automaat klapt bij over en terug schakelen

75 en 75 Tourer
falco
MG-R Addict

automaat klapt bij over en terug schakelen

Bericht door falco »

ja hoor we hebben weer is wat met de automaat :( vandaag begon hij te klappen met op en schakelen en weer terug schakelen. zelfs zo erg bij het terug schakelen dat het leek of de auto aan het remmen was , akku los gehad , dit hielp niet, accu los en stekkers van automaat los accu er weer op en stroom aan, daarna accu los en stekkers van de bak weer vast gemaakt en accu er weer op , nu doet hij het nog steeds maar lijkt wel minder.
helaas gaat mijn garage maandag pas weer open dus wie kan mij helpen met een oplossing?
alvast weer ernstig bedankt!
ps 1.8 uit bj 2000, merk bak is jacto
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Waarschijnlijk een van de magneetventielen in de bak defect. Als ie word uitgelezen dan vinden ze in dat geval wel foutcodes mbt drukken en ventielen in de bak. Laat deze magneetventielen doormeten door je garage.
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

bedankt, zal ik maandag meteen laten doen, is dit een ingewikkeld werkje om te repareren?
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Valt wel mee, de bak hoeft er niet achterweg voor vervanging van de kleppen.
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

daarnet nog even een stukje gereden maar nu schakelt hij veel beter , hij schokt wel maar niet zo heel heftig meer met op en neer schakelen, :? zou het een vuiltje kunnen zijn? en hem alleen maar door moeten spoelen met verse olie en met een speciale toevoeging?
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Je kunt het proberen, maar laat de auto eerst eens uitlezen, dan is vaak wel te zien of de storing wordt veroorzaakt door iets elektrisch of iets mechanisch (bv. vervuiling).
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

ik laat hem zowiezo wel even uitlezen, ik hou je op de hoogte
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

even een update, vrijdag bij de garage geweest en ze vermoeden dat er verkeerde olie in mijn automaat zit, dx II ipv dx III, as woensdag gaan ze het vervangen en hebben ze tijd om verder te onderzoeken. word vervolgd....
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Ben benieuwd. Rijd je al lang met de huidige olie zonder problemen? Verkeerde olie kan zorgen voor ongewenst slippen van koppelingen in de bak, maar niet zozeer voor het 'klappen' bij het schakelen. Dit wordt meestal verooraakt door een defect ventiel of problemen in de aansturing door een defecte TCM (automaat computer) of weerstand/sluiting in de bedrading.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Hebben ze de bak ook uitgelezen en zoja, weet je ook wat voor fouten erin stonden?
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

ik weet niet of ze de bak uitgelezen hebben, de monteur vertelde dat er die dag veel andere probleem auto`s binnen kwamen en weinig tijd voor mijn auto was, daarom gaan ze woensdag verder, maar we kwamen er samen achter dat er andere olie in hoorde omdat er bij mijn instructieboekjes een uitdraai zat van welke soort olie er in mijn auto moesten.

de bak draaide al een jaar zonder problemen maar je voelde hem duidelijk in de versnellingen gaan, niet hinderlijk maar je voelden het meer dan mijn oude. net of je een begin jaren 90 automaat voeld schakelen. maar mijn oude bak was ook al op dat kan het ook zijn.

als ik nu een 15 min rij dan is de automaat warm en schakelt hij veel beter na een goed half uur schakelt hij perfect.

als je de zwarte kap van de automaat er af haalt , de gene waar de stekker in gaat , kan je zo bij de kleppen?
en is er ergens een tekening van te krijgen?

alvast bedankt weer.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Ja achter dat deksel zitten de kleppen. Op internet zijn wel afbeeldingen te vinden. Als het deksel eraf gaat, dan heb je wel een pakking nodig voor montage. Dit zit standaard met vloeibare pakking, maar het is niet aan te raden dat weer te gebruiken omdat er dan gegarandeerd deeltjes ervan in de bakolie komen.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Oja, niet meteen de kleppen met een lage weerstand gaan vervangen. De meesten hebben ca 19 ohm, maar een paar zitten rond de 3 ohm. De werking is goed te zien met een stroomtang aangesloten op een scoop. Als je garage die gebruikt dan zien ze of een ventiel daadwerkelijk opent en sluit. Er zijn ook complete ventiel sets in de handel, maar dan ga je richting 1000 euro en dat zal niet de bedoeling zijn..
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

top! bedankt voor de tips, ik ga alles meteen door geven, ik hoop echter dat de olie vervangen de oplossing zal zijn,
ik hou je op de hoogte.
falco
MG-R Addict

Bericht door falco »

weer een update, vandaag weer langs garage geweest maar hadden het helaas te druk om mijn auto te onderzoeken, had zelf al 1,5 l olie in mijn bak gedaan en vandaag er weer uit laten lopen, het viel mij op dat het dof en donker rood was en aardig stonk, zeg maar als je nierstenen hebt en donker rood bloed plast , die kleur heeft het, ik ga a.s. zaterdag maar alle olie er uit laten lopen en zelf vervangen zo als op de werkdisk staat en als ik nog geld over heb ga ik dinsdag naar bccb in Baarn zodat hun hem kunnen uit lezen.
word vervolgd...
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Zoals jij de olie beschrijft lijkt dat mij wel in orde. Het hoort er zo uit te zien en te stinken :D
Plaats reactie