vliegwiel uitbalanceren ?
vliegwiel uitbalanceren ?
Ben met een projectje bezig.
Heb een motor en een versnellingsbak.
Nu past die bak eigenlijk niet achter die motor, maar ik ben er achter gekomen dat met behulp van een ander vliegwiel en koppeling met drukgroep ( van een diesel auto ) de hele handel wel gaat passen.
Echter is dat diesel vliegwiel 10kg, en het standaard vliegwiel wat bij de ( benzine ) motor hoort 7 kg.
Wil dus eigenlijk 3 kg van de vliegwiel afdraaien zodat ik het originele gewicht vliegwiel bij die motor heb.
De vraag is, moet ik dat vliegwiel ook uit laten balanceren nadat ik hem afgedraaid heb ?
Heb een motor en een versnellingsbak.
Nu past die bak eigenlijk niet achter die motor, maar ik ben er achter gekomen dat met behulp van een ander vliegwiel en koppeling met drukgroep ( van een diesel auto ) de hele handel wel gaat passen.
Echter is dat diesel vliegwiel 10kg, en het standaard vliegwiel wat bij de ( benzine ) motor hoort 7 kg.
Wil dus eigenlijk 3 kg van de vliegwiel afdraaien zodat ik het originele gewicht vliegwiel bij die motor heb.
De vraag is, moet ik dat vliegwiel ook uit laten balanceren nadat ik hem afgedraaid heb ?
- Mr, B
- MG-R Core
- Berichten: 351
- Lid geworden op: di jan 25, 2011 10:57 pm
- Woonplaats:
- Locatie: culemborg
zou hem wel laten balanceren ja... als je naar een goede motor revisie bedrijf gaat kunnen ze hem ook veeel lichter maken.
paar gaatjes der bij, afdraaien. plop 5kg
maar op een laag toerental zal je iets onbalans niet merken, maar ik heb zoon gevoel dat hij niet echt veel in de lage toeren gaat draaien...
paar gaatjes der bij, afdraaien. plop 5kg
maar op een laag toerental zal je iets onbalans niet merken, maar ik heb zoon gevoel dat hij niet echt veel in de lage toeren gaat draaien...
gas is alles remmen is angst
Re: vliegwiel uitbalanceren ?
Ik heb me hier ook wel eens in verdiept, en heb nog een vliegwiel uit een 1.8 liggen om af te (laten) draaien. Nou heb ik gehoord dat je 'm tot aan 15/20% kunt verlichten zonder dat je motor echt beroerd gaat lopen, kan iemand dat bevestigen?
In dat geval namelijk blijf ik liever aan de veilige kant en doe dan niet meer als 10%, en elke gram is er 1, nietwaar?
In dat geval namelijk blijf ik liever aan de veilige kant en doe dan niet meer als 10%, en elke gram is er 1, nietwaar?
Re: vliegwiel uitbalanceren ?
je heb gisteren kunnen ervaren hoe een licht vliegwiel aanvoelt in een zr.
draait iets onrustiger stationair, en valt vlugger stil bij het optrekken als je er niet aan gewend ben.
denk dat deze 2,5 kilo lichter is dan standaard.
draait iets onrustiger stationair, en valt vlugger stil bij het optrekken als je er niet aan gewend ben.
denk dat deze 2,5 kilo lichter is dan standaard.
Re: vliegwiel uitbalanceren ?
2,5 kg lichter op 7-10 kg?
Dat is dan best veel, wil niet te gek veel er af. Maar wat voor vliegwiel zit er in de ZR dan?
En wat Robbin zegt, je zou het zelf kunnen doen dmv gaten boren, maar dat komt wel precies dus.
Liikt me dat ze dat bij een beetje metaalbewerkings bedrijf al kunnen doen.
Dat is dan best veel, wil niet te gek veel er af. Maar wat voor vliegwiel zit er in de ZR dan?
En wat Robbin zegt, je zou het zelf kunnen doen dmv gaten boren, maar dat komt wel precies dus.
Liikt me dat ze dat bij een beetje metaalbewerkings bedrijf al kunnen doen.
Re: vliegwiel uitbalanceren ?
niks bijzonder hoor,gewoon van een 1.4/1.6 .
Want die van de 1.8 past niet in de R65 bak
Dat ding is echt een stuk kleiner dan die van de 1.8,in omvang en in gewicht.
En Reageerd precies zo als dat echte lichte vliegwiel wat ik toen in de 116 heb gemonteerd.
Want die van de 1.8 past niet in de R65 bak
Dat ding is echt een stuk kleiner dan die van de 1.8,in omvang en in gewicht.
En Reageerd precies zo als dat echte lichte vliegwiel wat ik toen in de 116 heb gemonteerd.
Re: vliegwiel uitbalanceren ?
Ben ik weer wat wijzer