Informatie

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Arno38

Informatie

Bericht door Arno38 »

Hallo allemaal,

Ik ben Arno en ben mij aan het oriënteren voor de koop van een andere auto. Nu is mijn oog gevallen op de Rover 75 met een 1.8 motor. Echter als ik zo eens op internet lees zie ik voornamelijk ervaringen met doorgeslagen koppakingen. Is dat nu echt zo veel voorkomend bij deze motor? Verder lees ik veel problemen met de elektronica.

Hoe zit het met jullie ervaringen met dit type motor. ik vindt het een geweldige auto om te zien. Echt een model op zichzelf mooi vormgegeven en niet zo saai als de meeste auto's.

Waar moet ik op letten als ik er een wil kopen?

Graag jullie mening.
Alvast bedankt voor de moeite
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

Welkom hier :D

De koppakking is idd een probleem bij deze motoren.
Maar er is een nieuw type koppakking op de markt en als hij eenmaal vervangen is voor zo'n nieuw type gaat hij eigenlijk nooit meer kapot.

De 1.8 is denk ik het betrouwbaarst en zuinigst van de 75 serie. De v6 is wat onbetrouwbaarder en wat onderhoudsgevoeliger.

Mijn voorkeur zou persoonlijk uitgaan naar de 1.8 turbo variant.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
hAz
MG-R Freak

Bericht door hAz »

Hallo en welkom,

De koppakking zal vroeg of laat defect raken. Maar bij normale rijstijl kan dat best jaaaren duren voor het zover is.
Koppakking vervangen is op zich geen moeilijke klus en kun je bijvoorbeeld ook bij distributievervanging erbij laten doen. De originele koppakking dan laten vervangen door mls type (multilayer steel).
Als het al eens (goed) gedaan is en de mls zit er al in ben je er vanaf. Dat moet je kunnen nazien in de historie.

Elektronische problemen? Mij weinig bekend bij een Rover en ik rij er meerdere. Deze verhalen zijn vaak broodje aap. Bij een Rover zullen bepaalde stekkertjes net zo vaak - of - net zo weinig kapot gaan als bij ieder andere auto.

Succes en veel fun met de Rover (als je ermee doorgaat!) ;)
supergROVER

rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Koppakkingsproblemen zijn er inderdaad, elektrisch niet veel problemen, wel opletten dat motor ecu niet onder water staat (zit rechts voor onder parafaanplaat). Wel gaat de koelvinmotor nogal eens stuk, let daar dus ook op.
VandenPlas
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Ik rij alweer 9 jaar met m'n R-75 1.8 (4 cil. K-serie) uit 2001.
Idd bij 100.000 km ging de koppakking eruit. Deze is vervangen door een metalen 'MLS' pakking. Inmiddels staat de teller bijna op 240.000 km . Sindsdien geen problemen meer gehad (afkloppen..) Wel onlangs een nieuwe koppeling en vliegwiel. Maar dat is iets wat bij alle R-75 modellen een keer moet gebeuren.
Ben er nog steeds erg tevreden mee. Gemiddeld brandstofverbruik in de praktijk is zo 1 : 12,5 en op lange afstanden haal ik gemakkelijk 1 : 15.
De 4 cil. K-serie zijn soepele motoren. Als je ze op tijd onderhoud geeft gaan ze heel lang mee.
;)

BTW. Problemen met de elektronica heb ik nog nooit gehad. Wel de lambda sondes die op een gegeven moment onbetrouwbaar worden. Bosch adviseert eigenlijk om deze bij 160.000 km te vervangen. Maar dit is eigenlijk normale slijtage.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
koppensneller88

Bericht door koppensneller88 »

mijn koppakking ligt er ook uit. volgens mijn monteur heeft reparatie geen zin meer want de cilinderbussen steken niet meer boven het blok uit dus zou een nieuwe koppakking (de derde)niet meer afdichten. heeft iemand hier ervaring mee? grtz paul
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

JD schreef: De 1.8 is denk ik het betrouwbaarst en zuinigst van de 75 serie. De v6 is wat onbetrouwbaarder en wat onderhoudsgevoeliger.
Ben je vergeten dat er ook nog een diesel variant is? ;)
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

koppensneller88 schreef:mijn koppakking ligt er ook uit. volgens mijn monteur heeft reparatie geen zin meer want de cilinderbussen steken niet meer boven het blok uit dus zou een nieuwe koppakking (de derde)niet meer afdichten. heeft iemand hier ervaring mee? grtz paul
Er zit een afdichting (Hylomar) onder de bussen... als er aan de krukas gedraaid is zonder dat de bussen zijn tegengehouden kan de afdichting scheuren...

Persoonlijk zou ik er een nieuw blok in hangen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Als de bussen te laag liggen is het inderdaad niet verstandig het blok weer op te bouwen. Het onderblok zal zoiezo vervangen moeten worden en waarschijnlijk de kop ook. Het spulzal in ieder geval flink heet zijn geweest anders zakken die bussen niet.
koppensneller88

Bericht door koppensneller88 »

dank allen voor de info, nu weet ik zeker dat ik aan dit blok niets meer ga doen...
Plaats reactie