vanuit lege toestand koelvloeistof (her)vullen

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Nautilus

vanuit lege toestand koelvloeistof (her)vullen

Bericht door Nautilus »

Van mijn rover 75 2.0 Cdt wil ik vanwege bijvullen met veel water door uitvallen motorfan (zit nu nieuwe op) het koelsysteem (radiator etc) hervullen met koelvloeistof. Kan ik door alleen de onderste radiatorslang los te halen, het water eruit te laten lopen, weer aansluiten en hervullen met koelvloeistof het systeem weer goed en goed gevuld krijgen? Of moet ik nog andere aansluitingen loshalen? Ik lees in een handleiding (Rave manual 75) wat over doorblazen systeem om te voorkomen dat een ontluchtingsklep blijft hangen. Is dit zelf te doen of is het handiger dit uit te besteden aan een garage?
Daarnaast: welk koelmiddel raden jullie aan incl mengverhouding met water e.d.
Dank voor de tips vast :D
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

De meeste vloeistoffen vermengen zich wel net water, en verdampen vanzelf wel.
Bijvullen is een kwestie van starten, vloeistof er in en in de juiste volgorde de ontluchtings nippels open zetten(en weer dicht draaien) (af en toe nog ff wat extra vloeistof toevoegen.

Je kunt het systeem ook indery afpersen (onder druk zetten) maar daar heb je wel het juiste gereedschap voor nodig.
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Nautilus

vanuit lege toestand koelvloeistof (her)vullen

Bericht door Nautilus »

Ok, dank voor de snelle reactie, zeg. Dat helpt me al op weg, alleen welke ontluchtingsnippels zijn er bij mijn R75 en wat gebeurt er als er niet voldoende ontlucht wordt? Heb ik dan een minder goed werkende verwarming en zo of is dit niet gekoppeld aan elkaar?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Gewoon vullen met de juiste koelvloeistof.
In jou geval zal dat OAT zijn wat bij de ex dealer te verkrijgen is en wat je 1 op 1 moet mengen met water.
Om er zeker van te zijn dat je de juiste verhouding krijgt kun je 4.1 liter ongemengde oat in je koelsysteem gieten en de rest aanvullen met water.
Koop je het al gemengd dan moet je er voor zorgen dat je er zo'n 8 liter in krijgt.
Wat betreft ontluchten, als je er minimaal 7 liter in hebt zitten is het gewoon een kwestie van starten en warmdraaien en nog beter stukje rijden en dan verder opvullen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Nautilus

vanuit lege toestand (her)vullen koelsysteem

Bericht door Nautilus »

Nou, kijk aan, dan moet het gaan lukken! Ik ga het koelmiddel kopen, mengen en ahv jouw beschrijving ontluchten.

Hartelijk dank voor de hulp!!
Nautilus

Alleen water zou voldoende zijn als koelmiddel radiator

Bericht door Nautilus »

Ik heb nog even een vraag. Ik hebmijn Roverdealer gebeld met de vraag wat voor soort koelmiddel er in moet: inderdaad OAT (organische basis) -rood van kleur meestal, of 'gewone' , kleur groen meestal. Hij gaf aan dat het helemaal niet nodig is om er speciaal koelmiddel in te doen, dat dit een wijdverbreid misverstand is :( . Het zou volstaan met gewoon kraanwater, en daarbij in de wintertijd antivries toevoegen. Weliswaar antivries die niet bij de autoshophandel voorradig is, maar 'speciale'. Nu ben ik even de weg kwijt. Is het nu wel/niet noodzakelijk om koelmiddel er in te doen?
Ik heb gebeld met Brezan automaterialen, om OAT koelmiddel te vragen, maar zij hebben weer alleen de 'gewone' en niet de rooie (OAT).
Graag tips....... :D
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivries, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo'n 50.000 km vervangen moet worden.

Bron:Wikipedia

Waarom aanklooien als er kant en klare KVS te koop is?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Nautilus

koelvloeistof

Bericht door Nautilus »

Dankjewel voor je reactie, Peter. Maar wat kan ik dan het beste kopen en waar? Maakt de kleur nog uit, rood of groen? Je hebt nl 'longlife' koelmiddel en 'gewone' :)
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Rood is goed, de moderne motoren hebben smallere koelkanalen en rood blijft langer goed en dun. Dat heb ik met gisteren door de vakman laten vertellen.

De blauwe vloeistof wordt schijnbaar wat stroperig waardoor smalle koelkanalen kunnen dichtslibben.
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

Die kleuren zeggen tegenwoordig niks meer. vroeger wel, maar nu geeft elke fabrikant z'n eigen kleurtje.
Bij sommige fabrikanten betekent een andere kleur nog wel eens een lager bevriezings-punt, maar ook die kan je gewoon door elkaar heen mikken.

Gewoon bij een onderdelen shop of tank station 2 5 liter kannen halen, en vullen die hap.
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Dat van een kookpunt van 135 garden klopt volgens mij niet. Koelvloeistof is grotendeels water en kookt meestal gewoon bij 100 graden.
Verschillende soorten koelvloeistof moet je niet mengen. Ik gebruik rode (g12) koelvloeistof voor de meeste auto's. Dat is longlife en beschermt tot -40.
De blauwe/groene zijn meestal geen longlife en zijn minder vorstbestendig.
Je hebt ook nog zogenaamde organische koelvloeistof, die schijn je wel met alles te kunnen mengen.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Toen ik mijn radiateur verving bij mijn 75 diesel ben ik met een jerrycan van 5 liter naar de dealer gereden en heb 5 liter pure oat gehaald wat nog 1 op 1 verdunt moest worden, ik heb 4 liter in het systeem gegoten en de rest aangevuld met kraanwater (wij hebben zacht kraanwater hier zonder kalk).
Starten en warm rijden warm draaien duurt te lang.

Bij mijn ZR heb ik gewoon oat bij brezan gehaald.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Nautilus

is oat antivries of koelmiddel

Bericht door Nautilus »

Bedankt Bam, dat verheldert al wat. Is dat OAT een puur en alleen antivriesmiddel of een koelmiddel met additieven voor smering?
En: toen je de radiator vervangen hebt, heb je toen gewoon dat middel in je expansievat gegoten, zonder ontluchtingsnippels oid open te zetten. M.a.w. In lege toestand motor aanzetten, direct volgieten en poosje laten lopen?
Nautilus

kleuren koelmiddel

Bericht door Nautilus »

Arjen, volgens mij heb je idd gelijk vwb de kleuren: op de jerrycans bij Halfords zag ik bij de rode kleur 'longlife' staan en bij jerrycans met groen/blauwe inhoud niet. Die rode is ook duurder. Ook wel logisch ws omdat je die in principe nooit meer hoeft te vervangen, itt de blauw/groene, om de 5 jaar heb ik me laten vertellen....maar of dit klopt?
Nautilus

radiator legen voor het hervullen

Bericht door Nautilus »

Volstaat het trouwens als ik de onderste radiatorslang los maak en het (oude) water er uit laat lopen? Er zit natuurlijk 'overal en nergens' nog water in buiten de radiator in het hele leidingensysteem en pomp. Er moet totaal iets meer dan 8 liter in volgens 'het boekje' bij de auto.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Volgens mij zit alles in die OAT en ik heb het inderdaad gewoon in het expansievat gegoten. Wel had ik mijn standkachel ontlucht, maar dat was het enige.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie