm
door roverdude
Mark16v schreef:Wat bedoel je trouwens met 216 TC ? Ga je er een turbo opbouwen?
Je weet dat je dan beter een D15B blok kan hebben he....
Met tc bedoel ik targa coupe

Maar der zit een turbo project aan te komen... op een D16 lukt dit ook hoor, maar dan wel met de nodige interne veranderingen...
Ik heb daarnet een proefrit gemaakt en der is toch iets nie just met de aansluitingen. op ralenti schommeld het toerental tussen 1000 en 2000 tr/min. Alsmaar op en neer... en als ik dan een stukje doorgeef brand de lamp "check engine" Zal toch even moeten verderzoeken op die vacuumleidingen. 9 kansen op 10 zit daar het probleem.
Is het mogelijk dat een coupe een hoger gewicht heeft dan mijn gsi? Hij rijd een stuk minder hard en begint maar vooruit te gaan op +/- 4000tr/min. Of ligt dit aan de cat? Want motor liep woensdag nog perfect
Greetz roverdude
Geplaatst: za jun 12, 2004 12:39 pm
door Mark16v
Een coupe is altijd Targa dus dat gaat niet op
Gsi weegt 1045kg , een GTi 1100kg ongeveer en een 216 Coupe 1103kg dus zoveel scheelt het niet. D'r zitten ook een aantal vacuumslangetjes op de gasklep dus het kan er best wat mee te maken hebben.
Overigens krijgt die van mij ook pas bij de 4500 een soort duw in de rug (soort mini-vtec

)