Korte vreugde: R75

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
johan205

Korte vreugde: R75

Bericht door johan205 »

Schreef ik afgelopen weekend nog over mijn tevredenheid, dat is nu iets minder.
Vandaag is de 75 met de ANWB weggesleept.
Reden: hoorde plotseling een sterk ratelend,rammelend geluid onder de motorkap vandaan komen. Ook een rubber lucht en een brandend dynamo lampje.
Na een blik te hebben geworpen kon ik echter niet exact constateren wat hiervan de oorzaak was. Dus heb ik de hulp van de wegenwacht moeten inroepen.
Diagnose: krukas pulley aan diggelen.
Pulleys bestaat uit twee delen, binnendeel en buitendeel zijn verbonden met rubber. Dit had zijn beste tijd gehad.

Auto staat nu bij ANWB service centre, morgen gaan ze proberen een nieuwe pulley te vinden. Hopelijk kan ik snel weer rijden.
Dus met de trein naar huis en morgen met de youngtimer naar een afspraak in Breda.

Afbeelding
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: deze dingen gebeuren gelukkig niet alleen bij mg/rover,laat dat een troost zijn.
Afbeelding
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Die krukaspoelie gaat niet voor niks.....

Check even je aircopomp. Als die namelijk is vastgelopen, heeft dat een enorme druk op je krukaspoelie (die staat namelijk in verbinding met die poelie)

Die van mij is ook al eens heengegaan, bij een hogere km-stand kun je dit verwachten. Geen reden tot paniek, al snap ik wel je gedachte. Als je een "nieuwe" auto koopt wil je daar niet op korte termijn stil mee komen staan.

Maar denk eerder andersom; je koopt iemand anders zijn auto, en die heeft zeker gebreken. Zo heeft eerst een Vectra uit 2006 mij ongelukkig gemaakt (versnellingsbak verrot na 165.000 km), een Audi A6 (154.000 km) met om de haverklap lekkage, verrotte katalysator, 2 Poelie's, 1 waterpomp, dynamo, en nog wat...

Ik kan je nog wel wat dingen opnoemen die je kunt verwachten, maar het zijn toch hele degelijke auto's met name de diesels. Ik ken 75 diesels met meer dan 6 ton op de teller.....

En ja, er zijn een paar punten waar je op moet letten. Een distributieriem zul je in ieder geval nooit hoeven te vervangen, dat is een ketting. Heb je een schakel, dan ik zeker een keer de koppeling aan de beurt. Reken op een brandstofpomp rond de 250.000 km. De fan is een keer aan de beurt (Kun je overigens voorkomen door een nieuwe weerstand te plaatsen).

Maar met welke auto van 8 jaar en ouder krijg je niks???

En PS: van Noort autobedrijf is niet ver van Breda.... Daarnaast zeker niet duur, en hij heeft veel op voorraad liggen... Aanrader!
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
johan205

Bericht door johan205 »

Auto weer opgehaald bij ANWB service centrum.
Pulley was inderdaad flink naar zijn moer! (wel duur ding)
Hopelijk blijft het hier nu even bij en kan ik weer volop genieten van de 75.
Peter Sely
MG-R Addict

Bericht door Peter Sely »

johan205 schreef:Auto weer opgehaald bij ANWB service centrum.
Hopelijk blijft de ellende nu wat uit. Ik zit een beetje met de vraag of de verkoper hiervan al dan niet wist. Kun je zoiets zien aankomen of niet? Als hij het wist is er natuurlijk wel sprake van een verborgen gebrek. Weet nog of je een of andere garantie erbij had?
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

johan205 schreef:Auto weer opgehaald bij ANWB service centrum.
Mooi, maar heb je de aircopomp even gecheckt? Als deze vastzit, gaat deze pulley ook binnen de kortste keren.....
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Dit zie je niet perse aan komen, de poulie kan vrij plotseling doorscheuren wanneer die al half los lag.. soms hoor je wel de poulie tikken onder zware belasting (sturen/airco aan). Controleer ook even of je koelvin wel draaid bij ingeschakelde airco. Een defecte koelvin is funest voor airco pomp en krukas poulie.
johan205

Bericht door johan205 »

Bedankt voor de tip. Ik ga het controleren.
kilroy
MG-R Addict

Bericht door kilroy »

Zie het zo je haalt het ANWB lidmaatschap er in elk geval uit ik heb hem dit jaar al 2 voor de 75 nodig gehad en 1 x voor de Kappa.

Het laatste voorval was een gebroken voorveer links de 75 kwam terecht bij het servicecentre in Badhoevedorp de veer koste me enkel de onderdeel kosten dus dat scheelde weer. En zo kunnen de monteurs ook eens genieten van de schoonheid die een 75 is.

:mrgreen:
Rover 75 2.5 liter V6 (34-LB-HP)
Plaats reactie